وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


خرداد 1398
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 234
  • دیروز: 131
  • 7 روز قبل: 611
  • 1 ماه قبل: 2234
  • کل بازدیدها: 146130




  • کاربران آنلاین

  • دهقان
  • سمیه صالحی
  • نازنین



  •   اهميت توليد ملي و خودكفايي اقتصادي ازديدگاه امام خميني (ره)   ...

    اهميت توليد ملي و خودكفايي اقتصادي ازديدگاه امام خميني (ره)

                                                         فاطمـه گرگاني[1]

    امام خميني رحمه الله مبارزات خود را بر عليه رژيم وابسته ي شاهنشاهي از قبل از انقلاب آغاز كرد و مبارزات خود را با دادن اعلاميه ها و بيانيه ها به شخصيتهاي مملكتي و اقشار و اصناف مردم ،‌عملاً به مبارزات خود در جهت ايجاد خودباوري و پايه ريزي استقلال ملت زجر كشيده بنا نهاد . و تا جايي كه توان داشت مخالفت نظر خود را با طرح ها و لوايح شاه در طي جريان اصلاحات انقلاب سفيد و كاپيتولاسيون اعلام كرد . بدين وسيله باعث آگاهي مردم و ايجاد اعتماد و اتكال به خود ملت شد و روح خودباوري را در آنها زنده كرد . امام بعد از پيروزي انقلاب خط مشي اقتصادي خود را در جريان سخنرانيها و بيانات مشخص كردند و علي رغم فشارهاي سياسي و تحميل جنگ و تحريمات جهاني ، خطوط كلي اقتصاد اسلامي را براي دولت نوپاي جمهوري اسلامي ، پايه ريزي كردند . ايشان پيروز مبارزاتي كه در قبل از انقلاب براي برانگيختن روح خودباوري ملت ايران داشتند‌، به بالا بردن اعتماد به نفس و اتكال به خود براي پايه ريزي بنيان هاي توليد ملي همّت گماشتند و در ادامه ي اين خط مشي ، توليد ملي را راهي براي خودكفايي اقتصادي در همه ي شاخه ها علي الخصوص نفت براي ملت و دولت ايران توضيح و تبيين كردند . امام در جريان ارائه اين مسير صعودي تحريمات جهاني چه از نوع سياسي و چه از نوع اقتصادي را نه تنها مانعي براي پيشرفت و خودكفايي مردم مسلمان ايران ندانستند ، بلكه آن را  فرصتي براي سرعت دادن به اين سير صعودي قلمداد كردند . در نتيجه با ارائه طرح خودكفايي فرصتي در بستر تحريم ، ‌مردم را به تلاش و همت مضاعف تشويق و ترغيب كردند . توضيحاتي كه ارائه شد طبق فصل بندي هاي ارائه شده در قسمت اول و دوم است .

     


    ………………………………………………………………………………..
    1. طلبه سطح 3 مؤسسه آموزش عالی امام جعفر صادق “علیه السلام” شاهرود.

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [شنبه 1398-03-18] [ 11:32:00 ق.ظ ]





      مقاله با عنوان «راز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران»   ...

    راز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران

    طیبه عرب احمدی[1]

    چکیده

    انقلاب بزرگترین واقعه تاریخی است و بالاترین تحول را در شئون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به وجود می آورد. حکومت استبدادی را واژگون کرده و ملتی را پایه گذاری می کند که پایه اش فلسفه نوین، رشد و تعقل ، آزادی و عدالت است. انقلاب آزادی عقیده و تساوی حقوق افراد را استوار می سازد به عبارتی تراکم بدبختی، مصائب، ظلم و شکنجه ، بیدادگری، بی عدالتی، ریاکاری و مفاسد دیگر در روی هم توده ای از عدم رضایت و از جان گذشتگی به وجود می آورد.که با جرقه ای محترق شده و تحول عظیمی در دستگاه یک کشور به وجود می آورد. هدف اصلی این تحقیق تبیین دقیق مولفه های انقلاب اسلامی و راز ماندگاری آن از جمله مردمی بودن، جامع بودن شعارها، اسلامی بودن و … می باشد.

