گزارش برگزاری کارگاه مقاله نویسی

مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

تاریخ برگزاری:98/5/23

کارگاه مقاله نویسی در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود- سطح(2) برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) واحد خواهران؛ به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود، جلسه ی دوم کارگاه مقاله نویسی  با کارشناسی جناب آقای دکتر روح الله محمدی روز چهارشنبه مورخ 98/5/23 در اتاق سایت این مدرسه برگزار گردید.

 

 

ادامه مطلب :

کارشناس محترم در ابتدای این جلسه، ضمن مرور مباحث گذشته، فرمودند: «یک پژوهشگر برای انجام یک پژوهش علمی می تواند از ثمرات تحقیق دیگران بهره ببرد؛ اما باید توجه داشته باشد که کار تکراری را به مخاطبین ارائه ندهد. بر این اساس، هنگام نوشتن هر قسمت از نوشتار، نخست با دقت فراوان نکات خلاصه برداری شده یا صفحات یادداشت برداری شده را در منابع اصلی مورد مطالعه قرار دهد. سپس کاستی های تحقیقات موجود را کشف کند و برای اصلاح آن ها طرحی نو را ارائه دهد. آنگاه کتاب ها و مقالات دیگران و یادداشت هایی که دارای عناوین مشابه هستند را در کنار هم قرار دهد.»

ایشان در ادامه افزودند: «پس از طبقه بندی عناوین، نوبت نوشتن پارگراف های مقاله می رسد. در نوشتن پاراگراف از جملات کوتاه و فعل های مناسب استفاده کنید. مطالبی که از وحدت رویه برخوردارند را در کنار هم بنویسید و الا به پاراگراف بعدی منتقل کنید.»

دکتر محمدی یکی دیگر از شاخصه های پاراگراف مناسب را داشتن شکل منطقی برشمردند: ایشان در این باره فرمودند: «پاراگراف ها باید به شکل منطقی در کنار هم قرار بگیرند؛ به این صورت که ابتدا مقدمه قرار می گیرد، سپس به ترتیب استناد، توضیح استناد و در پایان نیز جمع بندی نوشته می شود.»

ایشان در ادامه به پژوهشگران توصیه نمودند که: «بهتر است برای پاراگراف هایی که ذیل یک تیتر قرار می گیرند، تیترهای فرعی در تقدیر بگیرند و آن ها را در جایی ثبت کنند. تیترهای تقدیری می تواند عناوینی از این دست باشد: ادله ی قول اول، ارزیابی آن ها، دلیل قول اول و…»

کارشناس محترم افزودند: «برای اینکه تیترها متناسب با محتوا باشند، ابتدا آیات و روایات مربوط به عنوان را در بیاورید. زیرا با این کار می توانید از دل  آیات و روایات زیر تیترهای مناسب بدست آورید. دقت داشته باشید که تیترها باید وصفی، جذاب و برآمده از محتوا یا آیات و روایات باشند.»

آقای محمدی در ادامه سخنان خود اظهار داشتند: «برای نوشتن یک اثر خوب نباید بدون وقفه آیات و روایات را پشت سر هم آورد؛ بلکه زمانی که آیه اول را می نویسید، باید توضیح دهید که کجای این آیه به بحث شما ارتباط دارد. اگر روایت است از شروح روایات مثل مرآه العقول یا شرح اصول کافی استفاده کنید و اگر شرحی در مورد بحث وجود نداشت، خودتان طرح را بنویسید و یا از کتب دست دوم مشهور استفاده کنید. »

دکتر محمدی در ادامه بیانات خود، فرمودند: «بحث دیگری که در یک مقاله مطرح است، بحث چگونگی ارجاعات می باشد. شما باید دقت داشته باشید که ارجاعات در مقاله به دو صورت یعنی ارجاع مختصر و ارجاع کامل نوشته می شوند. ارجاع مختصر در متن و ارجاع کامل در کتابنامه یا همان منابع و مآخذ آورده می شود.

البته این آدرس بندی باید بر طبق آیین نامه مجله ای که مقاله در آن به چاپ می رسد، نوشته شود. شکل مرسوم این است که نام خانوادگی نویسنده، سال چاپ، جلد و صفحه در متن و  داخل پرانتز نوشته می شود. دقت داشته باشید که در مقالات نباید از کلمه همان استفاده کرد؛ مگر آنکه از یک منبع پشت سر هم استفاده شده باشد.»

نکات دیگری که جناب آقای محمدی بر آن تاکید داشتند عبارتند از: 1. دقت در ترجمه عبارات، رعایت کلی نگری و جزئی نگری، انسجام و نظام دار بودن مطالب، توضیح مطالب در حد ضرورت، بیان علمی داشتن در مقاله، رعایت علائم نگارشی و ویرایشی و … بود.

کارشناس محترم در پایان این جلسه در مورد چگونگی نوشتن چکیده و نتیجه مقاله توضیحاتی را بیان کردند و  به سوالات پژوهشگران پاسخ دادند.

 

 

 

موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[دوشنبه 1398-05-28] [ 09:22:00 ق.ظ ]