وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


اردیبهشت 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 643
  • دیروز: 273
  • 7 روز قبل: 2171
  • 1 ماه قبل: 3955
  • کل بازدیدها: 148170




  • کاربران آنلاین

  • ذکریائی جویباری
  • شمس
  • زفاک
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
  • avije danesh



  •   عوامل و موانع رشد بصیرت از دیدگاه قرآن و روایات   ...

     عوامل و موانع رشد بصیرت از دیدگاه قرآن و روایات

    نگارنده:رقیه رزمخواه

    چکیده

    بصیرت از موضوعات مهمی است که در قرآن و روایات به آن اشاره و تأکید شده است. بصیرت در لغت به معنای علم به چیزی و یا نیروی ادراک کننده ی قلب و در اصطلاح چنان دریافتی از واقعیت است که انسان را از ظاهر به باطن امور می رساند و هم چنین به معنای نیروی تمییز حق از باطل نیز می باشد. از جمله موارد طرح این موضوع در واقع ضرورت وجود بصیرت  می باشد که این ضرورت در جامعه ی امروز به وضوح دیده می شود، د رمورد بصیرت علاوه بر  واژه شناسی بصیرت از منظر آیات و روایات می توان به خواستگاه بصیرت اشاره کرد که عبارتند از: شریعت، قرآن، اسلام و توفیق الهی.

    از مباحث مهم و کلیدی بصیرت، عوامل رشد و شکوفایی آن است که توجه به آن می تواند نقش مهمی در اعتلای فردی و اجتماعی داشته باشد چرا که قوه ی بصیرت در همه به طور یکسان وجود دارد پس باید عوامل رشد آن شناخته شود تا بتوان به وسیله آن این استعداد ژرف و عمیق را از مرحله قوه به فعلیت رساند. پاره ای از این عوامل طبق آیات قرآن عبارتند از: تقوی و پارسایی، ذکر و یاد خدا، اخلاص، معرفت و عمل به شریعت، رهبری با بصیرت و پیروی از آن، تعقل و تعلّم، عبرت گرفتن می باشد.

    و هم چنین نقطه مقابل عوامل رشد بصیرت، موانع بصیرت می باشند که این موانع عبارتند از: آلودگی و هواهای نفسانی، گرایش به دنیا، بلندپروازی و توقعات نامعقول، جدال و ستیزه جویی، نبودن منابع دانش و اطلاع رسانی، گناه، غفلت، خرافات، تکبر و خودخواهی می باشند.

    به همان اندازه که عوامل بصیرت مهم هستند شناخت موانع بصیرت نیز مهم می باشد. بعد از شناخت عوامل و موانع بصیرت به آثار بصیرت توجه می شود و از آن به اهیمت بصیرت پی برده می شود که از آثار بصیرت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    دانایی و تیزهوشی، ایمان و هدایت، عبرت آموختن، شناخت فتنه و عبور از آن، و هم چنین مهم ترین اثر بصیرت همان شناخت فتنه است تا بتواند از آن در تاریکی های فتنه استفاده کرد و پرده فتنه را کنار زد و حقیقت پنهان در پشت فتنه را مشاهده کرد.

     

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [دوشنبه 1397-02-24] [ 08:39:00 ق.ظ ]





      ویژگی های مبلغ دینی در قرآن   ...

    ویژگی های مبلغ دینی در قرآن

    زهرا ملکی

    چکیده

    تحقیق پیش رو با عنوان ویژگی های مبلغ دینی در قرآن به  بررسی صفات یک مبلغ  می پردازد.. به دلیل این که مبلغین امروزه وظایف سنگینی در تبلیغ دین  عهده دارند باید دارای ویژگی ها و خصوصیات خاص اخلاقی باشند تا به این وسیله خودشان الگوی نمونه یک مبلغ برای جامعه بوده و علاوه بر این با داشتن این صفات بتوانند به اهداف اصلی خود دست پیداکنند. و از آن جا که پیامبران الهی اولین مبلغان عرصه دین  و دینداری بودند بنابر این می توان از شیوه های برخورد و تبلیغ آن ها در جذب مخاطبین الگو گرفت.

