به همت مجتمع حوزوی امام جعفر صادق(ع) (سطح 2 و سطح 3) شاهرود، به مناسبت «هفته کتاب و کتابخوانی» روز دوشنبه مورخ 29/8/1402 کرسی آزاداندیشی با عنوان «تقابل بین غریزه جلوه گری زنان با حجاب با محوریت شعار زن، زندگی، آزادی» با کارشناسی خانم زینب خانی (ارائه کننده بحث)، خانم مریم فتحعلی(استاد منتقد)، حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر مهدی عبادی(استاد داور) در این مجتمع برگزار شد.
در ابتدا خانم خانی در مقام ارائه دهنده بحث با بیان یک سوال که دغدغه امروز دختران و زنان جامعه می باشد شروع کننده کرسی بودند. سوال مطرح شده از طرف خانم خانی این بود که در جامعه امروز موجی با عنوان زن زندگی و آزادی ایجاد شده است که در راستای فطرت جلوه گری زن قرار دارد. خداوند جلوه گری و زیبایی را در زن قرار داده است پس خالق به من این میل را داده است که زیبایی های خود را به نمایش بگذارم حالا این جلوه گری در نوع پوشش در انتخاب رنگ در زینت کردن و… می تواند باشد.
سوال چرا خداوند میل و فطرت جلوه گری و نشان دادن زیبایی را به من داده است ولی در دین بر خلاف فطرت من محدودیت قرار داده است . آنجا که خداوند در قرآن میفرماید ولا تبرجن تبرج الاجاهلیه
چرا من را زیبا خلق کرده که بعدش بگه پوشیده باش و حجاب داشته باش
با این نگاه حتی حجاب باعث محدود شدن فعالیت زن در جامعه و از دست دادن خیلی از موقعیت ها و پایین آمدن عزت نفس زن می شود؟
بعد از بیان این سوالات از مخاطبین جلسه درخواست شد پاسخ خود را بیان کنند که هیچ یک از پاسخ دهندگان نتوانستند جواب کامل و جامعی را بیان کنند و حتی بعضی از شرکت کنندگان در کرسی با خانم خانی، در این چالش و شبهه هم نظر بودند. برخی از طلاب در مقام مخالفان با حجاب، 1. عدم کارایی هرگونه اقدام اجباری، 2. برخوردهای متفاوت مسئولان با انواع حجاب، 3.عدم معرفی الگوی مناسب برای تعیین حدود حجاب، 4. تساوی زن و مرد در جامعه 5. بی تاثیر بودن حجاب نسبت به ممانعت از تعرّض و تجاوز افراد نابهنجار را جزو ضعف های طرح اجرایی تبلیغ حجاب در جامعه دانستند در مقابل موافقان 1. بر اهمیت و ضرورت حفظ سلامت و امنیت در جامعه تاکید کردند 2. حجاب را عاملی برای جلوگیری از تحریک افراد مریض و هوس باز دانستند 3. بیان داشتند که قوانین حجاب جهان شمول است4. به اعتقاد ایشان، اصل اجباری بودن تام قوانین و لزوم آن است 5. حجاب در پیشگیری از چشم و هم چشمی و شیوع مدگرایی و تنوع طلبی در جامعه مؤثر است.
در ادامه جلسه سرکار خانم فتحعلی به عنوان منتقد بیان کردند که سوال امروز خانم خانی سوال کف جامعه زنان و دختران ما است
و می توان گفت هشتاد درصد دختران ما همین نظرات را دارند که نه به حجاب اجباری یا چرا ما باید حجاب را رعایت کنیم؟
در ادامه خانم فتحعلی بیان داشتند که باید ببینیم سرمنشاء این نظرات از کجاست؟
ایشان بیان کردند که نظام خلقت ما نظام احسن است خدا ماراخلق کرده و برنامه داده است هدف داده است و حتی انبیاء را به عنوان چراغ زندگی ما فرستاده است. اما ما به اینها توجه نمی کنیم به آنچه که دلمان و نفسمان میل دارد نگاه می کنیم
از علت های مختلفی که در این راستا وجود دارد می توان به کم کاری خانواده ها روی اعتقادات فرزندان نام برد و از کم کاری حاکمیت روی هویت جامعه و دستگاههایی که نتوانستند خوب کار کنند میتوان نام برد
خانم فتحعلی در ادامه گفتند که خدا خیر مطلق است و هر چه خوبیست از سمت خداست اما هر جا که بشر دست برد خیر به شر تبدیل شده است.
