گزارش  برگزاری نشست

با عنوان : «نقش زنان در بحران های اجتماعی(سیل، زلزله، کرونا و ..)»

تاریخ برگزاری: 99/3/12

مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع)-شاهرود

به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود، روز دوشنبه مورخ 99/3/12 نشستی با عنوان « نقش زنان در بحران های اجتماعی(سیل، زلزله، کرونا و ..)» با کارشناسی سرکار خانم «مریم فتحعلی» در سامانه سیما برگزار شد.

در ابتدای نشست سرکار خانم فتحعلی، به جایگاه زنان در جامعه و نهاد خانواده اشاره نموده، در این زمینه فرمودند: «زنان ستون اصلی جامعه و سیاستگذاران نهاد ارزشمند خانواده هستند. تصمیم گیری هوشمندانه آنان می تواند به رویارویی هرچه قوی تر در مقابل بحران های مختلف بیانجامد. زنان، مدیران عاطفی خانواده هم به لحاظ فیزیولوژیکی و هم به دلیل پتانسیل های عاطفی و روحی می باشند و از قدرت و تغییر برخوردارند. بر همین اساس زن خانواده با توجه به شناخت روحیات اعضای خانواده نه تنها می تواند نقش اساسی در مدیریت بحران ها را ایفا کند، بلکه می تواند با تکیه بر همین توان و قدرت عاطفی درونی، معادلات را به نفع اعضای خانواده یا حتی اجتماع تغییر دهد. طبیعی است که زن به خودی خود آسیب پذیری خاصی دارد. همانطور که امام معصوم (ع) می فرمایند: «زن ریحانه است قهرمان نیست» اما ساختارهای اجتماعی و بنیادهای ارزشی گاها این نگاه غلط را به وجود آوردن که زنان آسیب پذیرند. این در حالی است که فعالیت و تلاش زنان در حوادث غیر مترقبه من جمله سیل، بیانگر نقش موثر زنان در مهار حوادث غیر مترقبه بوده است.»

ادامه مطلب :

ایشان در ادامه فرمودند: «نگاه به مهارت های زنان به عنوان عاملان موثر در مدیریت بحران نشان می دهد که زنان همواره از توانایی های وجودی و اکتسابی خود برای مدیریت بحران در خانه و جامعه استفاده می کنند. نمونه ی بارز این مشارکت مسئولیت مدارانه و همدلانه را در شرایط سخت کنونی، می توان در روحیه ی سرشار از عاطفه و توان مراقبتی پرستاران، پزشکان و بهیاران دید.»

کارشناس محترم نشست، مدیریت زنان را سرآغاز مدیریت اجتماع دانسته در این زمینه بیان داشتند: « مدیریت زنان در خانواده سرآغاز مدیریت اجتماع است؛ زیرا خانواده کوچکترین نهاد تشکیل دهنده یک اجتماع محسوب می شود و محور اصلی این کانون گرم، خانواده می باشد که چون خورشیدی به تمام اعضای آن نور و روشنایی می بخشد.»

ایشان، فعالیت های بانوان در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا را برشمرده، فرمودند: «از جمله فعالیت های مهم بانوان در شرایط سخت  شیوع ویروس کرونا عبارت اند از:

1.انگیزه بخشی به اعضای خانواده از طریق فعالیت های جدید

 2.ایجاد محیطی شاد و لذت بخش برای اعضای خانواده

3. تلاش برای حفظ افکار مثبت

4.توجه به سلامت و حفظ رژیم غذایی مناسب در راستای محافظت و تقویت سیستم ایمنی بدن

5.مدیریت امکانات و الگوی مصرف مناسب لوازم و مایحتاج خانه به منظور تعادل هزینه ها و رعایت بیشتر فاصله گذاری فیزیکی

6.نظارت بر تحصیل فرزندان

7. ترویج فضایلی مانند قناعت، نوع دوستی، خلاقیت، نوآوری در خانواده

8. با اینکه اغلب زنان شاغل بودند و در کادرهای آموزشی فعالیت داشتند؛ اما در این دوران در کنار تمام این کارها سعی داشتند با دانش آموزان و دانشجویان خود در ارتباط باشند و شاهد حضور مسئولانه و صمیمانه زنان در حد امکان بودیم

9.گاها برخی حرکت های خود جوش از طریق سازمان های مردم نهاد یا بسیج طلاب  یا حوزه های علمیه خواهران به خدمات اجتماعی و پرداختن کمک به همنوعان، تغسیل و تجهیز اموات کرونایی، دوخت ماسک و تهیه لباس کادر، ضد عفونی کردن محل کار، جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی برای اجرای طرح مواسات و همدلی(لبیک به سخن مقام معظم رهبری)، حضور در بیمارستان ها و مراکز قرنطینه ، حضور در مراکز بهداشتی برای تماس تلفنی با خانواده ها و طرح غربالگری و صدها فعالیت دیگر.»

خانم فتحعلی در پایان به جمع بندی بیانات خویش پرداخته فرمودند: « در یک جمع بندی کلی می توان گفت: پذیرش مسئولیت های سنگینی که امروزه با مشارکت قدرتمند زنان اتفاق می افتد مصداق دیگری از خویشتن داری زنانه دانست و نشانه ای از نقاط قوت و توانایی فردی زنان در پایبندی و عمل به ارزش ها و فضیلت هاست. امروزه رسالت بانوان در عرصه ی خدمت به خانواده سنگین تر از هر زمانی نمایان شده است. چرا که بانوان می توانند با تدبیر شایسته خود،  نقش موثری را در مدیریت اضطراب به عنوان یکی از راه های مقابله، پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ایفا کنند. به همین دلیل باید تمام تلاش خود را بر این مسئله معطوف کرده و از هر فرصتی برای دل پذیر کردن خانه و جامعه استفاده کنند.»

 

 

موضوعات: مقالات, اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[یکشنبه 1399-03-25] [ 09:30:00 ق.ظ ]