عوامل و موانع پیشرفت اسلامی

پژوهشگر :

حوریه نکوئی

چکیده مطالب

در این تحقیق بر آنیم که مطالبی را درباره پیشرفت و توسعه و عوامل و موانع پیشرفت به عرض شما عزیزان برسانیم قبل از هر چیز ، معنای لغوی و اصطلاحی و اصطلاحی پیشرفت و مفهوم آن را به دیدگاه اسلامی – ایرانی برای شما بازگو خواهیم کرد که در این تعریف ، نیازهای مادی و معنوی انسان در رسیدن به توسعه با هم در نظر گرفته شده است و پیشرفت را از دیدگاه کشورهای دیگر با مفهوم اسلامی آن مقایسه می کنیم که از نظر غربی ها پیشرفت فقط شامل برآوردن نیازهای مادی زندگی انسان می شود ولی از دیدگاه اسلام پیشرفت هر دو نیاز مادی و معنوی انسان را در برمی گیرد و بعد توسعه و پیشرفت از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دو دیدگاه شاخصه های جامعه توسعه یافته و سیاست های توسعه و پیشرفت از منظر ایشان را بیان خواهیم کرد و بعد به عوامل و موانع پیشرفت خواهیم پرداخت و با توجه به نقش انسان در جهان هستی که کاملترین مخلوق خداست بحث خواهیم کرد .

آخرین مطلب که به سمع نظر شما عزیزان خواننده این مقاله خواهد رسید رازها و راه های پیشرفت است که آنها را در چند عنوان برای شما عزیزان بازگو خواهم کرد . ان شاء الله که بهره کافی از این مطالب برده باشید .

و من الله توفیق

ادامه مطلب :

مقدمه

مقوله ی پیشرفت یکی از مهمترین و اساسی ترین مواردی است که پرداختن به آن ما را به کمال هر چه بیشتر رهنمود می کند .

برای رسیدن به پیشرفت باید حتماً با عوامل پیشرفت و موانع آن آشنا شده تا بتوانیم از این راه دشوار عبور کرده و به آنچه مطلوب و مورد توجه است برسیم . چه بسیار جوامعی که گرفتار اسراف و ریخت و پاش های مالی و … شده اند و چاره اندیشی و آتیه نگری نداشته اند و سقوط نموده اند . ولی در عوض جوامعی هم بوده اند که با برنامه ریزی و مدیریت صحیح در کنار باروری خلاقیت و ابتکار و استفاده بهینه از فرصت ها ، تلاش و پیگیری اساسی و مستمر ، روز به روز مسیر پیشرفت و تعالی را طی کرده اند .

مثلاً جامعه و دولت اسلامی خودمان را در نظر بگیریم . کشور ایران یکی از محدود کشورهای خاورمیانه است که با تلاش فراوان مخصوصاً جوانان ما در کنار بهره گیری درست از خلاقیت ها و ابتکارات آنان روز به روز راه پر پیچ و خم پیشرفت را با سرعت هر چه تمام تر طی می کنند و به جرات می توانیم مساله انرژی هسته ای را که علیرغم تمامی سختی ها و تحریم ها و حسادت ها به نتیجه مطلوب رسیده را مثال بزنیم و امروز ، نیز در مسیر همه جانبه پیشرفتمان ، نفوذ در فضا و تسلط بر آن مد نظرمان است .

باعث بسی تاثیر و تاسف است که کشورهای متجاوز و سلطه گر و نژاد پرستی مثل کشور صهیونیستی اسرائیل ، در تمام عرصه های پیشرفت ، گوی سبقت را از مسلمانان ربوده اند و از فن آوری و علم خود برای نژادپرستی و تسلط و تجاوز استفاده می کنند . بنابراین این وظیفه دینی و اسلامی ما مسلمانان است که با تلاش و پشتکار و خلاقیت و ابتکار و مدیریت ، ارزش و شرف خود را در عرصه های علمی و … بازیافته و جایگاه والای خود را باز یابیم . از تحریم و سختی نهراسیم و با صرفه جویی و تفکر و تعقل همچنان که حق مسلم خود یعنی انرژی هسته ای را بدون کمک عناصر شرق و غرب و با ابتکار بر نیروی جوان فعال و مخترع خود بازیافتیم و در سایر عرصه ها نیز پیشرفت همه جانبه بنمائیم . به امید آن روز[1]

[1] - نوشته شده توسط مرجان پورکرم بخشیان یازدهم اسفند  1386 bakhshian . blogfa.com/post-2.aspx/

منابع و مآخذ :

1-عوامل و موانع پیشرفت – سیاست علمی نویسنده ، جرجان پور کرم بخشیان / bakhshian . blogfa . com / post – 2.aspx

2- مفهوم پیشرفت از دیدگاه اسلام (تهیه کننده اینترنتی ، سهیلا امین خاکی . ایران صدا www.iranseda.ir

3-توسعه و پیشرفت از دیدگاه رهبری / نویسنده اینترنتی ، علی قدمگاهی سایت فارس www.farsnews.com/news text.php

4-سایت موانع پیشرفت نویسنده اینترنتی ؛ نسرین گرشاسبی mavaneh – pishraft Persian blog.ir

5-سایت صبح و زمان / استاد خلبان حسن اسدی

6-اینترنت / سایت : موفقیت راز پیشرفت droffbog . blogfa .com/paye/pishraft/aspx

7-کتاب ریشه های توسعه نیافتگی در جهان اسلام علیرضا علی آبادی

8-کتاب رمز عقب ماندگی ها محمد باقر انصاری

9-کتاب پرتویی از نهج البلاغه سعید زارع

موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[دوشنبه 1397-12-06] [ 12:22:00 ب.ظ ]