بررسی نماز از منظر آیت الله جوادی آملی
پژوهشگر : زهرا محمدی ، حمیده کهنه،سمانه مهرانفر
چکیده
تحقیق پیش رو با عنوان بررسی نماز از منظر آیه الله جوادی آملی به بررسی نقش نماز در زندگی و فلسفه و اهمیت وجوب نماز می پردازد.
به دلیل اهمیت نماز در پذیرش عبادات در روز قیامت و پرسش از نماز بعنوان اولین چیزی که در قیامت از آن سوال می شود و اولین چیزی که خداوند بر امت اسلامی واجب کرده به تدوین و بررسی این مسئله پرداحته شده است.
نماز گل سر سبد همه عبادات می باشد و اعتبار هر بنده ای به اقامه نماز می باشد.این تحقیق ابتدا به فلسفه نماز می پردازد و نماز را در اسلام و احادیث مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه به حکمت عبادات و نماز شب و تاویل اجزای نماز و اسرار مقدمات نماز را می پردازد. و بیان می کند که نماز فشرده بسیاری از عبادات و دستورات ظاهری و باطنی می باشد.
مقدمه
نماز ستون دین است و با پذیرفته شدن آن سایر اعمال نیز مورد پذیرش قرار می گیرد و اگر رد شود، بقیه اعمال نیز مردود خواهد گشت، و نیز چون هر عملی پیرو نماز است لذا اسرار آن نیز ستون راز های دین است. اگر اسرار نماز به دست آمد و مشاهده شود، رازهای سایر اعمال نیز مورد دست یابی و مشاهده قرار خواهد گرفت.
این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول شامل مقدمات تحقیق می باشد که دو فصل کلیات و فلسفه و اهمیت نماز رادر خود جای داده است و بخش دوم که به حکمت و راز مقدمات نماز می پردازد شامل سه بخش نماز د راسلام و حکمت عبادات و راز مقدمات نماز می باشد.
پس سزاوار است همه در این راه تلاش کنند تا به ستون راز های دین دست پسداکنند و سرانجام به همه زوایای دین برسند و همه آن را مشاهده نمایند و در روزی که هیچ سایه ای جز خداوند نیست ، تحت سایه ولایت او بیارامد.
نتیجه
نماز به عنوان اولین فریضه ای که بر پیامبر اسلام واجب شده است ، انسان را از بسیاری از گناهان در دنیا باز می دارد و همان طور که در ایه ای از قرآن بیان شده بازدارنده انسان از فحشا و منکر می باشد. نماز اولین چیزی است که در قیامت از آن سوال می شود و کوچک شمردن آن مانع شفاعت در قیامت می شود.
به عبارت دیگر نماز اوج معراج انسان ، راز و نیاز با خدای سبحان ، موجب نزول رحمت یزدان و سنگر مبارزه با نفس و وسیله تقرب پارسیان و رمز بندگی مخلصان می باشد. به طوری که قلعه و دژ محکمی است که انسان را از حملات و وسوسه های شیطان حفظ می کند.
نماز فشرده ای از بسیاری از عبادات جوارجی و قلبی و دستورات ظاهری و باطنی است. وقتی که نماز گذار تکبیره الاحرام می گوید در احرام ویژه ای قرار می گیرد. نماز با همه عرصه های زندگی یک مومن پیوند خورده است و قابل انعطاف و جدایی نیست و روح عبادات و مهر قبولی تمام اعمال می باشد.
فهرست منابع
ابن بابویه،محمدبن علی، عیون الاخبارالرضا ،تهران،نشرجهان،چ اول،1378
ابن بابویه،محمدبن علی، معانی الاخبار،قم،دفترانتشارات اسلامی،چ اول،1403
ابن بابویه،محمدبن علی، من لایحضره الفقیه ،قم،دفترانتشارات اسلامی،چ دوم ،1413
ابن عقده کوفی،احمدبن محمد، فضایل امیرالمومنین،قم،دلیل ما،چ اول،1424
بحرانی،سید هاشم بن سلیمان ، البرهان فی تفسیرالقرآن،تهران،نشربعثت،چ اول،1416
جوادی آملی،عبدالله، رازهای نماز،مترجم: علی زمانی قمشه ای،چ نهم،1386
خرسندی ،حسن ،چرابعضی ها نماز نمی خوانند،انتشارات معصومین،چ هفتم،1392
رجایی خراسانی،محمدحسین،نماز اول وقت ،رستگار، چ هشتم،1389
شریف الرضی، محمدبن حسین، نهج البلاغه،صبحی صالحی،قم،هجرت،چ اول،1414
شیخ حر عاملی ،محمدبن حسن، وسائل الشیعه ،قم ، موسسه آل البیت (ع) ، چ اول ، 1409
صفری، یدالله ،نماز مصلح و معراج در غربت،انتشارات قدس، چ پنجم،1390
طبرسی،حسن بن فضل، مکارم اخلاق،قم،شریف الرضی،چ چهارم،1412
عبد على بن جمعة، العروسى الحويزى، تفسير نور الثقلين، قم ، اسماعيليان ، چ 4، 1415
عبدالحمید،ابن ابی الحدید،شرح نهج البلاغه،مکتبه مرعشی نجفی، چ اول ،1404
عبدالله،جوادی آملی ،حکمت عبادات،مرکز نشر اسراء،چ14، 1387
کلینی،محمدبن یعقوب ، اصول کافی ،تهران،دارالکتب الاسلامیه،چ اول، 1365
مترجمان،ترجمه مجمع البیان، تهران،فراهانی،چ1،1360
مجلسی،محمد باقر، بحارالانوار، بیروت،دارالاحیاء التواث، چ2،1403
مجلسی،محمدتقی، لوامع صاحبقرانی، قم،اسماعیلیان،1414
مغربی،نعمان بن محمد، دعائم الاسلام ،قم،موسسه آل البیت،چ دوم،1385
مفید،محمدبن محمد، امالی،قم،کنگره شیخ مفید،چ اول،1413
مکارم شیرازی،ناصر، تفسیرنمونه، تهران،دارالکتب الاسلامیه،چ1، 1374
منسوب به جعفربن محمد،مصباح الشریعه،بیروت،اعلمی،چ اول،ص53
آخرین نظرات