    بررسی کردن علل انقلاب ها به ما کمک می کند  تا بتوانیم عواملی را که باعث دگرگونی ها و ماندگاری انقلاب می شود بهتر بشناسیم به این طریق زمینه های رشد و تعالی آن را فراهم کنیم.

    کلیدواژه: انقلاب، رازماندگاری، انقلاب اسلامی

     ………………………………………………….. 
    [1] - طلبه سطح دو، حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع)، شهرستان شاهرود.

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 11:29:00 ق.ظ ]





      مقاله «مطالعه،ابتکار،خلاقیّت ،نوآوری»   ...

    مطالعه،ابتکار،خلاقیّت ،نوآوری

    صدیقه علی محمّدی1

    چکیده:

    در این مقاله با کمک گرفتن از چندین کتب در مورد علم و ابتکار و تقلید،مباحثی به رشته تحریر در آمد که امید است  برای افزایش فرهنگ کتاب خوانی و نقش آن در تولید علم و نوآوری و خلاقیّت مفید باشد.با استفاده از آیات قرآن به اهمیّت علم پرداخته شده و با احادیثی از ائمه به ارزش علم اشاره شده است. نتیجه علم عمل است و اگر آن علم در محیط مناسبی باشد شکوفا شده و در نوآوری به ثمر می نشیند.

    هر نوآوری سبب رشد و تعالی فرد و جامعه خواهد شد و آن فرد و جامعه را به سر منزل مقصود خواهد رسانید.

    اما این نوآوری به سادگی به دست نمی آید بلکه در سایه آموزش علم ومطالعات فردی به ثمر خواهد نشست. 

    سپس نقش محیط در شکوفایی این  خلاقیّت و ابتکار ذکر شد و دانستیم  بعضی ازمسائل از شخصی که دارای علم است با ابتکار و نوآوری قابل حل خواهد بود.

     کلیدواژه: مطالعه:نگریستن به هرچیز برای واقف شدن به آن و تأمّل و تفکّر واندیشه.نظر به دقّت.

    ابتکار:بامدادکردن.بامداد از جای شدن.به اول چیزی رسیدن.

    خلاقیّت:خلق کردن.آفریدن.به وجود آوردن.

    نوآوری:عمل نوآور.ابداع.بدعت گذاری.ابتکار.

    …………………………………………………

    طلبه سطح 2 مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع)

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 11:26:00 ق.ظ ]





      مقاله در مورد حدیث(محبّت ما اهل بیت(ع)، سبب ریزش گناهان است ،چنان که باد،برگ درختان را میریزد.)   ...

    محبّت ما اهل بیت(ع)، سبب ریزش گناهان است ،چنان که باد،برگ درختان را میریزد.

    صدیقه علی محمدی

    چکیده:

    در این مقاله سعی شده است با استفاده از کتب دینی معتبر و استناد به روایات متعدّد،تاثیر محبّت اهل بیت(ع) و حضرات معصومین درزندگی دنیوی و اخروی انسان مورد بررسی قرار گیرد و افراد به این موضوع پی ببرند که اهل بیت (ع)و محبّت ایشان تأثیر بسیار شگفتی در زندگانی آنها خواهند داشت.تلاش محقّق ،بر این بوده است که افراد با مطالعه این مقاله پی به اهمیت این مطلب در زندگی فردی و اجتماعی خویش برده و در جهت ارتقای درجات محبّت خویش به اهل بیت (ع) تلاش بیشتری نمایند و بالاخص ,تأثیر این محبّت و مودّت،در جهت آمرزش گناهان افراد مورد توجّه قرار گیرد.

     

    کلیدواژه:محبّت:دوستداری،دوستی،مودّت و عشق؛اهل بیت:کسان خانه و ساکنان آن؛مردم خانه،گناه:بزه،جرم،خطا،خلاف و نافرمانی

     

     

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 11:16:00 ق.ظ ]





      مقاله با عنوان «اصلاح الگوی مصرف در قران و روایات»   ...

    اصلاح الگوی مصرف در قران و روایات

    مخلصی[1]

    چکیده:

    اقتصاد به معنای میانه روی و به اندازه خرج کردن در هر کاری گفته می شود. موضوع مورد بحث شاخصه های اقتصاد مقاومتی از دیدگاه اسلام با نگاهی به دیدگاه های رهبری می باشد، که با هدف شناخت شاخصه های اقتصاد مقاومتی در اسلام و بیان نظرات رهبری می باشد و یکی از ضروریات رشد و تعالی افراد در جامعه کنونی مسئله اقتصاد است؛ اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم ها علیه یک منطقه یا کشور تحریم شده می باشد، در شرایطی صادرات و واردات هیچ کدام برای آن کشور مجاز نمی باشد و فشار زیادی را متحمل می شود و مورد هجمه ی تهاجم اقتصادی می باشد.

    واژگان کلیدی: اسلام، اقتصاد، مقاومت، شاخصه


    ………………………………………………………….
    [1] . طلبه سطح دو مدرسه علمیه فاطمیه دامغان.

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 11:07:00 ق.ظ ]





      مقاله با عنوان «خرد و خردورزی یکی از مهمترین مولفه های تمدن اسلامی»   ...

    خرد و خردورزی یکی از مهمترین مولفه های تمدن اسلامی

    خدیجه امیری1

    چکیده:

    تمدن اسلامی از عصر پیامبرخدا(ص) آغاز شد و باگسترش قلمرو اسلامی توسعه یافت و از غرب چین تا اندلس را دربرگرفت.مراد از تمدن اسلامی تمامی دستاوردهایی است که مسلمانان در زمینه های مختلف اخلاقی-اقتصادی-سیاسی-مادی و معنوی و…کسب نموده اند که در هر دوره باتوجه به شرایط خاص آن زمان دچار شدت و ضعف شده است و اما تمدن غرب که بعد از دوره رنسانس بتدریج سبکی از زندگی را معرفی کرد که در آن انسان را به عنوان هسته مرکزی هستی قرار داد و کوشید تمدن اسلامی رامتاثر از خود نموده و جامع را به سمت مناسبات عرفی بدون استناد به آموزه های انبیا سوق دهد.اما سراسر آیات قرآن به عنوان دستورالعمل ایجاد تمدن اسلامی از آغاز تا انجام در راستای رشد وشکوفایی خرد بنی آدم است و برای خردورزی جایگاهی بس عظیم قایل است و درک هدف از آفرینش پدیده های جهان را جز برای صاحبان خرد نمی داند.

    هدف:دراین مقاله سعی شده با شناخت مولفه های تمدن اسلامی و بررسی یکی از آنها بطور اخص به این نتیجه برسد که اگر اسلام در قالب حقیقی خود شناخته شود می توان فناوری روز را به نفع اهداف دینی متحول ساخت.

    روش:پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع با مراجعه به کتابخانه و اینترنت کوشیده است پاسخی مناسب به این پرسش که در جامعه امروز و با فناوری جدید آیا مؤلفه های تمدن اسلامی پاسخگوی دنیای علم و دانش بشری هست یا خیر؟پیدا کند.

    کلید واژه ها: تمدن-تمدن اسلامی-اولوالالباب یا صاحبان خرد

    …………………………………………………..

    1.طلبه سطح ۲، مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 11:03:00 ق.ظ ]





      مقاله با عنوان «جایگاه قاعده ی نفی سبیل در تمدن اسلامی»   ...