ما باتوجه به این که خداوند برای خلقت ما هدف و برنامه داشته میتوانیم به راحتی به پاسخ این سوالات برسیم
ما باید بدانیم که آیات قرآن در کنار روایات به تمام دغدغه های جوان امروز پاسخ کامل را میدهد.
با رجوع به قرآن به تنهایی این امکان وجود ندارد چون مباحث در قرآن به صورت کلی بیان شده است.
مثلا در قرآن بحث حجاب به صورت کلی آمده است اما اینکه چه جوری حجاب داشته باشیم که مثلا فقط گردی صورت و مچ دست نمایان باشد را از مراجعه به روایات میتوان دریافت کرد پس خانواده و جامعه نتوانسته است مصداق تربیتی این مباحث را بیان کند
پس اول باید حلالها در جامعه عرف شده و فضا برای بیان احکام مناسب بشود و بعد مطالب تبیین شه تا جوان احکام و مباحث دین را به عنوان عرف جامعه بپذیرد
دوم اینکه نداشتن نگاه ارزشی به زنان در بعضی مواقع باعث شده که زن خود را در تقابل مرد پایینتر ببیند و این عدم ارزشگذاری وجودی زن در جامعه و بحران هویتی دختران در سن بلوغ و فشارهای خانواده ها بدون اقناع سازی فرزندان و فضای مجازی و… باعث ایجاد پایین آمدن عزت نفس زنان میشود.
تا زمانی که آنچه که خدا و امامان از ارزش والای زن و جایگاه ویژه زن در دین بیان کردند در جامعه ارائه نشود این شبهات و این فضا در جامعه اسلامی وجود خواهد داشت
بعد از بیان سخنان خانم فتحعلی، آقای دکتر عبادی داور کرسی به جمع بندی مطالب پرداختند
ایشان با اشاره به دوران کرونا و زدن ماسک بیان کردند که حجاب دو بعد دارد بعد شخصی و بعد اجتماعی
ما باید علاوه بر بعد فردی به بعد اجتماعی آن نیز بپردازیم تا همه ی افراد جامعه رعایت کنند.
حق اجتماعی جامعه این است که من مریض باید ماسک بزنم که باعث بیماری دیگران نشوم
ایشان بیان کردند که غریزه را خداوند در انسان قرار داده است برای زندگی و بقاء، انواع مختلف دارد ولی برای همین غریزه هم حدود قرار داده است همه ی غرایز دارای ظرفیت و گنجایشی هستند
حدود این غرایز برای این است که به خود و دیگران ضرر نزنیم.
مثل غریزه خوردن اگه بیش از حد غذا بخوریم باعث می شود در کار غرایز دیگر اخلال وارد شود و خودمان ضرر کنیم یا مثلا در سر یک سفره من همه ی غذاها را بخورم و به اجازه ندهم که به بقیه برسد این غریزه پرخوری من باعث می شود که دیگران ضرر کنند پس در نتیجه باید مراقب باشیم و به همه غرایز در محدوده ی مناسب خودش و به اندازه پرو بال بدهیم
در قرآن کریم خداوند می فرماید: تبرج جاهلیت نداشته باشیم یعنی تبرج جاهلانه در مقابل تبرج عالمانه با این نگاه جهل دو نوع تقسیم می شود جهل نسبت به هویت و جهل نسبت به اجتماع جهل نسبت به هویت یعنی نسبت به شأن و جایگاه خودش شناخت نداشته باشد و جهل نسبت به جامعه یعنی انسان بداند که در اجتماع آدم مریض و سالم داریم پس باید مواظب خودش باشد در نتیجه وقتی هویت خودم را نمیشناسم تبرج جاهلانه می شود نه عالمانه زیبایی را خدا در انسان قرار داده است و با شناخت شأن و هویت می توان غرایز را در مسیر درست خود قرار داد لازم به ذکر است که زیبایی روح بالاتر از زیبایی جسم است اگر این موارد را برای جوان تبیین کنیم بسیاری از سوالات ذهن جوان در این راستا پاسخ داده خواهد شد
شعار زن زندگی آزادی اگر با بیان و تشریح این که زن کیست زندگی چیست و آزادی کدام است یک شعار درست است .
اما نگاه به حوادث اخیر و طرح این شعار از سوی دشمن نشان می دهد که هدف از این شعار بهره کشی از زنان برای متزلزل ساختن خانواده ها و از بین بردن هویت واقعی زن و خانواده در راستای دست یابی به اهداف پلید خودشان که همان دین زدایی و در نتیجه اضمحلال نظام اسلامی است، میباشد.
آخرین نظرات