بررسی موانع تولید داخلی و استفاده از کالای ایرانی و راه های مقابله با آن

نگارنده: الهه نوبخت[1]

چکیده:

اقتصاد یکی از زیر ساخت های اساسی زندگی بشری استو زیر بنای اقتصاد یک کشور، خود کفایی در تولید نیازهای جامعه است. همواره اسلام بر کار و تولید پویا تاکید داشته است و از مسلمانان می خواهد برای حفظ استقلال، اقتصاد قوی داشته باشند، اگر اقتصاد مسلمانان دچار بحران شود دشمن با اهرم تحریم و فشار می تواند به اهداف خویش دست پیدا کند.

با توجه به تاکید مقام معظم انقلاب بر تولید ملی، و در این میان نامگذاری سال 97 به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» ضرورت دارد تا مردم و مسئولین به سمت رونق و گسترش تولید ملی به عنوان یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی حرکت نمایند. بر این اساس نوشتار حاضر در صدد است به بررسی برخی موانع تولید داخلی و کالای ایرانی و راه های مقابله با آن بپردازد.

در کشور موانع متعددی بر سر تولیدات داخلی وجود دارد که با اتخاذ صحیح از سوی دولت و مسئولان و همکاری مردم می توان آن ها را مرتفع نمود. از مهمترین موانع تولید داخلی می توان به مشکلات ساختاری کشور که به تولید کنندگان داخلی هزینه سنگین تحمیل می کنند اشاره نمود، ورود غیر قانونی کالاهای خارجی از مرز، واردات کالاها و مصرف کالاهای خارجی، اخذ مالیات ها، نوسانات نرخ ارز، بهره بانکی بالا که متاسفانه به ضرر تولید کننده می باشد و مهمترین عوامل استفاده از کالای خارجی می توان به تولیدات بی کیفیت تولید کنندگان و همچنین عدم توجه به خواسته مشتری و سلایق آن ها، عدم ارائه محصولات جدید، قیمت بالای کالای داخلی و … برشمرد. راهکارهای اصلی برطرف نمودن موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کالای ایرانی می توان به اتخاذ یک سیاست صنعتی (رشته فعالیت های مزیت دار آتی یا راهبردی کشور) که مورد اجماع نظر تمام دولت و همچنین مجلس باشد و در دوره ی میان مدت از ثبات حمایتی برخوردار باشد، برای تولید کنندگان اشاره نمود. حمایت دولت و مسئولین از ابداعات و اختراعات متخصصان در کشور، کنترل مرزها به عنوان مبدأ ورود کالای خارجی و قاچاق، کاهش هزینه ی تولید، فرهنگ سازی و ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی،  بازنگری در اخذ مالیات از تولید کنندگان و … نیز می تواند در اقتصاد کشور راهگشا باشد.

واژگان کلیدی: تولید، کالای ایرانی، موانع تولید داخلی


……………………………………………….
[1] . دانش آموخته سطح دو عصمتیه سمنان .

موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[شنبه 1398-03-18] [ 10:51:00 ق.ظ ]