وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


فروردین 1399
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 11
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 2040
  • 1 ماه قبل: 3911
  • کل بازدیدها: 148170




  • کاربران آنلاین

  • فطرس
  • سمیه صالحی



  •   مقاله با عنوان «عالم برزخ»   ...

    عالم برزخ

    لیلا جهانی

    چکیده

    عالم برزخ و به اصطلاح برزخ  به معنای چیزی است  که میان در شی حائل می شود و عالمی است که میان دنیا و عالم آخرت قرار گرفته است سه چیز است که در عالم برزخ خیلی نیاز می شود شامل این مواردند:

    الف-حبّ حضرت علی(ع)

    ب- صلوات بر محمد و آل محمد

    ج- تشنه ای را سیراب کردن می باشد.

    فلسفه عالم برزخ که میان دنیا و آخرت قرار گرفته مانند فلسفه هر مرحله متوسط دیگر است زیرا انتقال از محیطی به محیط دیگر، که از هر جهت با آن متفاوت است در صورتی قابل تحمل نخواهد بود که مرحل میانه ای وجود داشته باشد مرحله ای است، که برخی از ویژگی های مرحله ی اول و پاره ای از ویژگی های مرحله دوم در آن جمع شده است و هدف از اینکه انسان متولد می شود  این است که بعد از زندگی چند روزه دنیا از این محل رخت بربندد و به قیامت برسد و در بین راه مدتی را در عالم برزخ به سر می برد همانا انسان باید سعی کند عمل صالحی را انجام دهد.

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [شنبه 1399-01-30] [ 12:32:00 ب.ظ ]





      مقاله با عنوان «مقایسه دنیا و اخرت»   ...

     

    مقایسه دنیا و اخرت

    زهرا کریمی، طاهره موسویان

    چکیده

    عامل اصلی سقوط انسان غفلت است و متقابلاً کلید ترقی و تعالی انسان، خوداگاهی و توجه به خداست حل مسائلی از قبیل خدا، صفات و اخلاق الهی، عنایت خلقت، هدف آفرینش انسان و معاد و قیامت، چیزی نیست که یکباره و با یک ساعت فکر کردن تمام شود. از سوی دیگر، امواج عوامل غفلت زا و تردید آفرین در سطح جامعه و محیط زندگی انسان وجود دارد که به توبه ی خود لزوم مداومت بر تفکر را تایید می کند.

    حالات و روحیات و افکار انسان دائماً در حال تغییر است و اگر تفکر تفکر در این اصول اسلامی استمرار و تداوم نداشته باشد ممکن است انسان به ناگاه متوجه شود که ایمان محکمی به این اصول ندارد وسوسه های شیاطین جن و انس شب و روز در کمین انسان نشسته تا در صورت لحظه ای غفلت، به سراغش بیاید و او را منحرف کند.

    انسان تا آخر عمر در معرض وسوسه شدن و انحراف قرار دارد و از این رو لازم است پیوسته در تمامی طول عمر، تفکر را در دستور کار، آن هم از کارهای اساسی خود قرار دهیم.

     یکی از موضوعات مهمی که باید درباره ی آن فکر کرد« مقایسه دنیا و آخرت» است با توجه به این که زندگی انسان محدود به این دنیا نیست و پس از مرگ نیز در آخرت ادامه خواهد یافت.

    مقایسه بین این دو زندگی و تفکر درباره ی آن ها می تواند کمکی موثر برای پیمودن مسیر تکامل باشد.

    پس از آن که توجه پیدا کردید که علاوه بر زندگی دنیا، آخرتی نیز در کار است، اکنون به مقایسه ی دنیا و اخرت می پردازیم.

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 12:30:00 ب.ظ ]





      مقاله با عنوان «مقایسه هوی و هوس با اختیار و اراده انسان»   ...

    مقایسه هوی و هوس با اختیار و اراده انسان

    نرگس شاه حسینی، عصمت عجم اکرامی

    چکیده

    نفس انسان اگر کنترل نشود و عقل با کمک نیروی بازدارنده ایمان آن را در حد اعتدال نگاه ندارد، سبب شقاوت و سقوط انسان می گردد.

    وجود انسان، میدان عملیات غزایزی هم چون شهوت، غضب، حبّ نفس، حبّ جاه و سایر میل ها است که نیاز به یک عامل بازدارنده و متعادل دارد تا او را در برابر این غرایز در حد متعادل نگاه دارد و آن عامل، عقل است که با استفاده از آن و قدرت اختیار انسان راه درست را تشخیص می دهد و خط بطلان بر عقاید جبریون می کشد، زیرا افعال اختیاری انسان به وصف اختیاریت برای خدای متعادل معلوم است، پس اگر به وصف جبریت تحقق یابد برخلاف علم الهی واقع می شود.

    نکته دیگر این که، هدایت تشریعی بر انسان ها توسط انبیاء و اوصیاء الهی حاصل شده اما هدایت تکوینی که بستگی به اراده و اختیار انسان دارد، گاهی مثل قوم ثمود از سوی این قوم مغرور و خود خواه منتفی شده است چرا که آن ها گمراهی را بر هدایت ترجیح دادند و این ترجیح نابینایی بر هدایت است به تعبیر صاحب تفسیر نمونه در ذیل آیه17 سوره مبارکه فصلت و دلیل روشن و بازی بر مساله آزادی اراده انسان و عدم اجبار او در اعمالش است.

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 12:25:00 ب.ظ ]





      مقاله با عنوان «تجرد روح»   ...

    «تجرد روح»

    ام البنین موسوی، اکرم السادات حسینی

    چکیده

    مفسران بزرگ قرآن پیرامون معنی روح بسیار سخن گفته اند و فرمودند روح انسانی، جوهر بسیط و مکمل و محرک جسم با اراده بر اساس عقل است و روح انسان، مدرک جزئیات و کلیات است و دریابنده ی نفع و ضرر است.

    در روایتی آمده است که از پیامبر(صلی الله علیه و آله) درباره حقیقت روح سوال کردند و ایشان به آیه 85 سوره اسراء اشاره کردند و فرمودند: و از تو درباره ی روح سوال می کنند بگو روح از فرمان پروزدگار من است و جز اندکی از دانش به شما داده نشده است. از دلایل عقلی بر وجود روح را می توان به عالم خواب اشاره  کرد در هنگامی که تعلق روح از بدن بطور کلی قطع نمی شود و در خواب گاه کارهایی انجام می دهیم که در بیداری هرگز برای ما ممکن نیست و از دلایل نقلی می توان به آیات و روایات بسیاری که در این زمینه بیان شده، اشاره کرد از جمله در حدیثی از امام صادق(علیه السلام) آمد که می فرمایند: اصالت انسان به خرد اوست و عقل او دینش است همچنین می توان با دقت و تامل در کیفیت حالات روحی انسان که بدون هیچ واسطه ای در انسان رخ می دهد و در همه انسان ها وجود دارد، مثل محبت، شادی، غم و… که در آن هیچ شک و تردیدی و اشتباهی نیست می توان به وسیله تجرد و غیر مادی بودن، روح را اثبات کرد.

     

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 12:19:00 ب.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه