نشست علمی با عنوان «نقد کتاب جهاد و نظام دفاعی در قرآن نوشته آقای دکتر احمد نظری»
نشست علمی با عنوان «نقد کتاب جهاد و نظام دفاعی در قرآن نوشته آقای دکتر احمد نظری»

با همکاری معاونت پژوهش مجتمع حوزوی امام جعفر صادق(ع) و دانشکده علوم قرآنی شاهرود، به مناسبت «هفته کتاب و کتابخوانی» روز چهارشنبه مورخ 8/9/1402نشست علمی با عنوان «نقد کتاب جهاد و نظام دفاعی در قرآن نوشته آقای دکتر احمد نظری» با کارشناسی آقای دکتر اسماعیل صالحی زاده(استاد حوزه و دانشگاه) در دانشکده علوم قرآنی برگزار شد.

در ابتدا آقای دکتر صالحی زاده ضمن گرامیداشت “هفته کتاب و کتابخوانی” گفت: زمانی که بخواهیم کتاب یا مقاله ای را نقد کنیم باید هم از بعد اموزشی و هم از بعد پژوهشی آن را بررسی کنیم تا اگر کتاب ایراد یا کاستی داشته باشد، نویسنده آن ایرادات و کاستی ها را در چاپ بعدی برطرف کند.
ایشان در ادامه بیان داشتند: برای تحلیل و نقد کتاب ابتدا باید به معرفی اجمالی کتاب بپرداازیم و سپس آن را از نظر شکلی و نگارشی و محتوایی ارزیابی کنیم. در باب معرفی کتاب باید بگویم: موضوع کتاب خوب و جامع می باشد و در 17 فصل موضوع بندی شده جنبه جهانی دارد و برگرفته از آموزه های قرانی است.
از جهت محتوایی نیز پاسخگوی تبلیغات و اتهاماتی است که کشورهای غربی علیهِ اسلام وارد نموده اند. نویسنده در این کتاب ثابت کرده جنگ های اسلام دفاعی بوده و اصل بر صلح و دوستی است.
یکی دیگر از نکات مثبت این کتاب مبسوط بودن آن است.
دکتر صالحی زاده در نقد این کتاب گفتند:
1. با توجه به حجم زیاد کتاب اگر به سه جلد کتاب تبدیل می‌شد بهتر بود.
2. همان طور در نگارش کتاب نیاز به مقدمه دارد با توجه به قوانین تدوین هر فصل هم باید با یک مقدمه شروع شود تا مخاطب یه نگاه اجمالی از مطالب ارائه شده درآن بخش از کتاب داشته باشد و نویسنده بدون مقدمه به مفاهیم پرداخته است.
3. فصل اول کتاب با عنوان کلیات نیاز نبوده است .
4. در مفهوم شناسی عناوین زیادی را بیان کرده است که نیاز نبود تمام آن‌ها ذکر شود و نام بردن از مفاهیم اصلی مربوط به این موضوع کفایت می‌کرد و
5. نویسنده باید دلیل خود از این بیان این موضوع را توضیح می‌داد.
6. نقد بعدی که به فصل اول این کتاب وارد است عدم داشتن پیشینه است. لزوم نوشتن پیشینه احترام به نویسندگان گذشته در رابطه با موضوع مورد بحث و قرار دادن اطلاعات به خواننده کتاب می‌باشد.

موضوعات: مناسبت ها, اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1402-09-08] [ 10:36:00 ق.ظ ]