عنوان

مهدویت در نهج البلاغه

استاد راهنما:

وجیهه اشرفی

 پژوهشگر:

خدیجه عجم

چکیده

مهدویت و موعودگرایی از جمله مباحثی است که در همه ادیان مورد توجه قرار گرفته است و در دین اسلام به عنوان ضروریات دین مورد توجه قرار گرفته است. و در آیات و روایات معصومین به این امر بسیار اشاره شده است. مهم‌ترین ویژگی این جامعه در عصر ظهور امنیت و عدالت در همه عرصه‌ها می‌باشد به طوری‌که امروزه به این جامعه، جامعه‌ای آرمانی می‌گویند. در آخر به بیان خطبه‌هایی از نهج‌البلاغه که شامل پیشگویی‌هایی در زمینه مهدویت و آخرالزمان می‌باشد پرداخته شده است.

در عصر امام مهدی مردم و جامعه به رشد عقلانی می‌رسند و با ظهور مصلح كل، حضرت مهدي(عليه‌السلام)، عدالت و اصلاح در تمام شئون هستي پديد‌ مي‌آيد و پيشه و انديشه بشري اصلاح‌ مي‌گردد و عقل انسان‌ها در هر دو بعد علمي و عملي تعديل‌ مي‌شود. علاوه بر رشد عقلی اقتصاد شکوفا شده و هرگونه فقر و نداری از جامعه رخت می‌بندد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جامعه مهدوی، امنیت می‌باشد. آگاهی و معرفت از لوازم اصلی تأمین امنیت فرهنگی است. با زنده‌شدن اسلام و برپایی حکومت الهی، طبیعت بشر به جایگاه اصیل خود ـ مقام خلیفه‌اللهی ـ واقف می‌شود. آن‌گاه فرهنگ غنی اسلامی بر پا می‌شود و آرامش و طمأنینه فرهنگی و معنوی باز خواهد گشت.

 جهان در طول تاریخ از ابتدا تا به اکنون منتظر منجی است و ستمدیدگان در انتظار کسی هستند که به یاری آن‌ها بشتابد و عدل و عدالت را در جامعه حکمفرما کند.

کلیدواژه: مهدویت، مهدی، ظهور، نهج‌البلاغه

صفحات: 1 ·

موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1397-12-01] [ 08:44:00 ق.ظ ]