«تجرد روح»
ام البنین موسوی، اکرم السادات حسینی
چکیده
مفسران بزرگ قرآن پیرامون معنی روح بسیار سخن گفته اند و فرمودند روح انسانی، جوهر بسیط و مکمل و محرک جسم با اراده بر اساس عقل است و روح انسان، مدرک جزئیات و کلیات است و دریابنده ی نفع و ضرر است.
در روایتی آمده است که از پیامبر(صلی الله علیه و آله) درباره حقیقت روح سوال کردند و ایشان به آیه 85 سوره اسراء اشاره کردند و فرمودند: و از تو درباره ی روح سوال می کنند بگو روح از فرمان پروزدگار من است و جز اندکی از دانش به شما داده نشده است. از دلایل عقلی بر وجود روح را می توان به عالم خواب اشاره کرد در هنگامی که تعلق روح از بدن بطور کلی قطع نمی شود و در خواب گاه کارهایی انجام می دهیم که در بیداری هرگز برای ما ممکن نیست و از دلایل نقلی می توان به آیات و روایات بسیاری که در این زمینه بیان شده، اشاره کرد از جمله در حدیثی از امام صادق(علیه السلام) آمد که می فرمایند: اصالت انسان به خرد اوست و عقل او دینش است همچنین می توان با دقت و تامل در کیفیت حالات روحی انسان که بدون هیچ واسطه ای در انسان رخ می دهد و در همه انسان ها وجود دارد، مثل محبت، شادی، غم و… که در آن هیچ شک و تردیدی و اشتباهی نیست می توان به وسیله تجرد و غیر مادی بودن، روح را اثبات کرد.
آخرین نظرات