شنبه مورخ 16/11/95، ساعت 30/10 صبح کانون پژوهش حوزه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) نشستی با عنوان«بررسی دلایل کمرنگ شدن اعتقادات مردم نسبت به آرمان های انقلاب» را برگزار کردند.
جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و با حضور سرکار خانم گلی معاون پژوهش حوزه، دبیر کانون و هسته پژوهشی و اعضای کانون آغاز شد سؤال مورد بحث مطرح گردید و دوستان هر کدام پاسخ هایی را ارائه کردند. که در ذیل به اهم آن ها اشاره می شود.

تاریخ بسیاری از انقلاب ها نشان می دهد که معمولا انقلابیون گام های اولیه را با موفقیت برداشته اند و رژیم ظالم و ستمگر را سرنگون کرده اند، ولی در تحقق اهداف انقلاب و بنای جامعه ی مطلوب ناکام می مانند. مثل انقلاب مشروطه که یک حرکت سریع و مردمی بود ولی چون اهداف خود را فراموش کرد کمتر از 14 سال با کودتای رضا خان کاملا از بین رفت.

در هر انقلابی آفت هایی است که علاوه بر موانع بیرونی باعث تضعیف آن می شود .از عمده ترین این آفت ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد.
1_ تحریف ارزش ها. همان کاری که منافقان در صدر اسلام انجام دادند. میان مسلمانان رخنه کردند و کم کم عرب را به جان عجم انداختند و پایه های حکومت اسلام را تهدید کردند. امروز هم در انقلاب ما افرادی هستند که تحت نفوذ اجانب در صفوف مسلمانان رخنه کرده اند و در جایگاه هایی قرار گرفته اند که در واقع نباید باشند و اندیشه های بیگانگان را به خورد مردم می دهند و مردم را نسبت به آرمان های انقلاب، بی اعتماد کرده اند.

2_ تجدد گرایی افراطی .از دیگر مسائلی است که اعتقادات مردم را نسبت به آرمان های انقلاب کمرنگ کرده است. مدرنیته از عوامل تجدد گرایی افراطی است. تجملات زندگی مردم به خصوص بزرگان را فرا
گرفته است و هر بار با این جمله خود را توجیه می کنند که جلوی تکنولوژی را نمی شود گرفت بله ما هم قبول داریم که هر کشور و هر ملتی باید هم گام با تکنولوژی پیش رود، اما تجملات و زرق و برق هایی که دور و بر اکثریت مردم را فراگرفته است تکنولوژی نیست، تجدد گرایی افراطی است.

3_ رواج سکولاریسم در ایران یکی دیگر از این موارد است ترویج اندیشه سکولاریسم برای انقلابی که بر اساس یکی بودن دین و سیاست بنا شده است مانند شیشه ای است که بر ریشه ی انقلاب خورده است و پایه های انقلاب را سست خواهد کرد.

4_ جدایی حوزه و دانشگاه از مهمترین دلایل می تواند باشد وقتی دانش جویان و طلبه ها نمی توانند در کنار هم به مشترکات علمی و عقلی برسند درد و جنا ح مقابل هم موضع گیری می کنند و مردم در واقع نمی دانند که کدام گروه حق است چون هر دو گروه طبق نظریات و عقاید خود ،با آرمان های انقلاب برخورد می کنند .
از دیگر موارد علل کمرنگ شدن اعتقادات مردم نسبت به آرمان های انقلاب به فساد اداری و اجتماعی، دنیا طلبی و اشتغال به زینت های دنیوی، فرار مغزها، سوء مدیریت مدیران انقلاب که در این باب « مولی الموحدین امیر المؤمنان علی (علیه السلام) می فرمایند:عوامل افول دولت ها چهار چیز است: تباه نمودن اصول اساسی، فریب کاری، مقدم داشتن فرومایگان و مؤخر داشتن فرزانگان» اشاره کرد.
تضعیف رهبری که یکی دیگر از راهبرد های دشمن برای بر انداختن نظام است که بسیار شدید روی آن کار
می شود و نمونه ی بارز آن فتنه ی 88 بود که کوته فکرانی که در خیابان ها بلوا و اغتشاش ایجاد کرده بودند با اصل ولایت فقیه مقابله می کردند و در واقع اصل ولایت فقیه را زیر سؤال و تحت الشعاع قرار داده بودند که با مدیریت و مدبریت رهبر فرزانه یمان قائله خوابید و دشمنان کشور کورتر از همیشه شدند.
شاید مهمترین عامل که باعث دل سرد شدن و کمرنگ شدن عقاید مردم نسبت به آرمان های انقلاب و اسلام شده ا ست مطابق با فرمایش معمار کبیر انقلاب امام خمینی(رحمه الله) و رهبر معظم انقلاب روحانیون
متحجر و اسلام نما باشند که در حوزه های علمیه رخنه کرده اند و این مار های خوش خط و خال مردم را
منحرف کرده اند.
در جمع بندی که حول محور بحث انجام شد به این نتیجه رسیدیم که حضور به اصطلاح روشن فکرانی که تحصیل کرده ی غرب هستند در راس کار های کلیدی و تجمل گرایی آن ها و بی اعتنا بودن آن ها به نصایح رهبر معظم انقلاب و آلت دست دشمنان انقلاب شدن ،باعث شده است که مردم نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی دل سرد شده اند و اعتقادات آن ها کمرنگ تر شده است.
در پایان با عنایت به الطاف خداوندی نشست کانون پژوهش حوزه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) ،سطح(2)،خواهران در ترم بهمن ماه در ساعت 12 مورخ شنبه 16/11/95 به اتمام رسید.

موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[شنبه 1395-11-16] [ 08:05:00 ب.ظ ]