عنوان: مديريت اقتصادي از منظر قرآن

پژوهشگران:  سيده مرضيه موسوي -  سيده فهيمه موسوي[1]

 

چكيده

       در ميان مسئوليت هاي گوناگوني كه در زندگي انسان وجود دارد، مسئوليت مديريت از حساسيت ويژه اي بر خوردار است. مديريت نه فقط در امور مادي و اقتصادي، بلكه حتي در امور مذهبي و معنوي . مديريت عبارت است از هنر ادارة مجموعه امكانات و استعداد هاي مادي و معنوي، به منظور رسيدن به هدف.پر واضح است كه با مديريت ناكارآمد كارها به سوي بي كيفيتي سرازير شده و همة منابع و سرمايه ها به هدر مي رود. مديريت بر دو قسم است مديريت اسلامي و مديريت غير اسلامي. منظور از مديريت غير اسلامي آن است كه مدير شيوة اسلامي را در مديريت پيشة خود نكند و در هدف هاي خود عدالت اجتماعي را مدنظر نداشته باشد و هدف از مديريت سود و منافع شخصي باشد. اما منظور از مديريت اسلامي آن است كه از عمل و اجرا و هدف، عدالت اجتماعي را مد نظر قراردهد و مقصود نهايي كسب رضايت خداوند باشد كه در اين تحقيق ما مديريت اقتصادي از منظر قرآن را مد نظر قرار داداه ايم.

     نگاه اسلام به مسئله اقتصاد نگاه خدا محورانه و اصلاح و سعادت  انسان است و بشر را به عنوان جزئي از مجموعة قوانين خود كه تنها مي تواند قسمتي از نواحي حيات انساني را تنظيم كند، مورد توجه قرار داده و حل مشكلات اقتصادي را در اصلاح مباني عقيدتي و اخلاقي مردم تاًثير گذار مي داند.

     اقتصاد امروز جامعة ما با مشكلات فراواني روبرو است كه رهبر معظم راهكارهايي را براي آن ارائه داده اند.

كليد واژه : مديريت – اقتصاد– اسلام- قرآن

………………………………………………….

[1] - طلبه هاي سطح دو، پاية دوم، حوزة علمية خواهران امام جعفر صادق (عليه السلام)، بهار 94.    

ادامه مطلب :

  >

نتيجه

       براي اين كه بتوانيم اقتصاد را مديريت كنيم بايد ابتدا تعريف دقيقي از مديريت داشته باشيم و مقولة مديريت را به خوبي بشناسيم. بدانيم هدف از مديريت چيست و ابزار مديريتي چه مي باشد. لذا قرآن نيز به اقتصاد و مسائل آن اهميت بسياري مي دهد از اين روست كه مسائل اقتصادي در كنار مسائل اعتقادي مطرح مي شود. دغدغه مسائل اقتصادي مختص زمان حال و قرن هاي اخير نيست بلكه از   زمان هاي دور و در زمان انبيا و امامان هم بوده، از جمله حضرت ابراهيم و حضرت موسي – عليه السلام – حضرت محمد – صلي الله عليه و آله و سلم -  از همان زمان براي حل اين مشكلات راه حل هايي ارائه شده مثلاً در زمان حضرت يوسف – عليه السلام -  كه خشكسالي شد براي مدت زيادي گندم ها را در سيلو ها جمع كردند ودر موقع نياز آن را  استفاده كردند اين تدبير اقتصادي بود كه حضرت يوسف – عليه السلام - در آن زمان انديشيد. ماهم براي مشكلات اقتصادي خود با توجه به  تحريم هاي موجود تدابيري را بينديشم كه در اين راستا مقام معظم رهبري راهكارهاي مناسبي را ارئه داده اند.

 منابع:

1-    قرآن

2-    نهج البلاغه

3-    ابراهيمي، محمدحسين؛ “اقتصاد در قرآن"، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزة علميه قم،1375.

4-   ابراهيمي، محمدحسين؛ “مديريت اسلامي"، مركز انتشارات تبليغات اسلامي حوزة علميه قم، قم،1379

5-    اسحاقي، سيدحسين؛ “مباني و راهبردهاي جهاد اقتصادي"، مركز نشر هاجر ، قم،1390.

6-     ايرواني،جواد؛ “اخلاق اقتصادي از ديدگاه قرآن و حديث” ،انتشارات دانشگاه علوم رضوي،مشهد،1384.

7-    تقوي دامغاني، سيد رضا؛ “نگرشي بر مديريت اسلامي” نشر نخيل، تهران،1387.

8-    رجايي، سيدمحمدكاظم؛ “معجم موضوعي آيات  اقتصا دي قرآن ” ،انتشارات مؤسسه آموزشي و پ‍ژوهشي امام خميني (رحمة الله )،قم،1386.

9-    مهرآيين، محمدحسين؛ “پيشرفت اقتصادي و عوامل آن” ، ناشر: سايا ، قم، 1390.

10- مهرآيين، محمدحسين؛ “پيشرفت اقتصادي و عوامل آن” ، ناشر:روابط عمومي و تبليغات سازمان بسيج مستضعفين، تهران1390 .

11-   نبوي، محمدحسين؛ ” مديريت اسلامي” ، مؤسسه بوستان كتاب قم، قم ،1382.

12-   www.khamenei.ir

 

موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[سه شنبه 1397-12-07] [ 08:43:00 ق.ظ ]