چکیده

    جامعه انسانی به طورضروری نیازمند قانون است وتنها قانونی که ضامن سعادت جامعه است قانون خداوند است. برای اجرای کامل قوانین خداوند باید مجری این قوانین منصوب از طرف خدا باشد. درعصر ما مجری احکام الهی ولی فقیه است که نائب امام معصوم «علیه السلام» می باشد. دشمنان اسلام بیش از خود قانون آسمانی از قا­نون شناسی که بتواند این قوانین را قاطعانه پیاده کند می ترسند.

   مدیریت جامعه اسلامی افزون بر توانایی های مدیریتی به اسلام شناسی وفقه شناسی نیازمند است ،بنابراین فقیه به دانشمند دینی گفته می شود که با فراگیری علوم ودانش های مورد نیاز از توانایی لازم برای استنباط احکام برخوردار باشد، فقیه بایدازاجتهاد مطلق وقدرت مدیریت واستعداد رهبری برخوردار باشد.

   ولایت فقیه به معنای حاکمیت فقیه جامع الشرایط آگاه به زمان ومکان وتوانا بر رهبری جامعه اسلامی است وسرپرستی کلیه شوؤن زندگی اجتماعی توسط ایشان است بنابراین بر هر فرد مسلمان وانقلابی لازم است این اصل را به خوبی بشناسد وبر مدار آن حرکت کند. سیره پیشوایان دینی بیانگر لزوم حکومت اسلامی ولایت فقیه در عصرغیبت است. شالوده ولایت فقیه در عصر حضور معصوم «علیه السلام»پی ریزی شده است. ولایت فقیه با دلایل عقلی ونقلی ، چون آیات قرآن وروایات منقول از معصومین قابل اثبات است اما برخی از علمای شیعه آن را از امور قطعی ومسلم دانسته اند و اثبات آن را نیازمند دلیل و برهان نمی دانند.

 با مقایسه تاریخ جوامعی که توسط زمامداران شایسته و الهی اداره شده اند و جوامعی که توسط زمامداران نالایق اداره شدند براحتی می توان آثار خوشبختی و بدبختی را در این جوامع مشاهده کرد بنابراین حاکمان الهی و پیروی و اطاعت مردم از آنها تأثیر مستقیم در سعادت جامعه دارد.

کلید واژه:ولایت، ولایت تشریعی، ولایت تکوینی، فقیه ، ولایت فقیه، ولایت مطلقه فقیه، قانون گذاری، زعامت ورهبری، سعادت

موضوعات: مقالات  لینک ثابت



[دوشنبه 1395-11-04] [ 02:02:00 ب.ظ ]