مدیریت زمان با الگوگیری از زندگی اهل بیت(علیهم السلام)

مریم بیگم طباطبایی

چکیده

مدیریت زمان از بحث های مهم و مطرح مدیریت است و دانشمندان علم مدیریت اصولی برای استفاده بهینه از زمان بیان کرده اند.در اسلام نیز توجه خاصی به این موضوع شده و در آموزه های دینی ، مسلمانان توصیه شده اند تا با توجه به اهداف  والای الهی و به منظور رسیدن به کمال  و سعادت ابدی ، از بطالت در گذراندن عمر بپرهیزند و با شناخت نیازها و اولویت بندی آن ها و برنامه صحیح و محاسبه ، بر چگونگی صرف عمر خویش ، نظارت کنند. البته راهکارهایی برای استفاده بهینه از وقت وجود دارد مثل یادداشت برنامه، محاسبه کارها،،عدم مقایسه خود با دیگران ،آهستگی و پیوستگی در کارها و مراقبت از دستاوردها و.. که همه کمک می کند تا زندگی منظم و مطلوبی داشته باشیم و حسرت عمر از دست رفته را نخوریم.

بدیهی است که برای دستیابی به چنین برنامه ای، هم به تلاش و اجتهاد علمی نیاز است و هم به کوشش و جهادعلمی ،که سعی کرده ایم در این تحقیق به هردو جنبه اشاراتی داشته باشیم.

برای رسیدن به این مقصود ابتدا باید معنا و مفهومی از مدیریت و مدیریت زمان  ارائه دهیم و بعد به اهمیت و ضرورت آن در معارف دینی اشاراتی  داشته باشیم .

با بهره گیری از اصول و شیوه های مدیریت زمان وشناخت ویژگیها وآسیبهای آن نیز می توان تا حدودی به اهداف دلخواه رسید و بازدهی و بهره وری خود را افزایش داد ، اما با جست و جو در معارف نورانی پیامبر اکرم (ص) واهل بیت (ع) مشخص می شود که علم حقیقی نزد آنان است و ایشان با رهنمودهای ارزشمند خویش به این اصول و راهکارها اشاره کرده اند .

 لذا با بررسی  و جمع بندی روایاتی که در این خصوص آمده می توان نیازهای چهار گانه روزانه انسان را از منظر اسلام در این نمونه ها خلاصه کرد: کار و تلاش ، عبادت، استراحت وتفریح  بنابراین ، لازم است انسان اوقات خود را به گونه ای مدیریت کند که این نیازها در آن برآورده شود این تحقیق در سه بخش  تنظیم شده است که بخش اول، شامل دو فصل کلیات ومفهوم شناسی است و بخش دوم که پاسخ به پرسش های فرعی است مشتمل بر دو فصل است : فصل اول بیانگر اصول  و روش های مدیریت  زمان است ، فصل دوم آسیب شناسی مدیریت زمان و بخش سوم که پاسخ به پرسش اصلی است و مهم ترین بخش این پژوهش  است در 4 فصل تنظیم شده است: فصل اول عبادت، فصل دوم کار و تلاش ، فصل سوم خواب و تفریحات سالم ، فصل چهارم نمونه هایی از وقت شناسی در زندگی ائمه اطهار و بزرگان.

موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



[سه شنبه 1397-01-21] [ 09:41:00 ق.ظ ]