وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


مهر 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 108
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 3169
  • 1 ماه قبل: 5483
  • کل بازدیدها: 150257




  • کاربران آنلاین




      کودک آزاری ازمنظر قرآن و جامعه شناسی و راههای مقابله با آن   ...

    کودک آزاری ازمنظر قرآن و جامعه شناسی و راههای مقابله با آن

    فرشته خواجه میرزایی[1]

    چکیده

    مقاله حاضر از یک سوء مصادیق، علل و آثار پدیده ی کودک آزاری را بیان کرده و به بررسی نظر اسلام و سیره ی پیشوایان پرداخته است و از سوی دیگر راهکارهای حقوقی و غیر حقوقی را در جهت پیشگیری از این معضل اجتماعی مورد بحث قرار داده است.

    کودک آزاری یکی از آسیب های اجتماعی است که به علت ویژگی های تاثیر گذار آن، نیار به بررسی و برنامه ریزی مناسب به منظور پیشگیری و کمک به رفع یا کاهش آن به شدت احساس می شود. پاسخ به این نیاز به عنوان یکی از ضروریات رشد و پرورش نسلی سالم و شاداب و به تبع آن جامعه ای توانمند و توسعه یافته است.

    همچنین از نظر اسلام، خشونت و آزار، به خصوص در رابطه با مسائل تربیتی و در رابطه با انسان هایی که خداوند به آن ها شخصیت و کرامت عطا فرموده، از جمله کودک ممنوع است والدین حق ندارند به هیچ بهانه ای صدمه ای جسمی و روحی به کودک وارد کنند نکته بسیار جالب توجه این است که این حمایت ها از حقوق کودکان در قرآن و سیره ی اهل بیت( علیهم السلام) زمانی مطرح شده است که هیچ نهاد، سازمان یا کنواسیون بین المللی برای دفاع از حقوق کودکان وجود نداشته است. از این رو برای جلوگیری از پدیده ی کودک آزاری که متاسفانه در جوامع جهانی گسترش یافته، استفاده از تعالیم دینی و نظرکارشناسان مذهبی در زمینه ی رفتار با فرزندان و چگونگی تعلیم و تربیت آنان ضروری به نظر می رسد. سوء رفتار با کودکان و آزار آنان در خانواده و اجتماع امری شایع می باشد. لذا ضرورت پایش کودکان، تدوین قوانین حمایت از کودکان و خانواده می تواند در کاهش کودک آزاری مفید باشد.

    کلیدواژه: کودک، کودک آزاری، انواع کودک آزاری.

     ………………………………………………………..
    [1] - طلبه مقطع سطح دو، حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع)، شهرستان شاهرود، سال پذیرش مقاله: تابستان1397

     

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [یکشنبه 1397-07-29] [ 12:26:00 ب.ظ ]





      محبت الهی و آثار آن در قرآن و روایات   ...

    محبت الهی و آثار آن در قرآن و روایات

    فاطمه طاشیان[1]

    چکیده

    محبت الهی از جمله موضوع­ هایی است که در حیطه علومی هم­چون علم روان­شناسی، اخلاق، کلام و فلسفه، تفسیر و علوم قرآنی، جامعه ­شناسی و… کاربرد دارد.

    واژه محبت از ریشه « حبب » که در لغت به معنی دوست داشتن و در اصطلاح به معنی گرایش به سوی چیزی لذت­بخش است. رابطه حب بین خالق و مخلوق یک رابطه دو طرفه است. البته با وجود دو طرفه بودن دارای شدت و ضعف است که مخلوق و سعادت او در گرو محبت ورزیدن و دوستی با خدا است. آدمی می­تواند از رذائل اخلاقی و شهوانی دوری جسته و به منبعی که کمال مطلق است چنگ زده و تمامی نقائص خود را جبران کند و به کمال و قرب الهی نائل شود. ضروری است انسان از محبوب حقیقی شناخت جامع و کاملی داشته باشد و از فرامین قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم­السلام) کمک بگیرد تا در بیراهه­های عشق­های مجازی گمراه نگردد.

    محبت الهی آثاری چون دنیوی فردی، مثل کسب بالاترین درجات توحید، اعطای حکمت و… و آثار دنیوی اجتماعی مثل عامل وحدت جامعه اسلامی و سرافرازی حق و… و آثار اخروی مثل مغفرت الهی، امان از عذاب قبر و… را دارا می­ باشد. انسان باید ابتدا محبوب واقعی را بشناسد و به او عشق ورزد تا از این آثار بهره ­مند شود.

