وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


شهریور 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 774
  • دیروز: 273
  • 7 روز قبل: 2171
  • 1 ماه قبل: 3955
  • کل بازدیدها: 148170




  • کاربران آنلاین

  • پریسا ورمقانی
  • زفاک



  •   بررسی مفهوم برکت در آیات و روایات   ...

    زهرا مهدوی
    چکیده:
    از مهم­ترین خواسته­ های بشر « خیر » و « برکت » است که همه­ ی انسان­ها با هر عقیده و اندیشه­ ی دینی خواستار این دو در زندگی خویش هستند و در محاورات روزمره­ی خودشان از این کلمات « خیر و برکت » استفاده می­ کنند.
    در این تحقیق سعی شده است با بررسی اجمالی مفهوم برکت در آیات و روایات، اهمیت و ضرورت برکت و اسباب و عوامل آن از دیدگاه قرآن و روایات و  در زندگی ما انسان­ها بررسی شود. این تحقیق شامل سه بخش می­باشد و هر بخش آن دارای دو فصل است. بخش اول آن بعد از کلیات، به بحث مفهوم­شناسی درباره­ی دو کلمه « خیر و برکت » پرداخته است و کلمات خیر و برکت را در لغت و اصطلاح تعریف کرده ­ایم.
    و در بخش دوم آن به بیان این مطلب پرداخته که منشأ و سرآغاز همه­ ی خیرات و برکات در نظام آفرینش، خداوند متعال است و همه­ ی آفریده­ ها چه بدانند و چه ندانند و چه بخواهند و چه نخواهند، به اندازه­ ی ظرفیت و شایستگی خود از برکات الهی برخوردار می­ شوند و همچنین ورود برکت به زندگی انسان به عواملی بستگی دارد (چه مادی چه معنوی) که این دو مقوله با هم در ارتباط هستند و جدای از هم نیستند. علاوه بر این برکت مصادیق فراوانی دارد که ما به چند مورد مهم آن در این بخش اشاره کرده ­ایم.
    در بخش سوم آن به بررسی عوامل برکت زا (چه مادی، چه معنوی) و برکت­ زدا پرداخته­ شده است این­که انسان می ­تواند با انجام ندادن بعضی از اعمال و رفتار، موجب افزایش روزی خود و خانواده ­اش شود و با انجام دادن بعضی دیگر از اعمال و رفتار موجب کاهش روزی خود شود. امید است که همه­ ی ما انسان­ها از برکت­ها و موهبت­های الهی برخوردار شویم.
     
    کلید واژه­ ها: برکت، وسعت، مبارک، خیر، رحمت، قرآن، فضل.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1395-06-24] [ 09:47:00 ق.ظ ]





      تهاجم فرهنگی   ...

    عاطفه کیوانلو

    چکیده :

     تهاجم مصدر باب تفاعل از مصدر ثلاثی مجرد « هجوم» به معنی : یورش و حمله گرفته شده است .

    فرهنگ در لغت نامه های قدیم را عقل و دانش و اخلاق و فضیلت ، علم ادب و تربیت و تعلیم، بزرگی و فرزانگی ، هنر و معرفت ، فرهنگ انواع مختلفی دارد از جمله : فرهنگ الهی و فرهنگ مادی می باشد .

    تهاجم فرهنگی یک مجموعه سیاسی یا اقتصادی برای اجرای مقاصد خاص خود و اسیر کردن یک ملت به بنیان های فرهنگی آن ملت هجوم می برند آنها همه ی چیزهای تازه ای را که وارد این کشور می کنند به مرور به قصد جایگزین کردن آنها با فرهنگ و باورهای ملی آن ملت است که نام این تهاجم فرهنگی است .

    انواع تهاجم داریم ، تهاجم نظامی ، تهاجم اقتصادی ، تهاجم فرهنگی و از همه بدتر تهاجم فرهنگی می باشد که آرام و آهسته و بی صدا وارد می شود و فرهنگ ها را تغییر می دهد .

    موقعیت جغرافیایی ایران به گونه ای است که آسیای دور ، خاورمیانه و آسیای میانه و شبه قاره هند و بطور کلی حوزه های گوناگون فرهنگی و تمدن آسیا را به قاره اروپا متصل می کند و این موقعیت باعث شده که ایران در مسیر وزش توفان های سیاسی و فرهنگی قرار گیرد .

     

    راه های مقابله با تهاجم فرهنگی :

    1-  استفاده از همه ابزارهای ممکن برای دفاع فرهنگی ، 2- تقویت ایمان و تقوی در افراد جامعه 3- پیش گیری از نفوذ عوامل فرهنگی دشمن ،4- شناخت فرهنگی و اهداف دشمن در تهاجم فرهنگی ، 5- تقویت بینش دینی و سیاسی

    کلید واژه ها :

    فرهنگ : کلیه رفتارهایی است که در زندگی اجتماعی آموخته شده و از طریق گوناگون بین ملت های مختلف انتقال پیدا می کند .

    تهاجم : مصدر باب تفاعل از مصدر ثلاثی مجرد . یورش و حمله گرفته شده است .

    تبادل فرهنگی : تبادل فرهنگی که همان ارتباط منطقی درست فرهنگ هاست .

    ادامه »

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [سه شنبه 1395-06-16] [ 10:34:00 ق.ظ ]





      مکتب علمی امام جواد علیه السلام   ...

    مى‏ دانیم كه یكى از ابعاد بزرگ زندگى ائمه ما، بعد فرهنگى آنها است. این پیشوایان بزرگ هركدام درعصر خود فعالیت فرهنگى داشته در مكتب خویش شاگردانى تربیت مى‏ كردند و علوم و دانشهاى خود را توسط آنان در جامعه منتشر مى ‏كردند، اما شرائط اجتماعى و سیاسى زمان آنان یكسان نبوده است، مثلا در زمان امام باقرعلیه السلام و امام صادق علیه السلام شرائط اجتماعى مساعد بود و به همین جهت دیدیم كه تعداد شاگردان و راویان حضرت صادق علیه السلام بالغ برچهار هزار نفر مى‏ شد، ولى از دوره امام جواد تا امام عسكرى علیه السلام به دلیل فشارهاى سیاسى و كنترل شدید فعالیت آنان از طرف دربار خلافت، شعاع فعالیت آنان بسیار محدود بود و ازاین‏ نظر تعداد راویان و پرورش یافتگان مكتب آنان نسبت ‏به زمان حضرت صادق علیه السلام كاهش بسیار چشمگیرى را نشان مى‏ دهد.

    بنابراین اگر مى ‏خوانیم كه تعداد راویان و اصحاب حضرت جوادعلیه السلام قریب صد و ده نفر بوده ‏اند (1) و جمعاً 250 حدیث از آن حضرت نقل شده ، نباید تعجب كنیم، زیرا از یك سو، آن حضرت شدیداً تحت مراقبت و كنترل سیاسى بود و از طرف دیگر، زود به شهادت رسید و به اتفاق نظر دانشمندان بیش از بیست و پنج‏ سال عمر نكرد!

     

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [سه شنبه 1395-06-09] [ 08:44:00 ق.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه