چالش های کتابخوانی مذهبی و راهکارهای پیشرفت آن»
چالش های کتابخوانی مذهبی و راهکارهای پیشرفت آن»

تاریخ برگزاری: 21/8/1402
با همکاری معاونت پژوهش مجتمع حوزوی امام جعفر صادق(ع) و دانشکده علوم قرآنی شاهرود، به مناسبت «هفته کتاب و کتابخوانی» روز یک شنبه 21/8/1402 نشست علمی با عنوان «چالش های کتابخوانی مذهبی و راهکارهای پیشرفت آن» با کارشناسی «خانم فاطمه مظفری» در این مجتمع برگزار شد.
در ابتدا فاطمه مظفری ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: دین و مذهب مجموعه ای از نظام های فرهنگی، اعنقادی و جهان‌بینی های مختلف هستند که تلاش می‌کنند میان انسان و ارزش‌های روحانی و معنوی ارتباط برقرار کنند. بیشتر ادیان مانند اسلام قصد دارند با شرح روایات، الگوها و سنت ها به زندگی انسان معنا ببخشند و مسیر اعتقادی انسان را نشان دهند. هر فرد ممکن است در طول زندگی خود در راستای انتخاب، دچار مشکل شده و یا درگیر پرسش ها و مسائل گوناگون شود. کتاب های مذهبی می تواند منبع خوبی برای آشنایی افراد یا مفاهیم مختلف دینی باشد و افراد را به درک عمیقی نسبت به مذهب برسانند.
ایشان در ادامه به فواید مطالعه کتاب های مذهبی اشاره نموده، گفت: در مورد اینکه چرا باید کتاب های مذهبی را مطالعه کنیم باید بگویم: 1. مطالعه این کتاب ها دستاوردهای معنوی و روحی مانند آرامش، تمرکز و کاهش اضطراب را به دنبال دارد. 2 باعث تقویت قوای ذهنی و حافظه می شود. 3. باعث تقویت حس همدلی و همراهی با نویسندگان فرهیخته می شود 4. سبب افزایش معلومات و آگاهی انسان و رشد دایره لغات می گردد. 5. به قدرت تحلیل و ارزیابی دست می یابیم.6. وقتی کتاب می خوانیم با جان انسان های دیگر متحد می شویم چرا که افکار و اندیشه های انسان اصل وجود او را تشکیل می دهند.
استاد حوزه درباره مضرات نخواندن کتاب گفت: افرادی که به مطالعه نمی پردازند 1. تحت تاثیر تبلیغات قرار می گیرند 2. بخش استدلالی ذهن آن ها تعطیل است. 3. مستعد پذیرش شایعات هستند 4.فرصت فکر کردن را از دست می دهند و حرف های نسنجیده می زنند.
مقام معظم رهبری درباره جایگاه کتاب در فرهنگ و حاکمیت اسلامی فرمودند: من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان‏ می‏‌افتم، قلباً غمگین و متاسف می‏‌شوم. این به خاطر آن است که درکشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلاً ده برابر این میزان، رواج و توسعه و حضور داشته باشد.
وی در ادامه افزود: افزایش سرسام‌آور قیمت کاغذ، ظهور و بروز فضای مجازی، کاهش مطالعه در خانواده‌ها، عدم پرداخت به موضوعات مذهبی باعث کاهش سطح مطالعه در بین مردم شده است. با این حال روبه رو شدن مذهبی ها با مسائل و شبهات دینی روز، باعث ایجاد انگیزه مطالعه در بین این قشر شده است. اما چون این مسائل اولویت غیر مذهبی ها نیست و شاید در درجه آخر اهمیت قرار دارد، از این رو مطالعه در میان این قشر از اهمیت کمتری برخوردار است.
مظفری در مورد علل کاهش مطالعه ی کتاب های مذهبی خاطر نشان کرد: علی رغم رشد تولید کتاب متاسفانه مطالعه کتاب های مذهبی نسبت به کتبی مانند شعر و رمان رو به کاهش است و علت آن نوع نگاه مردم به کتاب است؛ برخی از افراد کتاب را وسیله ای برای پرکردن اوقات فراغت می دانند و عده ای نیز نگاهشان نسبت به کتاب نگاه اقتصادی است به گونه ای که این افراد به جای اینکه کتاب را باعث رشد فرهیختگی بدانند به عنوان ابزار کار تلقی می کنند.این در حالی است که یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری میزان مطالعه و کتابخوانی در آن مرز و بوم است. از این رو باید در نوشتن کتاب به تنوع سلایق و تنوع تقاضا و فرآیند تخصصی شدن جامعه نمود.

موضوعات: مناسبت ها, اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[یکشنبه 1402-08-21] [ 09:56:00 ق.ظ ]