    کلید واژه: محبت ، حب ـ محبوبیت نزد خدا ـ محبت پیامبر (صلی الله علیه وآله) ـ محبت اهل بیت (علیهم السلام) ـ آثار محبت اهل بیت (علیهم السلام)

     ……………………………………………………..

    [1] - طلبه سطح دو حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع) شاهرود، سال پذیرش مقاله1396

     

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 12:11:00 ب.ظ ]





      بررسی نقش عوامل اعتقادی در پیشبرد جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران   ...

    بررسی نقش عوامل اعتقادی در پیشبرد جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران

    فاطمه ملا ابراهیمی[1]

    چکیده

    جنگ عبارت است از برخورد خشونت آمیز نیروهای مسلح دو یا چند دولت به منظور تحمیل اراده دیگری. وجهاد یعنی ایثار جان و مال در راه اسلام و پایداری در  راه اقامه شعائر دینی با تحمل مشکلات در برابر طوفان حوادث.

    این مقاله بیانگر انواع جهاد که شامل جهاد ابتدایی ، جهاد دفاعی، جهاد برای نابود ساختن شرک و بت پرستی می باشد و اهمیت و اهداف جهاد  دفاعی ، ویژگی های جهاد فی ‌سبیل ‌الله از جمله: به بیان صبر و پایداری و یاد خدا و توکل و شوق جهاد و… اشاره دارد. و در ادامه به بیان معرفی مجاهد «کسی که در راه خدا و برای احقاق حق جهاد می کند» و ویژگی های یک مجاهد اسلامی و همچنین حضور روحانیون در میدان نبرد حق علیه باطل که نقش تبلیغی، آموزشی و فرماندهی را به عنوان مربی معنوی ایفا می کردند را بیان  می‌کند.

    کلیدواژه: جهاد،مجاهد،دفاع مقدس،جنگ، شهید ، شهادت

     

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 11:47:00 ق.ظ ]





      آسیب شناسی طلاق بر فرزندان   ...

    آسیب شناسی طلاق بر فرزندان

    مرضیه نجفی[1]

    چکیده

     دراین مقاله با هدف آسیب شناسی پدیده طلاق والدین و تأثیر آن از جنبه های مختلف بر زندگی وروان کودکان مورد بررسی قرار گرفته شده است. طلاق یک پدیده و معضل اجتماعی است که تمام ابعاد جامعه را در بر می گیرد و خانواده که اساسی ترین رکن اجتماع می باشد بیش تر در معرض این آسیب اجتماعی می باشد چون محل انس و رشد اعضا و افراد می باشد اگر متزلزل شود آسیب های جبران ناپذیر آن همه افراد خانواده را تحت تأثیر قرارمی دهد، و اثر سوءآن تمام عمر  همراه آنهاست.طلاق ضمن برهم زدن تعادل روانی، عاطفی افراد خانواده موجب بروزآسیب های اجتماعی می شود بنابراین باید تدابیر لازم برای حفظ و انسجام خانواده به کار رود همانطور که در آیات وروایات درباره ازدواج وتشکیل خانواده ومبغوض بودن طلاق تأکید شده است. لذا ضرورت دارد که وظایف و نقاط مثبت زندگی افراد (زن وشوهر)را به انان یادآوری کنیم تا به راه حل آخر (طلاق) برای رفع وحل مشکلات خود نرسند.

    طلاق گسستن و فرو پاشیدن و نابودی کانون گرم و آرام بخش زندگی است که اثرات جبران ناپذیری بر اعضای خانواده می گذارد. اهمیت خانواده در اینجاست که جامع بزرگ انسانی از همین خانواده ها تشکیل می شود و نوع روابط خانواده و روابط افراد در اجتماع و نظام اجتماعی اثر گذار خواهد شد و به همین دلیل امر طلاق در آیات و روایات به شدت نکوهش شده است و راهکارهای متعددی برای کاهش آن و در صورت وقوع طلاق راهکارهایی برای کاهش اثرات آن بیان شده است. از آسیب های طلاق می توان به آسیب های آن بر همسران و هم چنین بر فرزندان نام برد که به دنبال آن این آسیب ها متوجه اجتماع هم خواهد شد. از آسیب های آن بر فرزندان می توان به مشکلات روحی و روانی در فرزندان- تباه شدن آینده ی آنان- گرایش به مفاسد اجتماعی و… اشاره کرد.

    واژگان کلیدی:آسیب شناسی، طلاق، زوجین، فرزندان،جامعه.


    ……………………………………………………………………….
    [1] - دانش آموخته مقطع سطح دو، حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع)، شهرستان شاهرود

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 10:58:00 ق.ظ ]





      آسیب شناسی طلاق بر فرزندان   ...

