سلامت روانی و توانمند سازی خانواده

سلامت روانی و توانمند سازی خانواده

عادله عامری[1]

چکیده:

سلامت روان: قدرت آرام زيستن و با خود و ديگران در آرامش بودن است، آگاهي از درون و احساسات خويشتن است، قدرت تصميم گيري در بحران ها و مقابله با فشارهاي زندگي است.

شخصي که از سلامت رواني بالايي برخوردار است از کار و زندگي خود احساس رضايت دارد و از وقت خود استفاده مفيد مي نمايد، با ديگران از در تفاهم وارد مي شود و براي احساسات و عواطف مردم ارزش قايل بوده و آنها را محترم مي شمارد. چنين فردي مي تواند محبت کند، ديگران را دوست بدارد خود را با ديگران وفق بدهد و با اجماع سازگار شود.

در کنار ساير جنبه هاي مربوط به رشد فرد، ارتقاء سلامت رواني و عاطفي يکي از مولفه هاي مهمي است که در کانون خانواده بايد مورد توجه قرار گيرد و پدر و مادر به عنوان افراد در تامين آن وظيفه دارند شرايطي را مهيا سازند تا ضمن بهره گيري از تعاليم اسلام به رشد سلامت رواني فرزندان، خانواده و جامعه کمک نمايند. خانواده سالم كودك را به جهتي سوق مي دهد كه در بزرگسالي فردي مومن ،شاد، صادق ،اجتماعي ،خودكفا ،مفيد وموثر براي خود وديگران بوده ودر محيط مختلف قدرت تطابق داشته باشد

عواملی که موجب توانمندسازی خانواده ها می شود عبارتند از: مهربانی و قدرشناسی، انعطاف پذیری و پذیرش تغییرات، روابط جمعی، وابستگی های خانوداگی، کارکردن با یکدیگر، متعهد بودن.

كليد وا‍‍‍‍‍ژه: سلامت، روان، توانمندسازی، خانواده

…………………………………………………….

[1] طلبه های پایه سوم مهر، مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع)، شاهرود.

ادامه مطلب :

>

مقدمه

یک شخص سالم کسی است که از لحاظ روانی شاد، از لحاظ جسمی فعال، از لحاظ سیاسی آگاه و از لحاظ فرهنگی دانسته و رسیده باشد.خانواده به عنوان کوچک ترین واحد اجتماعی که شامل یک زوج و فرزندان است و در یک خانه کنار همدیگر زندگی می کنند، نخستین پایگاه اجتماعی و بهترین آموزشگاه برای رشد، آموزش و پرورش، شکل گیری شخصیت و تکوین هویت کودکان در آینده است. در تمامی کشورها خانواده را همان اصل اجتماعی شدن کودکان می دانند. کودکان در محیط خانواده می توانند بسیاری از اعمال، کردار، آداب و معاشرات خود را از طریق فامیل فراگیرند. بسیاری از اشخاص، در مورد دانش خانواده و مراحل تشکیل خانواده، نحوه پیشبرد، چگونگی اجرای کارها، مسئولیت پذیری، تعلیم و تربیت، کردن و نکردن کارها را در چارچوب نظام اسلامی نمی دانند در صورتی که سلامت عاطفی و روانی را که ریشه های عمیق آن در دین و مذهب جا دارد، باید جزو کارها و وظایف خویش قرار دهند. زیرا اسلام در این قسمت توجه زیادی کرده است. سلامت روانی که جزو زندگی اجتماعی و فردی هر کودک در محیط خانواده می باشد، باید همواره رعایت شود، زیرا سالم بودن و صحت مند بودن از هر لحاظ زمینه ساز رشد اندیشه و شخصیت آنان در آینده است. سالم بودن به معنی داشتن صحت خوب جسمی و داشتن صحت خوب روانی است. به عبارت دیگر احساس کامل خوب بودن و توانایی مقابله با مشکلات روزمره زندگی؛ بدون ناراحتی یا پریشانی زیاد، سلامتی را نشان می دهد.

 در کشورمان مردم تعداد زیادی را که مشکلات روانی، دارند می شناسند. بسیاری مردم خود می دانند که دچار تکلیف اند ولی طرز برخورد با این مشکلات را نمی دانند. ما در این تحقیق برآنیم تا به نقش سلامت و بهداشت روان در خانواده و نیز اصول و عوامل آن و ویژگی خانواده سالم و همچنین عوامل توانمند سازی خانواده بپردازیم.

منابع و مآخذ:

1.      جعفری، سیامک، خدارحیمی، تازه های روان درمانی(فصلنامه علمی پژوهشی وآموزشی)

2.      رحيمي، امين، جام جم، يكشنبه 25 مهر 1389.

3.      بهرامی، دکتر هادی، روانشناسی کودک، انتشارات دانشگاه ابوريحان، 1358.

4. ابراهیمی،  طیبه، روزنامه خراسان، چهارشنبه ٥ آبان ،۱۳۸٩.

5. تروورجي، پاول، سيمون جي، انرايت، ترجمه عباس بخشي پور رودسري وحسن صبوري مقدم، فشارهاي رواني، اضراب راه هاي مقابله با آن.

6.       دلاور، دکترعلی، مبانی نظری وعلمی پژوهش درعلوم انسانی واجتماعی، انتشارات رشد1384.

7.      مجله بهداشت روان 34

8.      مجله رشد

9.      ماهنامه کودک

موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[دوشنبه 1397-12-06] [ 12:14:00 ب.ظ ]