    جایگاه قاعده ی نفی سبیل در تمدن اسلامی

    نگارندگان:طاهره جمشیدی پور، طیبه عرب احمدی، راحله عرب یارمحمدی1

    چکیده

    قاعده نفی سبیل به عنوان یک اصل فقهی نقش پایدار و تاثیرگذاری بر رفتار و تصمیمات و اجرای آن در نظام اسلامی دارد. این قاعده نفی می کند هرگونه  ظلم و ستم بر مسلمانان را و تاکید می کند حفظ استقلال و نفی هرگونه وابستگی به بیگانگان را. قانون اساسی ایران این اصل را به عنوان یکی از پایه های تامین استقلال در جامعه می داند و آن را مانع برای سلطه بیگانگان چه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و …… می داند و استقلال چیزی جز نفی سبیل نیست و این از مباحث مهم کرامت انسانی است در نتیجه قانون اساسی با توجه به این اصل هرگونه ستمگری، ستم کشی، سلطه گری و سلطه پذیری را نفی و نهی می کند.

    واژگان کلیدی :  نفی سبیل، تمدن، تمدن اسلامی

    …………………………………………….

    1.دانش آموختگان سطح دو حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع)

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 10:55:00 ق.ظ ]





      مقاله با عنوان :« بررسی موانع تولید داخلی و استفاده از کالای ایرانی و راه های مقابله با آن»   ...

     بررسی موانع تولید داخلی و استفاده از کالای ایرانی و راه های مقابله با آن

    نگارنده: الهه نوبخت[1]

    چکیده:

    اقتصاد یکی از زیر ساخت های اساسی زندگی بشری استو زیر بنای اقتصاد یک کشور، خود کفایی در تولید نیازهای جامعه است. همواره اسلام بر کار و تولید پویا تاکید داشته است و از مسلمانان می خواهد برای حفظ استقلال، اقتصاد قوی داشته باشند، اگر اقتصاد مسلمانان دچار بحران شود دشمن با اهرم تحریم و فشار می تواند به اهداف خویش دست پیدا کند.

    با توجه به تاکید مقام معظم انقلاب بر تولید ملی، و در این میان نامگذاری سال 97 به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» ضرورت دارد تا مردم و مسئولین به سمت رونق و گسترش تولید ملی به عنوان یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی حرکت نمایند. بر این اساس نوشتار حاضر در صدد است به بررسی برخی موانع تولید داخلی و کالای ایرانی و راه های مقابله با آن بپردازد.

    در کشور موانع متعددی بر سر تولیدات داخلی وجود دارد که با اتخاذ صحیح از سوی دولت و مسئولان و همکاری مردم می توان آن ها را مرتفع نمود. از مهمترین موانع تولید داخلی می توان به مشکلات ساختاری کشور که به تولید کنندگان داخلی هزینه سنگین تحمیل می کنند اشاره نمود، ورود غیر قانونی کالاهای خارجی از مرز، واردات کالاها و مصرف کالاهای خارجی، اخذ مالیات ها، نوسانات نرخ ارز، بهره بانکی بالا که متاسفانه به ضرر تولید کننده می باشد و مهمترین عوامل استفاده از کالای خارجی می توان به تولیدات بی کیفیت تولید کنندگان و همچنین عدم توجه به خواسته مشتری و سلایق آن ها، عدم ارائه محصولات جدید، قیمت بالای کالای داخلی و … برشمرد. راهکارهای اصلی برطرف نمودن موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کالای ایرانی می توان به اتخاذ یک سیاست صنعتی (رشته فعالیت های مزیت دار آتی یا راهبردی کشور) که مورد اجماع نظر تمام دولت و همچنین مجلس باشد و در دوره ی میان مدت از ثبات حمایتی برخوردار باشد، برای تولید کنندگان اشاره نمود. حمایت دولت و مسئولین از ابداعات و اختراعات متخصصان در کشور، کنترل مرزها به عنوان مبدأ ورود کالای خارجی و قاچاق، کاهش هزینه ی تولید، فرهنگ سازی و ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی،  بازنگری در اخذ مالیات از تولید کنندگان و … نیز می تواند در اقتصاد کشور راهگشا باشد.

    واژگان کلیدی: تولید، کالای ایرانی، موانع تولید داخلی


    ……………………………………………….
    [1] . دانش آموخته سطح دو عصمتیه سمنان .

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 10:51:00 ق.ظ ]





      مقاله با عنوان «مولفه القلوب به مثابه بایستگی ایجابی تمدن نوین اسلامی»   ...

    مولفه القلوب به مثابه بایستگی ایجابی تمدن نوین اسلامی

    اکرم کریمی[1]

    چکیده

    در عصر حاضر که دشمنان اسلام باعث اختلاف بین مذاهب اسلامی می شوند و آتش آن را شعله ور می کنند، همدلی میان همکیشان و آحاد مسلمین یک ضرورت لازم و حیاتی است.لذا می توان چنین سوالی را مطرح کرد که مولفه القلوب چه نقشی در تمدن نوین اسلامی دارد؟ ضرورت و اهمیت پرداختن به مولفه القلوب به این دلیل مورد توجه قرار می گیرد که اگر قاعده تالیف قلوب به خوبی تبیین گرد، نه تنها می تواند امنیت کشور را ارتقا بخشد، بلکه سطح قدرت کشور را برای ائتلاف با کشورهای همسو افزایش می دهد.چنانچه با استفاده از ابزار تألیف قلوب، فرصت های همدلی میان مسلمانان تقویت گردد و در نتیجه آن از زمینه های بروز جنگ و مخاصمات جلوگیری می شود

    بنابراین در این تحقیق سعی می شود ضمن بیان مفهوم تمدن و تالیف قلوب و محدوده و مصادیق این مولفه کاربرد آن در سیاست خارجی و حفظ مصالح مسلمین تبیین گردد. به طوری که  تالیف قلوب می تواند به عنوان ابزاری موثر برای دست یابی به اهداف مصالح مسلمین در سیاست داخلی و خارجی مورد توجه قرار گیرد.

    واژگان کلیدی: تمدن، مولفه القلوب، تمدن اسلامی.

     ……………………………………………………………..

    [1] -  دانش آموخته مقطع سطح دو(کارشناسی)، حوزه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) ، شهرستان شاهرود.

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 10:44:00 ق.ظ ]





      برگزاری نشست«اصول و شیوه های نگارش کتاب با رویکردی به کتاب شیوه ی دعا در مناجات شعبانیه»   ...

    خبر برگزاری نشست با عنوان

    «اصول و شیوه های نگارش کتاب با رویکردی به کتاب شیوه ی دعا در مناجات شعبانیه»

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

     

    واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود، به مناسبت ماه مبارک رمضان، نشستی با عنوان «اصول و شیوه های نگارش کتاب با نقدی بر کتاب شیوه ی دعا در مناجات شعبانیه» را برگزار نمود.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) واحد خواهران، به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) روز سه شنبه مورخ98/3/7 نشست مناظره ای با عنوان «اصول و شیوه های نگارش کتاب با نقدی بر کتاب شیوه ی دعا در مناجات شعبانیه» با کارشناسی حجت الاسلام و المسلمین جناب اقای علی گلایری در سالن کنفرانس این مدرسه برگزار گردید.

    ادامه »

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [شنبه 1398-03-11] [ 08:31:00 ق.ظ ]





      خبر برپایی نمایشگاه کتاب و نرم افزار و تحقیقات پایانی   ...

    برپایی نمایشگاه کتاب و نرم افزار و تحقیقات پایانی

    تاریخ برگزاری: 98/2/30الی 98/3/6

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود- سطح(2) 

    نمایشگاه کتاب و نرم افزار و کتاب در مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح 2شاهرود برپا گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) واحد خواهران، به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود، روز دوشنبه مورخ 98/2/30 نمایشگاه کتاب و نرم افزار و تحقیقات پایانی در سالن اجتماعات این مدرسه برپا گردید. در این نمایشگاه، تعداد 24 تحقیق پایانی و 39 نرم افزار و حدود 102 جلد کتاب با عناوین مختلف در معرض دید بازدیدکنندگان قرارگرفت.
    این نمایشگاه در تاریخ 98/3/6 به کار خود پایان می دهد.

     

     

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1398-03-01] [ 12:30:00 ب.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه