در تاریخ سه شنبه 3/12/95، به همت مسئولین پژوهشی مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) یک کارگاه مهارت افزایی با عنوان” آموزش کرسی آزاد اندیشی ” برگزار شد.
کارشناس کرسی حجت الاسلام و المسلمین آقای آقایی بودند.
. جناب آقایی فرمودند که این کارگاه در دو جلسه برگزار می شود
در ابتدا ایشان از جمع پرسیدند به نظر شما هدف از کرسی آزاد اندیشی چیست؟
نظرات متعددی ارائه شد ازجمله نظرات ارائه شده
1_برای شنیده شدن نظرات مختلف
2_برای یافتن بهترین نظر از میان نظرات ارائه شده
3_ برای ارائه مشکلات
4_برای پیدا کردن راه حلی برای مشکلات و …
جناب آقایی فرمودند باید توجه داشته باشیم که یک چیز می تواند حق باشد ولی مقبول نباشد و گاه عده کثیری یک نظر را در کرسی آزاد اندیشی می دهند ولی دلیلی نیست که آن نظر پر طرفدار حق باشد.
یک روحانی با چهارچوب و قواعد روحانیت درباره ی یک موضوع نظر می دهد و یک ماتریالیست که فرضا درجمع حضور دارد ، با دیدگاه خودش نظر می دهد پس در یک کرسی آزاد اندیشی نظرات متفاوت با دیدگاه های مختلف بیان می شود سپس بحث را به این شکل مطرح فرمودند:
برای برگزاری کرسی آزاد اندیشی لازم است که:
1_ آگاهی هدفمند داشته باشیم.
امام علی می فرمایند عدم آگاهیست که باعث می شود افراد در برابر ما جبهه بگیرند و دشمنی کنند. و اما چگونه آگاهی حاصل می شود؟
1_ حلقه های معرفتی یا گروه های مباحثه باید تشکیل دهیم.
2_ موضوعات چالشی و کاربردی انتخاب کنیم.
ایشان در ادامه فرمودند برای اینکه یک کرسی آزاد اندیشی برگزار شود نفرات شرکت کننده باید از قبل نسبت به موضوع آگاهی داشته باشند لذا باید ابتدا حلقه های معرفتی یا کار گروه ها تشکیل شده و پیرامون موضوع به کسب اطلاعات و آگاهی بپردازند.
در یک کرسی آزاد اندیشی افراد ذیل باید حضور داشته باشند:
1_داور
2_گروه موافق
3_گروه مخالف
4_مجری
ایشان درتوضیح نقش نفرات اضافه کردند که کار گروه ها باید تحت پوشش و سر پرستی یک استاد راهنما باشند، در پایان نامه نویسی در تمام مراحل استاد راهنما همراه فرد است حتی اگر جایی مورد تایید نباشد باید عوض یا تصحیح گردد، اما در کرسی آزاد اندیشی، استاد راهنما تا یک مرحله همراه کار گروه هاست یعنی او تنها خط می دهد اما هر یک از افراد می توانند برداشت خود را داشته ،موافق یا مخالف خط استاد نظر دهند.
مرحله بعدی در کسب آگاهی؛ ” موضوعات چالشی و کاربردی” است.
جناب آقایی فرمودند: پس از تشکیل کار گرو ه ها و حلقه های معرفتی و خط گرفتن آن ها توسط استاد راهنما باید بدانیم مساله مهم این است که موضوعی که انتخاب می شود باید یک موضوع کاربردی چالشی باشد ایشان از کلام رهبر معظم انقلاب بهره گرفتند و گفتند چطور رهبر می فرماید«مساله رهبری و ولایت فقیه را در کرسی آزاد اندیشی مطرح کنند» زیرا مساله ولایت فقیه یکی از مسائل چالشی جامعه است باید با موضوعاتی چالشی رو به رو شد در مورد آن ها تحقیق کرد آگاهی کافی یافت یا حداقل در حدی آگاه و مطلع شد که بتوان از آن موضوع به عنوان یک موافق یا مخالف دفاع کرد.
ایشان اضافه کردند که امروزه دشمن با استفاده از همین ناآگاهی یا کم آگاهی مردم استفاده می کند و می کوشد آنچه را خود می خواهد به آن ها القا کند.
در ادامه اشاره به مستند 57 که از شبکه بی بی سی پخش شد و کوتاه و مو جز گفتند که در این مستند شبکه بی بی سی شاه را به عنوان یک فرد منفور نشان می دهد بعد انقلاب را به میدان می کشد و کم کم می گوید که رفتار های نا کار آمدی از مسئولان انقلابی دیده می شود و موضوع اعدام منافقین و … و بعد می گوید انقلاب 57 تفاوت چندانی با دیکتاتوری شاه نداردو …
و این حرف ها را چه موقع می تواند برای مخاطب خود به یک باور تبدیل کند زمانی که مخاطب آگاهی کافی ندارد و تمام ضربه ها از همین جا وارد می شود ،نا آگاهی سپس ایشان اشاره کردند از دیگر مواردی که دشمن با استفاده از ناآگاهی مردم به باور های آن ها حمله کرده شبکه های اجتماعی است، که نتیجه ی عملکرد آن ها القاء حس طغیان گری در جوانان است.
به نظر آقای آقایی ذهن کودک و جوان ما مثل یک کشکول شده_ « کشکول از همه چیز در آن ریخته می شود» _ جوان و کودک وارد شبکه های اجتماعی می شود از هر جای دنیا یک چیز می بیند و می خواند بعد فکر می کند همه چیزرا می داند، اگر والدین یا معلم او چیزی بگوید ، فکر می کند با همان دو مطلب خوانده علامه دهر شده و حرف دیگران را نمی پذیرد .
در پایان جناب آقایی فرمودند که: به عنوان پیشنهاد، کار گرو ه ها یا حلقه های معرفتی و گروه های مباحثه ای خود را تشکیل دهید استاد راهنما انتخاب کنید و با کمک او یک موضوع کاربردی را انتخاب کنید تا انشالله در جلسه بعد که بقیه آموزش را ارائه کردیم بهتر وارد بحث شده و اگر ایراد و اشکالی بود در همان کلاس به بحث بپردازیم.
در خاتمه با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) جلسه به اتمام رسید.
آخرین نظرات