برگزاری نشست استانی

با عنوان: «بررسی کاهش انگیزه طلاب به ادامه تحصیل در حوزه های علمیه»

تاریخ: 99/9/24

مناسبت : هفته پژوهش

مدرسه ی علمیه ی امام جعفر صادق(ع) شاهرود

 

به همت واحد پژوهش مدرسه ی علمیه ی امام جعفر صادق(ع) شاهرود و به مناسبت هفته ی پژوهش، روز دوشنبه مورخ  99/9/24نشست استانی با عنوان«بررسی کاهش انگیزه ی طلاب به ادامه تحصیل در حوزه های علمیه» با کارشناسی سرکار خانم «نرجس طاشیان» در سامانه سیما برگزار شد.

در ابتدای نشست کارشناس محترم ضمن گرامیداشت هفته ی پژوهش، فرمودند: « عنوان نشست «علل کاهش انگیزه ی طلاب به ادامه ی تحصیل در حوزه های علمیه» که قرار است ما آن را مورد بررسی قرار دهیم.

تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که عوامل مختلفی سبب این کاهش شده است که این عوامل عبارتند از:

1. افزایش متون درسی: حجم متون درسی افزایش پیدا کرده است. طلبه ها در یک روز درسی باید سه یا چهار کتاب را حاضر کنند و مسلماً این روند سبب کاهش تمرکز آن ها می شود.

2. فراگیری مطالب در زمان کم: گرایش سبک آموزشی حوزه ها به سمت دانشگاه، یکی دیگر از عوامل کاهش انگیزه ی طلاب به ادامه تحصیل در حوزه های علمیه است.

3. عدم هماهنگی طلاب با نقش مادری و آموزشی که امر بسیار مهمی است و توانمندی زیادی می خواهد که متاسفانه اغلب طلاب مهارت لازم در این زمینه وجود ندارد و  در نتیجه عموماً یک سمت قربانی می شود.

4. عدم ارائه ی مطالب واضح و روشن

5. کاربردی نبودن متون درسی در زندگی: انسان همیشه به دنبال چیزهایی است که به او آرامش دهد و در زندگی اش مورد استفاده قرار بگیرد. اگر این ویژگی در متون درسی وجود نداشته باشد طبیعتا علاقه کاهش می یابد. از این رو باید تجدید نظری در محتوای متون درسی صورت بگیرد.

6. بالا بودن سنوات و واحدهای درسی نسبت به سایر مراکز علمی: نکته ای که برخی  افراد مطرح می کنند و به نظر می آید یک توجیه باشد تا یک علت، بالا بودن سنوات و واحدهای درسی نسبت به سایر مراکز علمی است . این توجیه در واقع یک قیاس مع الفارق است هرچند کم شدن واحدهای درسی می تواند کمک کننده باشد.

7. عدم توجه و دقت در پذیرش و کمیت و کیفیت:  در مورد پذیرش و دیدگاه وجود دارد 1. اینکه درها را باز کنیم تا همه وارد حوزه شوند 2. بسنجیم  و افراد با خانواده ی مناسب انتخاب کنیم.

8. حذف امتحان ورودی و عدم گزینش درست

9. نبود کتب رسمی برای پژوهش و راکد شدن پایان نامه ها در بایگانی سبب کاهش علاقه به پژوهش شده است.

10. عدم درک طلبه ها توسط استاد و نبودن رابطه ی صمیمی بین استاد و طلبه

11. تاکید بر حفظ کردن مطالب و عدم کاربردی بودن آن ها و نمره دادن های موشکافانه

12. کم رنگ شدن تقوا، روحیه ی ایثار و ز خود گذشتگی و توکل به خدا

13. ذهنیت جامعه نسبت به حوزه ها. البته شاید رفتار نامناسب طلبه ها در جامعه باعث ایجاد ذهنیت منفی نسبت به طلبه ها شده است.

14. عدم جاذبه های رفتاری و اخلاقی توسط حوزوی ها

15. نبودن نشاط علمی در طلاب و اساتید به خاطر حجم زیاد دروس که باعث خستگی طلاب هم شده است.

16. عدم سنجش جمعیت مناطق مختلف با یکدیگر سبب افزایش جمعیت در برخی کلاس ها شده است.»

پس از بیانات خانم طاشیان، حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای اشرفی، فرمودند: «آنچه سبب فراگیری تحصیل و ادامه ی آن می شود انگیزه ی درونی است. یک رابطه ی مستقیم بین یادگیری و انگیزه وجود دارد. بین فعالیت و انگیزه رابطه ی مستقیم وجود دارد. نتیجتاً ما باید ببینیم که آیا تحصیلات و متد آموزشی ما با اهدافی که خانم ها در نظر داشتند در یک راستا قرار دارد؟ اگر ما بتوانیم اهداف خود را با هداف معقول آن ها یکی کنیم در این صورت جذب بالا خواهد رفت.

ما از هدف اصلی خود و از فراگیری علم دور شده ایم و حوزه ها نمایشی  از علم شده است. به همین دلیل زمانی که طلاب می بینند عملکرد حوزه با اهدافشان یکی نیست انگیزه یشان برای ادامه ی تحصیل کم می شود. خانم ها معمولاً انگیزه ی علمی دارند. ولی باید دید آیا کیفیت بالاست. وقتی آن ها می بینند که حوزه با دانشگاه فرقی ندارد انگیزه ی آن ها کم می شود.

ما باید بین انگیزه و اهداف و آنچه ارائه می دهیم هماهنگی برقرار کنیم تا جذب بالا برود. همچنین اگر واحدهای درسی با اهداف خانم ها یکی باشد جاذبه بیشتر می شود.»

موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



[دوشنبه 1399-10-15] [ 08:42:00 ق.ظ ]