زهرا رجبی

عدالت اقتصادی(بیت المال)

اسلام که آئین مترقی جهانی است تنها دین اخلاقیات و عبادات زندگی نیست، بلکه گاهی کاملا به اصول  و تکامل و نیازهای افراد جامعه توجه دارد، بر همین اساس تشکیل حکومت سالم و عادلانه از ارکان اساسی آن است و تردیدی نیست که از اصول اساسی حکومت سالم، تامین نیازمندی ها و پر کردن خلاهای اقتصادی  انسان ها است، و حفظ و پایداری حکومت سالم که هدفش حفظ نظم و پیشروی همه جانبه ملت است، رابطه مستقیم با اقتصاد خوب دارد، به گونه ای که اقتصاد در سرنوشت حکومت دخالت بسیاری دارد و از پایه های آن است.

اسلام در همان بدو تشکیل حکومت خود، کاملاً به مساله اقتصاد و مالکیت توجه خاص داشت و برای پُر کردن این خلا و زدودن فقر و ایجاد برابری و مساوات تشکیل«بیت المال» را در متن حکومت خود قرار داد، تا در پرتو این قانون مهم، به همه ی نیازهای فردی و اجتماعی، پاسخ عملی مثبت داده شود.

 از آنجا که دین مقدس اسلام، دین همه جانبه و کاملی است علاوه بر مالکیت خصوصی به مالکیت عمومی نیز توجه دارد.

اسلام نه با قبول مالکیت عمومی مثل و انفال، مالکیت فردی را به طور مطلق طرد کرده و نه با قبول مالکیت فردی مالکیت عمومی را نفی کرده است بلکه هر 2 مالیکت را محترم شمرده است.از آنجا که هدف این تحقیق پژوهشی پیرامون مساله بیت المال است ابتدائا تعریف واژه و پس تاریخچه ی بیت المال و ضایع کردن درآمد بیت المال و… بیان می شود. امید است که مورد قبول واقع شود.

موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[سه شنبه 1398-07-30] [ 09:40:00 ق.ظ ]