دومین جلسه  کارگاه مهارت افزایی کرسی آزاد اندیشی، شنبه مورخ21/12/95در مدرسه برگزار گردید. کارشناس جلسه حجت السلام و المسلمین آقای حسن آقایی بودند.

 

 در ابتدا آقای آقایی مبحث خود را چنین آغاز کردند که علت برگزاری کرسی آزاد اندیشی چیست؟ 

ایشان یکی ازعلل برگزاری کرسی ازاد اندیشی را ، رشد فرهنگ وعلم برشمردند وادامه دادند:

اجرای کرسی آزاد اندیشی برای دست یافتن به حقیقت است و انسان دارای شرافتی به نام عقل است لذا همیشه به دنبال راه حل های عقلانی می گردد و از خرافه و جهل دوری می کند.و هدف از کرسی آزاد اندیشی رشد علم و فرهنگ، و ازانجاکه  دین اسلام ،دین کامل و جامعی است ،پس باید بتواند مبانی خود را ثابت کند.

آقای آقایی در ادامه فرمودند: از  جهل  خود نترسید، خودتان را درگیر مشکلات جامعه کنید و به دنبال حقیقت بروید ، آنچه باید از ان ترسید در جهل ماندن است.

تاکید فراوان آقای آقایی این بود که سطح آگاهی خود را بالا ببرید تا بتوانید شبهات جامعه را پاسخ گو باشید  اگر آگاهی باشد هیچ کس در جامعه شما را طرد نمی کند و اگر طلبه ای در جامعه طرد می شود به خاطر اینکه رشد علمی و آگاهی کامل ندارد.

ایشان یکی دیگر ازعلل برگزاری کرسی ازاداندیشی را ،"حذف تحجر در میدان علمی “برشمردند وادامه دادند:

باید خرافه ها و کوته فکری ها حذف گردد،مخصوصا خرافاتی که در مراسم روضه خوانی هارواج پیدا کرده ،ایشان از طلاب خواستند که وارد جلسات شده؛ و مستدل وعقلانی با خرافات مبارزه کنند .دلیل رواج خرافه در جامعه این است که شما طلاب کنار نشسته اید و آن هایی که علم و آگاهی ندارند میدان را به دست گرفته اند.در ادامه فرمودند در کرسی آزاد اندیشی باید جلوی خرافات گرفته شود.

 

ایشان علت دیگر برگزاری کرسی ازاد اندیشی را به میدان عمل آوردن تمام نخبه ها دانستند وادامه دادند:

در کرسی آزاد اندیشی باید نخبه ها را به صورت صوری جمع کرد و در قسمت های خاص بکار گرفت ،باید دانشجویان دانشگاه را در کنار طلاب بگذارید تا با هم کار کنند و یک کرسی آزاد اندیشی تحقیقی پژوهشی برگزار کنند،واینکه قران تاکید دارد اسلام دین فردی نیست برای این است تا مردم   تفکر و تدبر  و تعقل کنند  و وارد جامعه شوندوپاسخگوی شبهات افراد  باشند.

درادامه ایشان یکی دیگر ازعلل برگزاری کرسی ازاد اندیشی را طرح مباحث تخصصی در محافل عمومی دانستندوافزودند:

اگر طلبه ها شبهات را جوابگو نباشند افراد دیگری مانند اقای سروش  جوابگو می باشند. باید این مباحث در جای خودش که میدان تخصصی است جوابگو باشد.و شما طلاب، باید دریک مبحث تخصصی آنچنان با هم بحث و مطالعه و مباحثه کنید تا این که به یک نتیجه واحد برسیدوجوابگوی شبهات مردم باشید.

 ایشان بلوغ فکری و سیاسی دانشجو و طلاب ازعلل دیگر برگزاری کرسی برشمردند وبیان داشتند:

قصد ما این است که با کرسی آزاد اندیشی بلوغ سیاسی و فکری ایجاد کنیم.برای مثال شما به دعای ندبه یازیارت جامعه ی کبیره دقت کنید، از اول تا اخرتماما، سیاسی است آنوقت چطور عده ایی دین را از سیاست جدا می کنند.شما باید با طرح این مباحث درکرسی های ازاد اندیشی افراد رابه بلوغ فکری وسیاسی برسانید.

ایشان علل دیگر برگزاری کرسی را ایجاد جریان فکر سازی دانستند وادامه دادند:

تاکید اسلام بر این که تفکر کنید و این که یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت برتر است برای چیست؟ زیرا فکر درست می تواند زندگی یک جوان را اصلاح کند  واورا عاقبت بخیر کند.درکرسی ازاداندیشی بحث حجاب باید این بصیرت افزایی در جوان ایجاد شود که  خروجی فکر سازی و تفکردرجوان ،تثبیت حجاب دراو باشد.

 

اخرین دلیل برگزاری کرسی را ایجاد نو آوری ذکرکردندوبیان داشتند:

چرا دانشجوی ما به کتاب های خارجی روی آورده

اگر یک جوان مسیحی به شما بگوید دین خود را به من معرفی کن یک کتاب به من بده تا دین تو را بشناسم شما چه کتابی را دارید که به او معرفی کنید کتاب های موجود یک سری کتاب های عرفانی است که این جوان مسیحی را بیشتر به چالش می کشانند، کتاب های جدید و جوان پسند و به زبان روز در بازار نیست کتابی که جوان امروز را قانع کند نیاز به نو آوری دارد نیاز به یک قلم عرف پسند دارد. شما نمی خواهید همه نویسنده شود شما مواد خام را بیاورید به دست یک دانشجو ادبی بدهید و این در کرسی های آزاد اندیشی  میسر می شود.

در کرسی آزاداندیشی دو حزب موافق ومخالف هر کدام حرف خود را می زند و از فکر خود دفاع می کند ، نتیجه و خروجی کرسی می تواند آگاهی پیدا کردن به یک واقعیت شود .

در یک جمع، یک کرسی آزاد اندیشی باید این 7 علت و خروجی که بیان کردیم داشته باشد.

کار گروهها را تشکیل دهید تا نخبه ها شناخته شود. از نخبگان در موضوعات مختلف و در محیط های مختلف دعوت کنید. و بعد مباحث چالشی که در جامعه وجود دارد را به وسط بیاورید و با تلاش، کسب آگاهی و پژوهش و تحقیق با اطلاعات کامل وارد کرسی ها بشوید تا در آخر بتوانید از کرسی یک حقیقت کسب کنید.

و در پایان گفتند که: کتاب های صفایی حائری را بخوانیدو حتما جزء سیرهای مطالعاتی خود قراردهید و مطالعات خود را مباحثه ای بیش ببرید. تابتوانید پاسخگوی سوالات قشر جوان، مخصوصا دانشجویان دانشگاهها باشید.

  

موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[شنبه 1395-12-21] [ 07:38:00 ب.ظ ]