زنان عاشورایی
تهیه کنندگان:
زینب رستمی
محبوبه بختیاری
چکیده
علت اینکه امام حسین (علیه السلام) زنان و فرزندان را با کاروان خود همراه کردند این بود که امام حسین (علیه السلام) می دانست نیروی نظامی تنها عمل و وجدان اسلامی را حفظ می کند. از نظر ایشان نیاز به تکان سخت و جنبش قلوب و احساسات وجود داشت . بدین سبب بود که وی تصمیم گرفت تا با قربانی کردن خود و اصحابش و تحمل مصائب و رنج های فراوان به هدفش نائل شود . امام می خواستند تا پیام آوری خون شهدای کربلا ، بدست اسرای باقیمانده از حادثه کربلا انجام پذیرد.
زنان کاروان امام حسین (علیه السلام) نقش مهم و اثر گذاری در واقعه عاشورا و حوادث بعد از آن ایفا کردند. زنانی بودند که به همراه همسران خود در بین راه به کاروان امام حسین (علیه السلام) پیوستند و زنانی همانند دیلم (همسر زهیر بن قین) نیز بودند که در همراه کردن همسران خود به کاروان امام حسین (علیه السلام) بسیار نقش مؤثری داشتند. زنانی نیز بودند که گرچه در کاروان امام حسین (علیه السلام) حضور نداشتند ولی با تأثیر گرفتن از حادثه ی عاشورا در حوادث بعد از آن و ادامه رسالت نقش داشتند.
از دقت در تاریخ عاشورا به دست می آید که خود اسارت اهل بیت (علیهم السلام) به عنوان اسارت در حرکت امام حسین (علیه السلام) موضوعیت داشته است. اگر پیام عاشورا ، را به وسیله پیام رسانهای دیگر غیر اسرا به گوش مردم آن روز می رساند نمی توانست هیچ سخن و پیامی جای اسارات را بگیرد. اصلاً خود رسالت به عنوان اسارت ، ضربه ی محکمی بود بر دستگاه بنی امیه و سندی بود بر حقانیت حرکت عاشورا از جانب امام حسین(علیه السلام).
زنان اهل بیت (علیهم السلام) که بعد از عاشورا به اسارت برده شده بودند با سخنرانی ها وخطبه های خود توانستند ضربه ی محکمی بر دستگاه حکومت یزید وارد وحقانیت خود را ثابت کنند . آنها توانستند پیام عاشورا ،را به مردم شهرهای کوفه شام و دیگر مردم برسانند و آنها را متوجه ی غفلتی که در آن فرو رفته بودن کنند و زمینه ی قیام و حرکت های بعدی توسط مردم را فراهم کنند. آنها باعث تحولی عمیق در جامعه آن رزو کوفه و شام شدند.
کلید واژه : زن ، عاشورا ، زنان عاشورایی
نتیجه گیری
مردان زیادی در تاریخ اثر گذار بوده اند وتوانسته اند با اعمال و رفتار و مجاورت های خود نام خود را در تاریخ ثبت کنند و باعث الگوی دیگران باشند و مردم نیز سعی کردند زندگی خود را بر اساس راه و روش آنان پیش ببرند ولی زنان نیز چندان بی تاثیر نبوده اند. با مطالعه ی احوال زنان در طول تاریخ، خصوصا زنان عاشورایی می توان به این نتیجه رسید که زن نیز توانسته نقش تاثیرگذر و مهم در تاریخ ایفا کند و نام خود را ثبت کند و باعث الگوی دیگر زنان باشد . پس چه الگویی بهتر از زینب (علیها سلام)؟
فهرست منابع
* محمد محمدی اشتهاری، سیمای خواهران قهرمان، ناشر دفتر نشر الزهرا،سال 63
* عباس قمی،منهی الامان،ناشرماسسه انتشارات هجرت.
* غلامعلی نعیم آبادی، عاشورا در عاشورا،ناشر انتشارات سعیدی منش
* سید لبن طاووس ،لهوف ، ترجمه عباس عزیزی، ناشر انتشارات صلاه
* مرتضی مطهری،حماسه حسینی ، ج1،انتشارات صدار،تهرا63
* حسین انصاریان، با کاروان نور، ناشر درار العارفین
* محمد باقر پور امینی، چهره ها و حماسه ها ی عاشورا، انتشارات دفتر تبلیغاتی اسلامی حوزه علمیه قم
* زهره یزدان پناه قره تپه ، زنان عاشورایی، ناشر هلال ، تهران 88
* علی مؤدی، فرهنگ جامع سخنان امام حسین (علیه السلام) ، ناشر معروف، قم 68
* ذبیح الله محلاتی ریاحین الشریعه ج 1و2و3و4و5و6، ناشر دارالکتاب اسلامی،تهران 73
* سید حسین شیخ السلامی، سالار شهیدان(مقتل امام حسین (علیه السلام))، انتشارات داوودی قم
* مرتضی آقا تهرانی ، یاران شیدای امام حسین بن علی (علیه السلام) ، ناشر باقیات
* محمد باقر مجلسی ، مترجم احمد روحانی، تاریخ امام حسین (علیه السلام) ترجمه از بحار الانوار،ناشر نوای قلم، قم 85
* صدوق ، مترجم سید محمد جواد ذهنی تهرانی،علل الشرایع، ج1،انتشارات مومنین،قم80
* محمد ابراهیم آیتی، بررسی تاریخ عاشورا ، کتابخانه صدوق، تهران 47
* محمد بندریگی، فرهنگ بندریگی ، عربی به فارسی، ج2 ، انتشارت علمی ، تهران 87
* محمد معین ، فرهنگ فارسی معین، ج2، چاپخانه حیدری، انتشارات بهزاد،81
آخرین نظرات