برگزاری کارگاه مقاله نویسی

تاریخ برگزاری: 98/5/16

مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع)-شاهرود

کارگاه «مقاله نویسی» در مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) واحد خواهران، به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود، روز دوشنبه مورخ 98/5/16 کارگاه «مقاله نویسی» با کارشناسی جناب آقای دکتر روح الله محمدی در سایت این مدرسه برگزار گردید.

 

ادامه مطلب :

در ابتدای این جلسه، آقای دکتر محمدی ساختار کلی مقاله را به صورت کلی توضیح دادند. ایشان در این راستا فرمودند: نحوه ی چینش و یا ساختار مقاله به ترتیب عبارتند از: 1. عنوان مقاله 2. نام نویسنده و یا نویسندگان 3. چکیده 4. کلیدواژه ها یا همان واژگان کلیدی 5.متن اصلی 6.نتیجه 7. منابع و ماخذ  

دکتر محمدی در ادامه بیان داشتند: برای انتخاب موضوع باید به این نکات توجه داشته باشیم که: منابع انتخاب موضوع چیست؟ مهم ترین شرایط انتخاب موضوع چه چیزهایی می باشند؟ ویژگی های انتخاب موضوع چیست؟

ایشان بهترین منابع انتخاب موضوع را کنجکاوی و دغدغه های شخصی و مشکلات اجتماعی، دولت ها، سازمان ها، نهادها، تجارب دیگران، بایسته های پژوهشی هر سال، همایش ها، کنفرانس ها، کنگره ها و استفاده از نظریه ها و فرضیه ها دانستند.

همچنین ایشان انگیزه و علاقه مندی، تازگی و نوآوری در نوشتار، دانش محقق، قابلیت اجرا، مناسب بودن موضوع و تناسب موضوع با زمان را از شرایط انتخاب موضوع برشمردند.

آقای محمدی در ادامه فرمودند: یک عنوان خوب باید محدود باشد و به عبارت دیگر باید مسأله محور باشد نه موضوع محور، کوتاه و رسا و گویا باشد، سؤالی نباشد، خبری نباشد و به عبارت روشن تر عنوان باید وصفی باشد.

سپس ایشان فرمودند: برای نوشتن پیشینه، فارغ از جایگاه آن- که در مقدمه نوشته می شود- باید دو نکته را در نظر بگیریم نکته اول اینکه در پیشینه تمام منابع مرتبط با موضوع را از ابتدا تا زمان حال باید شناسایی، لیست و برای مطالعه آماده کنیم نکته ی دوم معرفی کارهای انجام شده است به این صورت که ابتدا نام خانوادگی نویسنده، سپس سال انتشار داخل پرانتز و بعد نام منبع مورد استفاده داخل گیومه نوشته می شود و به دنبال آن وجه اشتراک و وجه افتراق کار خودتان با اثر دیگران نوشته می شود.

ایشان افزودند: نویسنده مقاله برای پیدا کردن وجه اشتراک و افتراق مقاله خود با نوشته دیگران، باید به فهرست کتاب ها و پایان نامه ها مراجعه کند.

دکتر محمدی در ادامه این بحث، راه های شناسایی منابع تحقیق را که شامل کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات بود را به پژوهشگران معرفی کردند.

ایشان در پایان شیوه ی نگارش بیان مسأله که شامل اطلاعات کلی درباره ی موضوع و تعریف و تبیین موضوع بود را برای حضار توضیح دادند.

 

 

 

 

موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[شنبه 1398-05-19] [ 12:31:00 ب.ظ ]