کارگاه مهارت کرسی آزاد اندیشی در روزهای یکشنبه و دوشنبه با حضور جمعی از طلاب علاقمند و با حضور استاد آقایی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود برگزار گردید.

ادامه مطلب :

جناب آقای آقایی سخن را با نام و یاد خدا آغاز نمودند و بیان داشتند:کرسی ازاد اندیشی در جهت ایجاد فضای مناسب برای طرح و بیان اندیشه های نو ، تفکر خلاق و تقویت روحیه حقیقت جویی و آزادگی بصورت آزاد و نظام مند همراه با تبادل آراء و گفتگو ، ضروری است و این کار در قالب کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی اتفاق می افتد. سعی کنیم کرسی های آزاد اندیشی در محتوا و قالب دینی قرار گیرد . محتواهای دینی شامل مباحث (کلامی –اعتقادی ) (باورهای دینی و مباحث علمی و فقهی) و مباحث اخلاقی می باشد.


آقایی ادامه دادند: اگر می خواهیم علوم کاربردی داشته باشیم باید یک اصل را رعایت کنیم و آن این که محور آموزشی باید به سمت کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی کشیده شود. اگر محتواهای علمی ما به این کرسی ها کشیده شود می توانیم یک کلام کاربردی داشته باشیم .
در ادامه، اهداف کرسی ها و بندهای آیین نامه اجرایی توسط ایشان مورد بررسی قرار گرفت. ایشان یکی از هدف های مهم کرسی ها را آشنایی طلاب با مسائل مهم و اساسی کشور و رشد بصیرت عمومی عنوان کرد و حاکم شدن فضای عقلانی و منطقی و مستند صحبت کردن طلاب به جای فضای غوغا سالاری را منوط به مطالعه فراوان و اهمیت کتابخوانی مطرح نمودند.
ایشان متذکر شدند ؛کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی باعث تحریک طلاب به مطالعه و مستدل فکر کردن و در نتیجه پرورش سیاسی انان در محیط حوزه شده و باعث دوباره اندیشی اندیشه های ناب اسلامی می گردد. و این گفتمان های علمی و مستند علاج بیماری ها و هتاکی ها و مهار هرج و مرج های فرهنگی خواهدبود.
در ادامه جلسه؛ جهت پرهیز از هر نوع افراط و تفریط و برقراری آرامش و نظم منطقی جلسه، آیین نامه اجرایی کرسی ها، توسط ایشان مورد گفتگو قرار گرفت. و بندها ی ان به صورت مجزا بررسی گردید.
یکی از بندها که از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است اخلاق گفتگو است. رعایت ادب و احترام متقابل در جلسه برای همه حاضرین لازم و ضروری است و موارد مغایر اصول اخلاق گفتگو نیز عنوان شد.
در پایان جلسه استاد آقایی تاکید کردند : هدف اصلی کرسی آزاد اندیشی رسیدن به حقیقت علمی است. و دستیابی به حقیقت علمی اتفاق نخواهد افتاد مگر در سایه مطالعه و علم آموزی .
جلسه با ختم صلوات بر محمد و آل محمد پایان یافت.

موضوعات: فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



[دوشنبه 1397-01-20] [ 08:38:00 ق.ظ ]