برگزاری ژورنال کلاب استانی
با عنوان: «بررسی فقهی تنبیه بدنی زوجه»
تاریخ: 99/9/23
مناسبت : هفته پژوهش
مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود
به همت واحد پژوهش مدرسه ی علمیه ی امام جعفر صادق(ع) شاهرود، به مناسبت هفته ی پژوهش، روز یک شنبه مورخ 99/9/23کارگاه ژورنال کلاب با عنوان «بررسی فقهی تنبیه بدنی زوجه» با کارشناسی جناب آقای دکتر «مهدی طالع زاری» در سامانه سیما برگزار شد.
کارشناس محترم «جناب آقای طالع زاری» در ابتدای کارگاه، به منظور کاربردی شدن و کارایی بحث و افزایش مهارت طلاب در زمینه ی نقد مقالات پژوهش به خصوص مقالات علمی- پژوهشی، توضیحاتی را در مورد ساختار و فن مقاله نویسی بیان نمودند، ایشان در این راستا فرمودند:
«برای اینکه ببینیم این مقاله گره ای از مشکلات را باز می کند، ضرورتاً باید با فن مقاله نویسی و مهارت پژوهشی آشنا باشیم. برای کاربردی شدن و کارایی داشتن بحث ضمن اینکه توضیحی مختصر درباره مقاله خواهم داد، قسمت به قسمت و جزء به جزء نکات کلیدی و شرایطی که باید در یک مقاله رعایت شود را خدمت شما عرض می کنم.»
ایشان درباره ی عنوان مقاله بیان داشتند: «عنوان مقاله، بررسی فقهی تنبیه بدنی زوجه است. نویسنده در این مقاله به دنبال این است که آیا تنبیه بدنی زوجه جایز است یا جایز نیست؟ معیار فقهی تنبیه بدنی که در عوام مردم شنیده می شود، چیست؟ آیا از دیدگاه فقه ضرب و کتک زدن همسر در صورتی که نشوز داشته صحیح است یا صحیح نیست؟ اگر صحیح است حدود آن چقدر است؟ آیا تکرار آن صحیح است؟»
آقای طالع زاری درباره ی چیستی تبیین موضوع فرمودند: «نکته ی مهمی که در فن مقاله نویسی باید به آن اشاره کرد، تبیین موضوع است. تبیین موضوع یعنی بیان معلومات و دانسته های محقق درباره ی موضوع تحقیق. در تبیین موضوع، چیستی موضوع یا بیان مسئله تحقیق باید بررسی شود. در بیان مسئله مجهولات و پرسش های محقق درباره ی ابعاد ناشناخته ی موضوع که در صدد کشف و اثبات آن هاست، بیان می شود».
ایشان درباره ی چکیده ی مسئله بیان داشتند: «چکیده، بیان مختصر ساختار و نتایج مقاله نسبت به محتوای مقاله است. با اینکه جایگاه چکیده در ابتدای مقاله است؛ اما در پایان مقاله نوشته می شود. افعال در چکیده به صورت اسنادی نوشته می شود. جملات پرسشی در چکیده معنا ندارد و افعال به صورت مضارع و آینده نوشته نمی شود. روش تحقیق عناوین اصلی و زیر شاخه ها در آن بیان می گردد. در چکیده ی مقاله ی حاضر نیز این قوانین رعایت شده است.»
دکتر طالع زاری واژگان کلیدی فرمودند: «اعراض، تنبیه بدنی، ضرب و نشوز، واژگان کلیدی است که طبق اصول مقاله نویسی از بین واژگان پر تکراری که در متن مقاله وجود دارد انتخاب شده است.»
ایشان در ادامه نکاتی که باید در مقاله رعایت شود را متذکر شده فرمودند: «نکته ی اول اینکه: در مقدمه باید موضوع و مسئله ی تحقیق توضیح داده شود، تا مجهولات برای ما روشن شود. محقق در این مقاله این کار را کرده است. نکته دوم: ضرورت و علت انتخاب موضوع است. ما در اینجا می بینیم که محقق در خط چهارم مقدمه یکی از مسائل بحث برانگیز فقهی در روابط زوجین و چگونگی مدیریت آن که شاید از سوی برخی سؤال برانگیز تلقی شود،(یعنی اجازه ی برخورد فیزیکی با زوجه از ناحیه ی مرد برای مقابله با نشوز وی) را بیان کرده است. همچنین ایشان در 5 خط آخر مقدمه به بیان پیشینه ی تحقیق پرداخته است»
آقای طالع زاری نحوه ی استدلال مطالب و داده پردازی و تحلیل داده ها و ارجاع دهی و استناد دهی صحیح در مقاله را از امتیازات این مقاله بر شمردند.
ایشان در مورد ایراداتی که بر مقاله وارد است بیان داشتند: «هر چند مقالات طبق دستور العملی که مجله در اختیار نویسنده قرار می دهد تنظیم می شود ولی باید دقت داشت اگر دستورالعمل مجله بیان ترجمه ی متون عربی است این نکته باید در سراسر مقاله رعایت شود. در صفحه 8 مقاله ی حاضر، آیه ی قرآن ترجمه شده است حال آنکه نویسنده از بیان معنای روایت غفلت نموده است. نکته ی دوم اینکه نویسنده در پایان مقاله از هدف خود که همان بیان جنبه ی فقهی بودن مسئله است فاصله گرفته و جنبه ی کلامی مسئله را تقویت نموده است. اگر بخواهیم اشکال دیگری به این مقاله بگیریم این است که نویسنده در این جا اشاره ای به فتوای فقهی و مستندات مراجع فعلی نکرده است. همچنین اشکال دیگری که بر مقاله وارد است این است که مقاله جنبه ی شخصی پیدا کرده است و بیشتر به نقد یک شخصیت یعنی نقد جناب آقای موسوی لاری پرداخته است. »
ایشان در پایان، فرمودند: «روی هم رفته نتیجه ای که نویسنده از مقاله گرفته است نتیجه ی مناسبی است. زیرا در نتیجه، دورنمایی از مقاله بیان شده است. نتایج اصلی هم بیان شده است و اشاره ای به عنوان مقاله و زیر شاخه های آن و نوآوری تحقیق شده است و مطالبی که اصلا در متن نیامده بیان نشده است. همچنین نتیجه دارای یک نظم منطقی می باشد.»
آخرین نظرات