وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


مرداد 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 102
  • دیروز: 131
  • 7 روز قبل: 611
  • 1 ماه قبل: 2234
  • کل بازدیدها: 146130




  • کاربران آنلاین

  • نرجس خاتون محمدي
  • مسافر
  • زهرا بانوی ایرانی



  •   بررسی مسئله دنیا گرایی وآثارآن درآیات وروایات   ...

    فیروزه اکبری

         تحقیق پیش رو، بررسی مسئله دنیا گرایی وآثار دنیا گرایی از منظر آیات وروایات می باشد. هدف از این موضوع شناساندن سیمای دنیا گرایان و آشنایی با مفاسد دنیاگرایی برای رهایی از این رذیله می باشد. دنیا گرایان با خصوصیاتی مانند، مال دوستی، جاه طلبی، خنده و خواب فراوان وآرزوهای بلند و دست نیافتنی و… شناخته می شوند. مفاسدی که از دنیا گرایی گریبان انسان را می گیرد، دشمنی با آخرت، خواب غفلت، کوردلی، عدم بصیرت و… می باشد که با تصفیه نفس و پالایش روح از طریق زهد ویاد آخرت و مرگ می توان به مقابله با این مفاسد پرداخت. این تحقیق به صورت کتابخانه ای و به روش توصیفی وتحلیلی گردآوری شده ودر تدوین این تحقیق بیشتر از منابع روایی واخلاقی مورد استفاده قرار گرفته است. بحث های مقدماتی بحث دنیا ودنیا گرایی، سیمای دنیا گرایان که همان ویژگی های دنیا گرایان محسوب می شود، بحث دنیا درآینه آیات وروایات، اوصاف دنیا و ویژگی های دنیای مذموم و ممدوح ، خطر دنیا گرایی وراه های برون رفت ازآن که شامل آثار ومفاسد دنیا گرایی و راه های درمان آن، از جمله مباحثی است که دراین پژوهش به آن پرداخته شده است. دربیان نتایج این پژوهش می توان گفت: منظور از دنیا گرایی تمایلات فطری و طبیعی نیست بلکه منظور علاقه ، تعلق و وابسته بودن به امور مادی ودنیوی ودر اسارت آن ها بودن است که این با توقف ورکود همراه است.با این توصیف هرآن چه که انسان را از خدا دور کند ناپسند است و این می شود دنیا ودل بستگی به دنیا که این رذیله ای است اخلاقی و مذموم است.

    کلیدواژه:دنیا، دنیاگرایی،دنیای مذموم، دنیای ممدوح.

     

    ادامه »

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1395-05-20] [ 09:40:00 ق.ظ ]





      آرامش از ديدگاه قرآن   ...

     

    چكیده :

           آرامش و طمانینه یعنی انسان در عزم و اراده خود استقرار و آرامش داشته و هیچگونه اضطراب و نگرانی به خود راه ندهد. قرآن كریم در میان امواج نگرانیها و اضطرابها ذكر خدا، الا بذكر الله تطمئن القلوب را به عنوان برترین داروی آرام‌بخض و شفا دهنده قلبها معرفی می‌كند و پروردگار آن را از خلوص ایمان و از مواهب بزرگ خود شمرده است ، تمام ناآرامیها و اضطرابها با یاد خدا مهار می‌گردند، ایمان راسخ و محكمی كه از مطالعه ریزه‌كاریها و اسرار شگفت‌انگیز این جهان پهناور سرچشمه می‌گیرد قلبها را لبریز از عشق و نشاط، آرامش و اطمینان می‌كند، انسان در پرتو بندگی خداوند از قید بندگی غیر او آزاد می‌گردد و هنگامی كه با آن وجود لایتناهی آشنا می‌شود همه چیز جز او در نظرش كوچك می‌شود، به همین دلیل هرگز بخاطر از دست دادن چیزی، روح او دستخوش طوفانهای اضطراب و نگرانی نمی‌گردد. در این پژوهش پس از بحثهای مقدماتی، ویژگیهای آرامش ، عوامل و اسباب حصول آرامش و عواملی كه باعث سلب آرامش می‌شوند با استفاده از آیات قرآنی و احادیث مورد بررسی قرار گرفته و قریب بیست عامل جهت حصول آرامش و ده اسباب سلب آرامش بر شمرده است .[1]

    كليد واژه : قرآن ، اطمينان قلب، آرامش اعتقادي ، آرامش رواني،اضطراب و پريشاني

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1395-05-06] [ 09:05:00 ق.ظ ]





      اخلاق دوستی و دوست یابی   ...

    مرضیه عرب عامری

    چکیده :

      انتخاب دوست یکی از مسائلی است که هر فردی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد زیرا شخصیت هر فردی را می توان با انتخاب دوستش شناخت .

        و به دوست خود اعتماد کامل و صد درصد نداشته باش . بخاطر اینکه به کسی اطمینان داشتن با او زود گرم و صمیمی شدن باعث می شود این دوستی پایدار نمامد .

        نشانه های دوست بد ؟

    1- جاهل و احمق . امام علی (ع) می فرماید : همانطوری که از نشست و برخاست با دوست عاقل آسوده ای از خطر همنشین جاهل دوری کن .

    2- حسود ، انسان حسود دوستی خود را درحرف هایش اظهار می دارد و بغض و کینه اش را درکارهایش پنهان می کند . در ظاهر دوست ولی در باطن دشمن است .

    3- دروغگو : از دوست شدن با انسان دروغگو اجتناب کن برای اینکه دور را برایت نزدیک می سازد و نزدیک را دور می گرداند .

       دوستی بدون کوتاه آمدن و گذشت تحقق نمایاند و در دوستی باید هر طرف گذشت داشته باشند دوست آن نیست که فقط « دست بگیر » یا تنها « دست بده » داشته باشد بلکه دوست نیازمند فداکاری و کوتاه آمدن است تا هر دو طرف بتواند همدیگر را جذب کنند و به تفاهم و همامنگی برسند .

        امام صادق (ع) دوستان را به سه دسته تقسیم می کند :

    یک دسته همچون غذایند که هر زمان بدان نیاز است .آنان خردمندانند .

    دسته دوم مانند درد هستند . آنان نادانان می باشند .
    دسته سوم همچون دارویند . و آنان دانایان هستند .

        هر انسانی در حالت خشم ماهیت خود را بروز می دهد و چهره ی واقعی اش برای دیگران آشکار می شود . .. زیرا انسان در حالت خشم آنچه را می اندیشد می گوید نه آنچه را که وانمود می کند .

        با انسانهای احمق – بخیل – بدکار – دروغگو دوستی نورزید چرا که شما را دچار انحراف و به بی راهه می کشانند . امام علی (ع) می فرماید : از دوستی با بخیل بپرهیز زیرا در مواقعی که سخت به او مهتاجی رهایت می کند . و همچنین می فرماید : از دوستی با بدکار بپرهیزچون تو را ارزان می فروشد .همچنین باید از همنشینان ناسالم هم دوری کرد همان طور که

    امام صادق (ع) می فرماید :

    من خَافَ النّاسُ لِسانَهُ فَهُو فِی النّارِ.

    کسی که مردم از زبانش بترسد بی تردید در آتش است .

        رسول خدا (ص) می فرمایند : بدترین مردم روز قیامت کسانی هستند که مردم به خاطر حفظ خود از شرّشان به آنان احترام نمایند .

     کلید واژه :


    دوست سالم ، دوست خواهی ، دوستی و معاشرت ، دوستی معتدل و میانه رو .

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [شنبه 1395-05-02] [ 12:08:00 ب.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه