پذیرش فرهنگ آزادی برای کودکان نیاز به دو عنصر اساسی دارد :

اول: اعتقاد ویژه به جایگاه آزادی در تربیت کودک  

 دوم: داشتن حوصله کافی برای تحمل آزادی و حتی لذت بردن از آزادی کودک.

توجه به آثار آزاد گذاشتن و جلوگیری از آزادی کودکان می تواند به خوبی جایگاه آزادی را در تربیت کودک به ما نشان بدهد.

1_ایجاد رابطه عاطفی میان کودک و والدین

ما بحث از آزادی را در مجموعه را ه هایی ابرازمحبت بررسی می کنیم .پس یکی از اصلی ترین نتایج آزادی دادن به کودکان را باید همان نتایج محبت دانست. اما فایده آزادی در ایجاد رابطه عاطفی خلاصه نمی شود کودکی که مورد محبت پدر و مادر قرار می گیرد،روحیه تبعیت پیدا می کند. در هنگام محدود کردن کودک در مناطق ممنوعه، والدین به شدت نیازمند این تبعیت هستند.

2_تخلیه و رسیدن به آرامش  

کودک به ویژه پسر به صورت طبیعی دنیایی از انرژی های نهفته است. این انرژی ها برای شاداب ماندن کودک مثل غذایی است که از طریق خون به سلول های بدن می رسد.جست و خیز کودک حاصل همین انرژی است. کودک با تخلیه این انرژی ها به دو آرامش می رسد یکی آرامش عقلی و دیگری آرامش دائم.

3_دستور پذیری

یکی از دستورات محوری دین در تربیت آن است که فرزند در 7 سال اول سروری  کند و در 7 سال دوم عبد باشد و در 7 سال سوم سمت وزارت را بر عهده بگیرد. سروری کردن  کودک  به آزادی است. و سرور و آقا کسی است که مورد اطاعت قرار می گیرد؛البته باتوجه به همان دو حظه قرمزی که در آزادی بیان شد. ویژگی عبد هم اطاعت کردن است.

4_پاسخ به حس کنجکاوی

کنجکاوی کودک یکی از ویژگی های طلایی او است.کودکان وقتی با انبیاء مختلف در خانه بازی می کنند. دوست دارند ببینند چه اتفاقی می افتد. این اتفاق ها برای آنان تجدیدهای جدیدی محسوب می شود که علاوه بر لذت بردن به آگاهی آنان نیز اضافه می کند کودکان در این کنجکاوی نوع برخوردبا محیط اطراف خود را یاد می گیرند.

5_کمک به اشتقلال کودک

آزاد گذاشتن کودک یکی از اولین را ه های استقلال دادن به او است. وقتی کودک در همان حدودی که مشخص شد.در محیط خانه رها شده و کسی در کارش دخالت نکرده و به هر بهانه ای او را امر و نهی نمی کند،از همان کودکی استقلال و ایستادن روی پای خود را تجربه می کند. بچه ها یی که دائم امر و نهی شده و جلوی تجربه کردن آن ها گرفته می شود در کار ها به شدت متکی به پدر و مادر می شوند.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت



[شنبه 1395-11-09] [ 02:00:00 ب.ظ ]