کارگاه ژورنال کلاب  با عنوان "رشد کتابخوانی و اثرات آن بر جامعه انسانی در اندیشه مقام معظم رهبری"
کارگاه ژورنال کلاب  با عنوان "رشد کتابخوانی و اثرات آن بر جامعه انسانی در اندیشه مقام معظم رهبری"

به همت معاونت پژوهش مجتمع حوزوی امام جعفر صادق(ع)(سطح 2 و 3) شاهرود، به مناسبت «هفته کتاب و کتابخوانی» روز دوشنبه مورخ 22/8/1402 کارگاه ژورنال کلاب با عنوان “رشد کتابخوانی و اثرات آن بر جامعه انسانی در اندیشه مقام معظم رهبری” با کارشناسی خانم «محبوبه عرب احمدی» (استاد حوزه) در این مجتمع برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه محبوبه عرب احمدی ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، گفت: جلسات ژورنال کلاب از مهم ترین جلساتی است که پژوهشگران نسبت به آن اهتمام ویژه ای دارند. زیرا این جلسات علاوه بر تقویت قلم نویسنده و شیوه نگارش وی، به تبادل اطلاعات و پیشرفت علم منتهی می گردد. همان‌طور که مستحضرید، مقاله پیش‌رو یعنی«تحلیل رشد کتابخوانی و اثرات آن بر جامعه انسانی در اندیشه مقام معظم رهبری» دارای نکات مثبت و منفی می‌باشد. نکات مثبت آن عبارتند از: 1. انتخاب موضوع مناسب و جالب که نویسندگان در آن علاوه بر بررسی و تحلیل رشد کتابخوانی به اثرات آن بر جامعه انسانی در اندیشه مقام معظم رهبری پرداختند. 2. استفاده از بیانات مقام معظم رهبری در سیر و روند مقاله یکی از نکات اساسی و مهم این مقاله است. 3. چکیده مقاله به خوبی ارائه شده؛ چرا که طبق چارت و اصول مقاله نویسی در چکیده باید به مقدمه، طرح مسئله، روش تحقیق، سرفصل ها و دستاوردهای تحقیق پرداخته شود که دقیقا نویسندگان محترم تمام اصول را رعایت نمودند. 4. از دیگر نکات مثبت این مقاله تنظیم مقدمه خوب و مناسب آن است؛ چرا که در مقدمه هم طرح مسئله بسیار مهم است و هم بیان پیشینه، که در این مقاله هر دوی آن ها مورد توجه قرار گرفته است. 5. تنظیم عناوین و تیترها در این مقاله دارای سیر منطقی و منظم بود 6. اشاره به عوامل مؤثر بر رشد فرهنگ کتابخوانی از دیگر نکات مثبت این مقاله است و دیگر آن که نتیجه مقاله به خوبی ارائه شده بود.
وی در ادامه بیان کرد: نکاتی که بهتر بود نویسندگان مورد توجه قرار می‌دادند، بدین شرح است: 1. در بحث مفهوم‌شناسی؛ بهتر بود علاوه بر معاجم و فرهنگ لغات فارسی، از فرهنگ لغات عربی هم کمک می‌گرفتند چرا که “واژه کتاب” واژه ای عربی است. 2. نویسندگان پس از پرداختن به اهمیت کتابخوانی در قرآن و روایات و در کلام رهبری به اهمیت اجتماع در قرآن و روایات می‌پرداختند؛ اما متاسفانه در ربط و پیوند اجتماع با کتابخوانی، به نظر بنده خیلی ضعیف تبیین کردند و بهتر بود پس از بیان و اهمیت اجتماع، جایگاه کتابخوانی را در پیشرفت و رشد جوامع پررنگ تر بیان می‌نمودند3. در قسمت منابع، استفاده نویسندگان از کتب خیلی کم بود.
خانم عرب احمدی در پایان، اظهار کرد: به نظر بنده در قسمت آثار و فواید ترویج فرهنگ کتابخوانی و اجتماع بهتر بود به سبک و شیوه مقام معظم رهبری در مورد مطالعه هم اشاره‌ای می‌شد، زیرا ایشان با وجود مشغله‌هایی که دارند، همچنان در مطالعه و برنامه ریزی برای آن پیش قدم هستند و این مطلب را از احاطه ایشان بر کتب چاپ شده و دقت و اهتمامشان با شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب و همچنین ارائه آثار و کتب مختلف می توان دریافت.

موضوعات: مناسبت ها, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[دوشنبه 1402-08-22] [ 12:36:00 ب.ظ ]