    تبلیغ کلمه ای است که در قرآن بسیار استعمال شده است به طوری که برای رسیدن به اهداف استفاده از تبلیغات صحیح ضرورت دارد و اصلی ترین وظیفه پیامبر اسلام نیز همین بوده است. در مرحله اول تبلیغ دین و بهره گیری از روش های صحیح آن برعهده انبیاء و امامان معصوم است اما در مرحله بعدی این وظیفه بردوش عالمان و متولیان فرهنگی و تبلیغی جامعه قرار دارد.

    این تحقیق به بررسی بیان شیوه های تبلیغ از جمله روش همراهی ، بیان استدلال، مناظره آزاد و … می پردازد و هم چنین خصوصیات بارز اخلاقی ، علمی و عملی مبلغ را بیان کرده و بررسی می کند تا به این طریق مبلغ با داشتن این صفات بتواند به هدف اصلی خود برسد.

    درمجموع می توان گفت یک مبلغ دینی باید نسبت به هدف خود آگاهی کافی را داشته باشد و در امر تبلیغ شجاعت ، سعه صدر، آگاهی از علوم روز و … داشته باشد تا بتواند به هدف مقدس خودکه تبلیغ دین و جذب انسان ها به دین و هدایت مردم است برسد.

    کلیدواژه:تبلیغ،مبلغ،مبلغ دینی

     

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 08:35:00 ق.ظ ]





      رابطه بین مالیات های حکومتی و وجوهات شرعی   ...

    رابطه بین مالیات های حکومتی و وجوهات شرعی

    زینب السادات حسینی

    چکیده

      در زمان حاضر لزوم پرداخت انواع مالياتها به همراه وجوب پرداخـت حقـوق مـالي- دينـي و ارتبـاط آنهـا بـايكديگر، از مسائلي است كه نظامات مالياتي و نهادهاي ديني و همچنين مردم با آن مواجه هستند و طبيعتاً ايـن ارتباط ابهاماتي را براي هر يك از سه ضلع فوق الذكر ايجاد نموده كه حل آن ضرورتي علمـي و اجرائـي اسـت.بنابراين جستجوي راه حل هاي مناسب جهت سامان دهي اين ارتباط موجب افزايش كارايي پرداخت هـاي مـالي مردم مي شود. اين ساماندهي بايد با ملاحظاتي در زمينه هاي مختلـف همـراه باشـد. عمده اين ملاحظات در قالب چهار محور كلي و هجده محور جزئي احصاء شده که مقدس بودن نهاد جمع آوري كننده خمس(مرجعيت)، خـود اظهـاري بـودن زكات و خمس، اختلاف در موارد تعلق و مصارف خمس و زكات با ماليات و عدم شايستگي نهادهاي اجرائي براي جمـع آوري و توزيع مالياتهاي ديني به دليل عبادي بودن آنها از جمله موارد مهم این محدودیت ها می باشد.  در تحقیق حاضـر این نتیجه حاصل شد که مالیات ووجوهات رابطه آنها جانشینی نبوده بلکه مکملی است وهرکدام براساس اهداف وشرایط اخذ می شود همچنـين جایگزینی مالیاتهای حکومتی با مالياتهاي اسلامي- بالاخص خمس- و اختيار نظام اجرائي كشور هـم اسـتقلال حـوزه هـاي علميـه راتهديد ميكند و هم با ملاحظات و محدوديتهايي مثل عدم تقارن اطلاعات بين مؤديـان و نهادهـاي دريافـت-كننده و عبادي بودن خمس و زكات، همراه است.

    واژه هاي كليدي:  مالیات های حکومتی ، وجوهات شرعی، خمس وزکات

     

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 08:09:00 ق.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه