به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع)،در سطح2،در تاریخ 26/8/1395،جهت آشنایی طلاب عزیز با “بستر سازی منطقی در جهت رشد مطالعاتی جامعه"نشستی برپا شد تا با مدد جناب آقای دکتر مهمد مهدی جلالی این مهم نایل آید.
ایشان با نزدیک بودن ایام ا ربعین امام حسین (ع)،و ضمن عرض تسلیت ایام بحث خود را اینگونه آغاز کردند و تاکید فراوان بر این داشتند که چرا مطالعه نمی کنیم؟ و ایشان اضافه کردند که بحث ریشه ای در مورد کتاب و کتابخوانی باید انجام شود. با توجه به همه اتفاقات در این امر هنوز تحول بزرگی در مطالعه و تحقیق صورت نگرفته، و سرانه مطالعه در کشور هنوز به مقدار 2 دقیقه است. حتی در دانشگاهها نیز سرانه مطالعه بسیار ناچیز است .در این جلسه قرار است که به دو عنوان مهم پرداخته شود:
خلاهایی که در دانشگاهها وجود دارد انتظار دارم در حوزه ها نباشد . مشکل اینجاست که با وجود فار غ التحصیلان زیاد از دانشگاهها افراد غیر شاغل و بی کار زیادند چرا علت این همه بیکاری جوانان چیست ؟
2 علت وجود دارد:
1:عدم ساختار مناسب
2:عدم دانایی پروری
مطالعه یعنی دسترسی به اطلاعات، اما در مطالعات ما فقط واژه پردازی صورت می گیرد و دانایی پروری نیست .در دنیا که به ثانیه اختراع صورت می گیرد سهم ما چیست ؟چرا اینقدر سهم ما کم است چون ما مطالعه انجام دادیم ولی مطالعه خیلی کم و بدون ساختار مناسب صورت گرفته ،و در مطالعه معرفت لازم را کسب نکردیم پس ما باید ساختار را عوض کنیم مثلا در پایان نامه یعنی تیز داران باید سخت گرفته شود تا افراد مجبور به
مطالعه شوند چون مطالعه برای تحقیق است.
عنوان دوم بحث ما، دیدگاه فرهنگی و رفتاری مطالعه است.
به طور کلی 4 فرهنگ در کشور داریم:
1:فرهنگ ملی
2:فرهنگ دینی
3:فرهنگ قومی
4:فرهنگ غربی
1: در فرهنگ دینی که الحمد الله غوطه ور هستیم .
2:فرهنگ ملی،ما ایرانی هستیم یعنی فرهنگ ایرانی ،از میان هزاران مولفه فرهنگی مثلا زبان فارسی یک فرهنگ ایرانی است .
3:سه سال از اسلامی که وارد ایران شده میگذرد ولی قبل از آن ما یک ایرانی هستیم و این افتخار به علت شعراو ادبای کشور ماست . کمتر کشوری است که بتواند 10 قرن خود را با همین ادبیاتی که در زبان فارسی است بازگو کند تاریخ بیهقی که متعلق به 10 قرن قبل است امروزه نیاز به باز خوانی ندارد و همچنین مثنوی مولوی آثار سعدی و حافظ و… این یعنی زبان آموزی و پیوست تاریخی در صورتیکه در کشورهای دیگر اینگونه نیست در اروپا “شکپسیر “که مربوط به 4 قرن گذشته است نامروزه نیازمند بازخوانی است چرا سالی یکبار مقام معظم رهبری شعرا را برای خواندن شعر جمع می کنند ؟
چون ایشان به این اهمیت واقف هستند و اما فرهنگ غربی اروپائی ها،ریشه ای برای ما برنامه دارند مثلا جلوه های زیبا را به گونه ای دیگر انعکاس دادند.
زبان عربی را بیگانه جلوه دادند زبان عربی اگر چه زبان بیگانه ای است ولی زبان وحی و زبان ایدئولوژی ماست لذا حوزه فرهنگ دینی ما محسوب می شود.
و از زمان رضا شاه فرهنگ غربی، وارد کتابهای ما شده یعنی وارد اقتصاد،فرهنگ،حقوق بین الملل کشور ماشد. حقوق بین الملل که در ایران تدریس می شود مربوط به کشور فرانسه است و ساختار اروپایی دارد.
در فرهنگ غرب 2 نظریه است:
1:انفعالی:که در مقابلش زانو میزنیم که ورودش خوب نیست.
2:فعال: فرهنگی که درآمدنش باید تغییر ایجاد شود و به شرط اینکه ما حرفی برای گفتن داشته باشیم خیلی خوب
است.
وقتی تکنو لوژی غرب وارد کشور ما شد قبل از آن فر هنگش داخل کشور ما شده است.
و ایشان خاطر نشان کردند که با آمدن فرهنگ غربی به کشور فقط مصرف زدگی برای ما باقی مانده و امور خوب آن را رها کرده ایم و فقط امور منفی آن را نگه داشته ایم. مثل فرهنگ بی حجابی
البته امروزه که دیگر نیازی نیست مثل ناصر الدین شاه به سفر رفت. امروزه با پیشرفت دنیای مجازی همه به این امر دسترسی دارند.و این خود نوعی کتابت است که موبایل و ماهواره به خانه ها آمده است.
احتمالا که فرهنگ غرب با سرعت زیاد به کشور ما وارد می شود وظیفه ما است که خود را با مطالعه مسلح کنیم علاوه بر آن باید از تفکر و تعقل خود استفاده کنیم چون عقل ریشه مطالعه است .
نتیجه :فرهنگ غرب و فرهنگ ملی در تقابل هم نیست بلکه باید همپوشانی داشته باشند برای یکدیگر و ، وقتی ما مسلح به علم روز نباشیم دشمن بر ما مسلط می شود.
مطالعه دو روی سکه است
اول از همه ما خودمان باید اهل مطالعه باشیم تا باسواد باشیم تا بعد بتوانیم به دیگران انتقال بدهیم.
بحث دوم بحث رفتاری است
چرا مطالعه نمی کنیم؟
انسان ها به طور کلی سه دسته نیاز دارند:
1:نیاز مادی
2:نیاز فیزیکی
3:نیاز روحی و معنوی
نیاز مادی به دلیل اینکه مادی است و ماده فیزیک و بر فیزیک زمان و مکان مترتب است در همه موارد محدود است .چون شناخت ،نیاز ،ارضاء و لذت آن محدود است .
نیاز فیزیکی مثل امور دائم زندگی
رابطه بین نیاز مادی و شناخت نیاز فیزیکی،شناخت یکطرفه است اما در نیازهای معنوی بین نیاز و شناخت رابطه دو طرفه است مثلا عبادت را اول می شناسیم و بعد به اندازه نیاز عبادت می کنیم یک امر دو طرفه ،شناخت نیاز،ارضاء و لذت نیاز های معنوی نامحدود است.چون روح خدا نامحدود است و باید به کمال برسیم.
اگر مطالعه نمی کنیم چون احساس نیاز نمی کنیم. چرا چون شناخت نداریم اگر بشناسیم نیاز پیدا می کنیم اگر سخنی به دانستنی های ما اضافه شود خسته کننده است.
اما اگر سخنی به معرفت های ما اضافه شود هرگز خسته کننده نیست و انسان لذت می برد.
درسی که از خواندنش لذت نمی بریم فقط انبار کردن است در واقع فهم مهم است. مثل انسان آلزایمر ی که معلومات خود را فراموش می کند ولی آنچه که به آن معرفت دارد را فراموش نمی کند.
بحث تغییر:فرایند تغییر در مطالعه مهم است حتی در خلقت خداوند هم تغییر است روزی سایه ،روزی آفتاب و …
کتابهای شهید مطهری به گونه ای است که به سوالات پاسخ می دهد. تمام اینها علتش مطالعه زیاد آنان است مثل کتابهای دینی که هم آنها حاشیه حوزه این خلاقیت،نوبودن و تولید علم است.
پس ملاک گرایی مهم نیست بلکه تولید علم مهم است .هر فرد بعد از پایان نامه نباید بیکار باشد آن که بی سواد و بی علم است بیکار است آنکه تولید علم کرده هرگز بیکار نیست .
دانشهای انسان ها تابع تعلقات انسانها است و این تابع خلقت است یعنی در تئوری خلقت یا صفات خدا در ذات خداست اگر جامعه مطالعه نداشته باشد چیزهای دیگر دارد این 2 تابع یکدیگرند وقتی مطالعه نیست تلگرام و لاین و دیگر مشغولیای دارد و تولید علم ندارد .در دنیا که هر ثانیه 1 اختراع می شود سهم ما ، در دنیا چیست؟سهم ما در علوم دینی چیست؟
در امر تبلیغ باید تحقیق و مطالعه صورت گیرد .
1_مطالعه باید هدفمند باشد اگر هدفی نباشد مثل روزنامه ای است که ذهن ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
2_مسئولیت پذیری و استراتژيی نیاز به مطالعه دارد .برای پاسخگوئی نیاز به مطالعه داریم چه به خود چه به دیگران
_در مطالعه باید احساس نیاز کرد و نقطه شروع آن هدفمندی است. 3
4_باید کتابهایی مطالعه کرد که منفعت داشته باشد.
5_نیاز به مطالعه همه قسمت کتاب لازم نیست آن قسمت که نیاز ماست باید مطالعه شود.
6_هر کتابی ،هر فصلی ،که نیاز ماست باید مطالعه شود.
7_طریقه مطالعه باید یاد گرفته شود.
و در پایان اضافه کردن که مطالعه هنر است. تند خواندن هنر است. و مطالعه فقط دانستن نیست بلکه فهمیدن است .
و بحث خود را با دعا به پایان رساندند ."و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته”
آخرین نظرات