کارگاه مهارت آموزی کرسی آزاداندیشی
کارگاه مهارت آموزی کرسی آزاداندیشی

به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود، روز یک شنبه مورخ 28/8/1402 کارگاه «مهارت آموزی کرسی آزاداندیشی» با کارشناسی خانم «فاطمه حسنی» در این مدرسه برگزار شد.
خانم حسنی در ابتدا واژه آزاداندیشی را از جهت لغوی و اصطلاحی توضیح داد: واژه آزاداندیشی از دو کلمه کلیدی «اندیشه» و «آزادی» تشکیل شده است. این دو واژه محور بسیاری از معارف بشری هستند.
در برگزاری کرسی ها قسمت دوم ترکیب، از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا ما به دنبال آزادی بی قید و بند نیستیم. اندیشه هایی که افسارگسیخته و بی هدف اند و فکر و روح انسان را ناآرام و فضای زندگی اش را به هم می ریزند. ازاداندیشی که در آن، احساس ها و تعصب های بی‌جا و خط فکری معترضانه دخیل است، نه تنها حقایق را عریان نمی سازد، بلکه بذر توهم و شبهه را در فضای اجتماع پراکنده خواهد کرد.
در حقیقت منظور ما از آزادی، انسانیت رها شده است، نه حیوانیت رها شده، آزادی عقل است، نه آزادی نفس. آزادی تنها ارزش نیست. آزادی در کنار عدالت، اخلاق، منطق و شریعت ارزش دارد نه جدای از آن ها.
وی در ادامه افزود: در موضوع کرسی آزاداندیشی باید دقت کنیم که اعتراضات و کرسی آزاداندیشی دو مبحث متفاوت از هم هستند. اعتراضات یک بحث کلی است که باید درباره موضوعات مختلف آن با جزئیات صحبت کرد و باید دید اعتراضات نسبت به چه موضوعی است. کرسی آزاداندیشی به این معناست که ما یک فضایی را ایجاد کنیم تا اساتید، طلاب و دانشجویان راجع به مسائل چالشی و مهم کشور در حوزه و دانشگاه در محیطی علمی با یکدیگر بحث کنند تا بتوان از دل این بحث و گفتگوها راهکارهایی را برای استفاده سیاستمداران و دولتمردان و آنجایی که لازم است افراد دیگر جامعه ایجاد کرد و حتی خروجی این بحث ها منجر به اصلاح ناهنجاری هایی باشد که در جامعه وجود دارد.
حسنی درباره الزامات ارائه کرسی آزاداندیشی اظهار داشت: الزامات ارائه کرسی آزاداندیشی عبارتند از: 1. ارائه مطالب در چارچوب منافع ملی و مصالح عمومی 2. تاکید بر طرح موضوعات با ملاحظه وحدت و همدلی قومیت ها و مذاهب 3. رعایت مبانی، آداب و اصول اخلاق اسلامی با تاکید بر حفظ صداقت و ارائه اطلاعات مستند.
فاطمه حسنی در پایان درباره وظایف مجری و شرایط ایشان را بیان داشت: وظایف مجری عبارتند از: اعلام موضوع، ضوابط برگزاری و الزامات ارائه دیدگاه در کرسی 2. تذکر به اظهارنظر کننده در مواردی که خارج از موضوع صحبت کند 3. تذکر به اظهارکننده در مواردی که الزامات ارائه دیدگاه در کرسی را رعایت نمی کند. 4. اعلان زمان باقی مانده برای صحبت هر فرد 5. اعلان اتمام زمان هر فرد 5. دقت در اختصاص وقت برابر به طرف های گفتگو
شرایط مجری عبارتند از: 1. التزام عملی به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اسلامی ایران و قانون اساسی 2. عدم عضویت در ارکان هیچ یک از احزاب و گروه های سیاسی 3. دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر دانشگاهی یا حوزوی ترجیحا در حیطه تخصصی برگزاری کرسی 4. دارا بودن توانایی لازم در مدیریت جلسه.
در پایان ایشان ضمن ارائه یک نمونه و موضوع آزمایشی، توضیحات لازم را در مورد وظایف ارائه کننده بحث، منتقد و داور کرسی ارائه دادند و همچنین وظایف طلاب را به عنوان مشارکت کننده موافق و مخالف بحث بیان کردند.

موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[یکشنبه 1402-08-28] [ 12:39:00 ب.ظ ]