اثبات مبانی فمینیسم اسلامی
انسیه نوروزی وعالیه قیاس مهدویان[1]
چكيده
موج سوم فمینیسم با طرح الگوهاي بومي و با ظاهري اسلامي به دفاع از فمينيسم پرداخته و با تفسيرهاي جديد از متون ديني، مفاهيم ديني را در خدمت نهضت فمينيسم قرار دادند. در مقابل، مخالفان فمینیسم اسلامی نیز این مفهوم را مفهومی متناقض دانسته و با تمرکز بر دو مفهوم «اسلام» و «فمینیسم»، امکان مفهومی این ترکیب را به چالش میکشند. در این مقاله اندیشه های فمینیسم اسلامی و نظرات موافقان و مخالفان این دیدگاه فمینیستی بررسي و رویکردهای مطرح شده در این حوزه طبقه بندي شد. در بخش موافقان، سه گروه با استراتژیهای تحدید مفهوم اسلام، اسلام محور و مساوات مدرن محور و در بخش مخالفان، سه گروه با تأکید بر مفهوم فمینیسم، با تأکید بر موفق نبودن فمینیسم اسلامی و با تأکید بر منطق کلامی فمینیسم اسلامی شناسایی شدند. پس از بررسی نظرات موافقان و مخالفان یافته های پژوهش حاکی از آن است که با توجه به گستردگی حیطه مفهومی دو مفهوم اصلی فمینیسم اسلامی یعنی فمینیسم و اسلام نمیتوان مدعی امکان یا عدم امکان قطعي این مفهوم شد. بدیهی است در مبحث امکان مفهومی فمینیسم اسلامی توجه به زمینه های مفهومی مانند فمینیسم و اسلام در زمینه ی اجتماعی مطرح شده ضروری است. از اینرو بسته به زمینهی اجتماعی وگستره تعریف دو مفهوم میتوان به امکان یا عدم امکان فمینیسم اسلامی رأی داد.
واژگان کليدی: اسلام، فمینیسم، فمینیسم اسلامی، جنسیت، حقوق زن.
……………………………………………………………………………….
[1]- طلبه امام جعفر صادق شهرستان شاهرود.
آخرین نظرات