    آسیب شناسی طلاق بر فرزندان

    مرضیه نجفی[1]

    چکیده

     دراین مقاله با هدف آسیب شناسی پدیده طلاق والدین و تأثیر آن از جنبه های مختلف بر زندگی وروان کودکان مورد بررسی قرار گرفته شده است. طلاق یک پدیده و معضل اجتماعی است که تمام ابعاد جامعه را در بر می گیرد و خانواده که اساسی ترین رکن اجتماع می باشد بیش تر در معرض این آسیب اجتماعی می باشد چون محل انس و رشد اعضا و افراد می باشد اگر متزلزل شود آسیب های جبران ناپذیر آن همه افراد خانواده را تحت تأثیر قرارمی دهد، و اثر سوءآن تمام عمر  همراه آنهاست.طلاق ضمن برهم زدن تعادل روانی، عاطفی افراد خانواده موجب بروزآسیب های اجتماعی می شود بنابراین باید تدابیر لازم برای حفظ و انسجام خانواده به کار رود همانطور که در آیات وروایات درباره ازدواج وتشکیل خانواده ومبغوض بودن طلاق تأکید شده است. لذا ضرورت دارد که وظایف و نقاط مثبت زندگی افراد (زن وشوهر)را به انان یادآوری کنیم تا به راه حل آخر (طلاق) برای رفع وحل مشکلات خود نرسند.

    طلاق گسستن و فرو پاشیدن و نابودی کانون گرم و آرام بخش زندگی است که اثرات جبران ناپذیری بر اعضای خانواده می گذارد. اهمیت خانواده در اینجاست که جامع بزرگ انسانی از همین خانواده ها تشکیل می شود و نوع روابط خانواده و روابط افراد در اجتماع و نظام اجتماعی اثر گذار خواهد شد و به همین دلیل امر طلاق در آیات و روایات به شدت نکوهش شده است و راهکارهای متعددی برای کاهش آن و در صورت وقوع طلاق راهکارهایی برای کاهش اثرات آن بیان شده است. از آسیب های طلاق می توان به آسیب های آن بر همسران و هم چنین بر فرزندان نام برد که به دنبال آن این آسیب ها متوجه اجتماع هم خواهد شد. از آسیب های آن بر فرزندان می توان به مشکلات روحی و روانی در فرزندان- تباه شدن آینده ی آنان- گرایش به مفاسد اجتماعی و… اشاره کرد.

    واژگان کلیدی:آسیب شناسی، طلاق، زوجین، فرزندان،جامعه.

     ………………………………………………………………………..

    [1] - دانش آموخته مقطع سطح دو، حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع)، شهرستان شاهرود

     

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 10:45:00 ق.ظ ]





      گستره اعتدال از منظر امام علی(ع) درنهج البلاغه   ...

    گستره اعتدال از منظر امام علی(ع) درنهج البلاغه

    ملیحه شفیع زاده[1]

    چکیده

    در تعالیم قرآن و احادیث از دین اسلام و مسلمان، به عنوان دین اعتدال و امت وسط نام برده شده است که این امر اهمیت اعتدال و میانه روی را در تمامی امور جامعه اسلامی را متذکر می شود ، امری که بسیار مورد غفلت قرار گرفته است.

    اعتدال و میانه روی، همان گونه که از نامش پیداست، به معنای پیمودن و گزینش راه میانه و وسط و عدم تمایل به دو طرف افراط و تفریط می باشد . اصل اعتدال، که در قرآن کریم به آن عنایت فراوانی شده است، در زندگی پر برکت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه هدی ( علیهم السلام) و در کلیه اعمال و رفتارشان به روشنی دیده می شود . آنان هرگز در هیچ امری از اعتدال و میانه روی خارج نشدند . سیره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین در همه وجوه، سیره ای معتدل بود .

    در این نوشتار به  میانه روی و اعتدال از منظر روایات و سخنان امام علی(ع) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است تا در ضمن بیان لغوی و اصطلاحی و مفهوم آن، به استناد آیات کریمه قرآن و سخنان گرانبهای امام علی(علیه السلام)، اهمیت و ارزش آن و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی و سیرتکاملی انسان در نیل به شخصیت مطلوب ایمانی مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است تا نقش اعتدال گرایی در رسیدن به کمالات انسانی و شکوفایی تمودن و تداوم نعمت ها تبیین شود.

    کلیدواژه: اعتدال، میانه روی، تفریط، افراط

     ……………………………………………………………..

     [1] - طلبه مقطع سطح دو، حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان شاهرود،تاریخ پذیرش مقاله1397

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 10:28:00 ق.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه