تبیین عقلانی تسبیح موجودات از منظر ملاصدرا
طاهره عسکری[1]
چکیده
مقوله تسبیح موجودات، یکی از حقایق عالم هستی است. تسبیح، به معنای تنزیهی است که توأم با علم و آگاهی و از روی قصد صورت گیرد. تسبیح خداوند نیز، به معنای منزه دانستن او از عیوب و نقایص امکانی است. آنچه انسان ها با حواس خود در می یابند این است که، جمادات فاقد شعور اند. اما خداوند در قرآن کریم، همه موجودات عالم، از انسان و حیوان گرفته، تا نبات و جماد را دارای شعور و آگاهی معرفی می کند. لذا تسبیح و عبادت حضرت حق، مخصوص انسان نیست. بلکه تمام موجودات و پدیدههای عالم با زبان خاص خود به تسبیح خداوند مشغولند.
ملاصدرا فیلسوف و مفسّر بزرگ متأخر، همراهی عقل و نقل را در تسبیح قالی موجودات تایید کرده و با استفاده از سه برهان، به تبیین عقلانی این موضوع پرداخته است. مهم ترین و محکم ترین آن ها، برهان اصالت وجود است که در این پژوهش با استفاده از سه دلیل که برای برهان اصالت وجود در نظر گرفته شده به تبیین عقلانی تسبیح قالی موجودات پرداخته شده است.
واژگان کلیدی :
اصالت وجود ، تسبیح حالی ، تسبیح قالی، تسبیح موجودات.
…………………………………………………………………….
۱.طلبه سطح دو ( کارشناسی ) ، حوزه امام جعفر صادق ( علیه السلام )، شهرستان شاهرود .
آخرین نظرات