برگزاری میزگرد استانی
با عنوان: «ایده ها و راهکارهای توانممد سازی طلاب در فعالیت های پژوهشی»
تاریخ: 99/9/22
مناسبت : هفته پژوهش
مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود
به همت واحد پژوهش مدرسه ی علمیه ی امام جعفر صادق(ع) شاهرود و به مناسبت هفته ی پژوهش، روز شنبه مورخ 99/9/22 میزگرد استانی با عنوان «ایده ها و راهکارهای توانمند سازی طلاب در فعالیت های پژوهشی» در سامانه سیما برگزار شد.
کارشناسان میزگرد «خانم مریم السادات طزرئی»، «خانم وجیهه اشرفی» و «خانم فاطمه حسنی» بودند.
در ابتدا کارشناس محترم «خانم مریم السادات طزرئی» ضمن تبریک هفته ی پژوهش، یکی از چالش های موجود در امر پژوهش را کاربردی نبودن آن ها دانسته، بیان داشتند: «یکی از چالش هایی که در امر پژوهش وجود دارد، این است که تعداد اندکی از پژوهش ها به مرحله ی کاربرد نهایی و به عبارت دیگر به مرحله ی تجاری سازی می رسند. تجاری سازی، فرآیندی است که در آن ایده های اولیه به سمت یک کاربرد تجاری هدایت می شوند.
برای رسیدن پژوهش ها به مرحله ی تجاری سازی لازم است سه مرحله طی شود: مرحله ی اول: ایده پردازی، مرحله دوم: توسعه ی فناوری محصول، مرحله ی سوم: تجاری سازی است.»
ایشان در ادامه افزودند: «طلاب باید بدانند که فعالیت های پژوهشی آن ها در اختیار دیگران قرار می گیرد و پس از بررسی های متفاوت وارد فاز دوم یعنی اجرایی شدن دانش در مواضع گوناگون می شود. آگاهی از این فرآیند سبب ایجاد انگیزه برای طلاب خواهد شد. زیرا متوجه می شوند که اثرشان بدون استفاده نخواهد بود و دیگران از ثمره ی کارشان بهره می برند.»
سپس خانم «فاطمه حسنی» ضمن تشکر از خانم طزرئی، بیان داشتند: « لازمه ی توانمند سازی طلاب در عرصه ی پژوهش، تغییر طرح نظام آموزشی طلاب است. به این معنا که اگر سبک نظام آموزشی به سمت سه ضلعی شدن (یعنی آموزش، پژوهش با محور تربیت مدار) پیش برود و به عبارت دیگر هر پژوهشی برای آموزش و هر آموزشی برای پژوهش انجام شود و روح حاکم بر آن ها اخلاق و تحصیل باشد، می توانیم امیدوار باشیم که در آینده ی نزدیک شاهد تربیت طلابی توانمند در عرصه ی تبلیغ، تحصیل، آموزش با رویکرد پژوهشی باشیم.»
ایشان افزودند: «پیش نیاز پرورش یک طلبه ی محقق، وجود اساتید مجرب در فن پژوهش است. اساتیدی که تسلط کامل بر دانش و روش تحقیق و نحوه ی استفاده از نرم افزارها را داشته باشند. علاوه بر اینکه به نظر می رسد شناسنامه دار کردن طلاب محقق و پژوهشگر و استفاده از آن ها به عنوان مشاور نیز در پویایی و بالندگی بسیار مؤثر خواهد بود. »
پس از بیانات خانم حسنی، خانم اشرفی فرمودند: «به اعتقاد بنده، کتاب ها به گونه ای بنامه ریزی شده اند که طلبه ها را به سمت پژوهش سوق دهند. البته نوع نگاه و نگرش طلاب به مباحث کتاب ها نیز مهم است. اگر طلاب با هدف کشف حقایق به تحلیل داده ها و نیازهایی که در جامعه وجود دارد به مطالعه ی متون دینی بپردازند در این صورت، علاوه بر اینکه از پژوهش هایشان لذت خواهند برد، این پژوهش ها کارآمد نیز خواهد شد. نکته ی دیگر اینکه پژوهش ها نباید در جایی بایگانی و غیر قابل استفاده شوند بلکه ارائه آن ها در کلاس های درس می تواند به کاربردی شدن پژوهش ها کمک نماید.»
در ادامه ی سخنان خانم اشرفی، خانم حسنی اظهار داشتند: «نکته ی قابل توجه دیگر اینکه یکی از موانع پژوهش کثرت واحدهای درسی است. به نظر بنده اگر حجم دروس کم شود و در مقابل آن مباحثه و پژوهش داخل آموزش گنجانده شود، آثار ارزشمندی تولید خواهد شد.»
در پایان خانم اشرفی در تایید سخنان خانم حسنی بیان داشتند: «همانطور که خانم حسنی فرمودند، تعداد واحدهای درسی بسیار است اما به حدی نیست که طلبه ها نتوانند برای خود ساعت مباحثه داشته باشند. همچنین باید طلبه ها را با روش جستجو در نرم افزار آشنا کرد تا در جستجوی مطالب با مشکل مواجه نشوند.
آخرین نظرات