چکیده

انسان بالفطره طالب شادی و سرور است. خدای تبارک و تعالی در آیات الهی یکی از ویژگی­های مؤمنین را شادی و سرور دانسته و وعده اعطای آن را به انسان داده است.

با توجه به آیات و روایات یکی از ویژگی­های دنیا ،پیچیدگی و همراهی آن با غم ها و شادی هاست. ولي به طور تكويني در مقابل خوشی و شادی ها ،غم و اندوه نیز وجود داردو از آن­جا که  انسان موجودی است چندبعدی و بعد احساس و عاطفه ،یکی از ابعاد وجودی وی می باشد ، به همین جهت گاهی اندوهگین و گاهی شاد ومسرور است . اما اندوه­ ها و غصه­ ها به خودی خود ارزشی ندارند بلکه زمانی که زمینه را برای شکوفایی و تکامل انسان فراهم می آورند، ارزشمند خواهند بود. و هم­چنین حزنی که نقش و تأثیر بسزایی در سازندگی مؤمن نداشته باشدو مؤمن آن را طریقی برای تزکیه نفس قرارندهد، مطلوب و موردستایش نیست.

حزن و اندوه به سبب عوامل مختلفی در انسان بروز پیدا می­ کند از جمله: میل و رغبت بی­ اندازه به مظاهر دنیا، گناه، تنگدستی و… که می­توان بينش و تربیت اسلامی و تقویت ایمان و توجه به ناپایداری دنیا را بعنوان راه­ های درمان آن برشمرد.

شادی نیز یکی از نیازهای ضروری آدمی است که دارای جایگاه خاصی در قرآن می­ باشد. دین اسلام به دلیل فطری بودن به همه نیازهای بشر از جمله شادی پرداخته و آن را در متون دینی تعلیم داده است. اما نه شادی عبث و بیهوده، بلکه شادی توأم با اهداف الهی که باعث کمال والای انسانی می­ گردد.

از جمله جلوه­ های افزایش شادی و شادکامی و نشاط پایدار معنوی، استفاده از رهنمودهای دین، کم کردن وابستگی­ها، توکل به خدای متعال، اصلاح اندیشه­ ها و در نهایت خداباوری است.

 

کلید واژه:حزن،اندوه،خوف،شادی

 از خداوند منان شادی حضرت مهدی(عج) و نائب بر حقش مقام عظمای رهبری (حفظه الله ) و شادی شما را خواستارم.


 

موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



[یکشنبه 1395-11-03] [ 01:31:00 ب.ظ ]