وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


آبان 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 570
  • دیروز: 273
  • 7 روز قبل: 2171
  • 1 ماه قبل: 3955
  • کل بازدیدها: 148170




  • کاربران آنلاین

  • متین
  • امیرِعباس(حسین علیه السلام)
  • سیده علوی



  •   برگزاری نشست بستر سازی منطقی جهت رشد مطالعاتی جامعه   ...

    به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع)،در سطح2،در تاریخ 26/8/1395،جهت آشنایی طلاب عزیز با “بستر سازی  منطقی  در جهت رشد مطالعاتی جامعه"نشستی برپا شد تا با مدد جناب آقای دکتر مهمد مهدی جلالی این مهم نایل  آید.

    ایشان  با نزدیک بودن ایام ا ربعین امام حسین (ع)،و ضمن عرض تسلیت ایام بحث خود را اینگونه آغاز کردند و تاکید فراوان بر این داشتند که چرا مطالعه نمی کنیم؟ و ایشان اضافه کردند که بحث  ریشه ای   در مورد کتاب و کتابخوانی  باید انجام شود. با توجه به همه اتفاقات در این امر هنوز تحول بزرگی در مطالعه و تحقیق صورت نگرفته، و سرانه مطالعه در کشور هنوز به مقدار 2 دقیقه است.  حتی در دانشگاهها نیز سرانه مطالعه بسیار ناچیز است .در این جلسه قرار است که به دو عنوان مهم پرداخته شود:

    خلاهایی که در دانشگاهها وجود دارد انتظار دارم در حوزه ها نباشد . مشکل اینجاست که با وجود فار غ التحصیلان زیاد از دانشگاهها افراد غیر شاغل و بی کار زیادند چرا   علت این همه بیکاری جوانان چیست  ؟    

    2 علت وجود دارد: 

    1:عدم ساختار مناسب

    2:عدم دانایی پروری

    مطالعه یعنی دسترسی به اطلاعات، اما در مطالعات ما فقط واژه پردازی صورت می گیرد و دانایی پروری نیست .در دنیا که به ثانیه اختراع صورت  می گیرد سهم ما چیست ؟چرا اینقدر سهم ما کم است چون ما مطالعه انجام دادیم ولی مطالعه خیلی کم  و بدون ساختار مناسب صورت گرفته ،و در مطالعه معرفت لازم را کسب نکردیم پس ما باید ساختار را عوض کنیم مثلا در پایان نامه یعنی  تیز داران باید سخت گرفته شود تا افراد مجبور به  

    مطالعه شوند چون مطالعه  برای تحقیق است.    

    عنوان دوم بحث ما، دیدگاه فرهنگی و رفتاری مطالعه است.

     به طور کلی 4 فرهنگ در کشور داریم:

    1:فرهنگ ملی

    2:فرهنگ دینی

    3:فرهنگ قومی

    4:فرهنگ غربی

    1: در فرهنگ دینی که الحمد الله غوطه ور هستیم .

    2:فرهنگ ملی،ما ایرانی هستیم یعنی فرهنگ ایرانی ،از میان هزاران مولفه فرهنگی مثلا زبان فارسی یک فرهنگ ایرانی است .

    3:سه سال از اسلامی که وارد ایران شده میگذرد ولی قبل از آن ما یک ایرانی هستیم و این افتخار به علت شعراو ادبای کشور ماست . کمتر کشوری است که بتواند 10 قرن خود را با همین ادبیاتی که در زبان فارسی است بازگو کند تاریخ بیهقی که متعلق به 10 قرن قبل است امروزه نیاز به باز خوانی ندارد و همچنین مثنوی مولوی آثار سعدی و حافظ  و… این یعنی زبان آموزی و پیوست تاریخی در صورتیکه در کشورهای دیگر اینگونه نیست در اروپا “شکپسیر “که مربوط به 4 قرن  گذشته است نامروزه نیازمند بازخوانی است چرا سالی  یکبار مقام معظم رهبری شعرا را برای خواندن شعر جمع می کنند ؟

    چون ایشان به این اهمیت واقف هستند و اما فرهنگ غربی اروپائی ها،ریشه ای برای ما برنامه دارند مثلا جلوه های زیبا را به گونه ای دیگر انعکاس دادند.

    زبان عربی را بیگانه جلوه دادند زبان عربی اگر چه زبان بیگانه ای است ولی زبان وحی و زبان ایدئولوژی ماست لذا حوزه فرهنگ دینی ما محسوب می شود.

    و از زمان رضا شاه فرهنگ غربی، وارد کتابهای ما شده یعنی وارد اقتصاد،فرهنگ،حقوق بین الملل کشور ماشد. حقوق بین الملل که در ایران تدریس می شود مربوط به کشور فرانسه است و ساختار اروپایی دارد.

                                                                                       

    در فرهنگ غرب 2 نظریه  است:

    1:انفعالی:که در مقابلش زانو میزنیم که ورودش خوب نیست.

                                                                                                                                                                                                                           2:فعال: فرهنگی که درآمدنش  باید تغییر ایجاد شود و به شرط اینکه ما حرفی برای گفتن داشته باشیم خیلی خوب

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                است.

    وقتی تکنو لوژی غرب وارد کشور ما شد قبل از آن فر هنگش داخل کشور ما شده است.

    و ایشان خاطر نشان کردند که با آمدن فرهنگ غربی به کشور فقط مصرف زدگی برای ما باقی مانده و امور خوب آن را رها کرده ایم و فقط امور منفی آن را نگه داشته ایم. مثل فرهنگ بی حجابی

    البته امروزه که دیگر نیازی  نیست مثل ناصر الدین شاه به سفر رفت. امروزه با پیشرفت دنیای مجازی همه به این امر دسترسی دارند.و این خود نوعی کتابت است که   موبایل و ماهواره به خانه ها آمده است.

    احتمالا که فرهنگ غرب با سرعت زیاد به کشور ما وارد می شود وظیفه ما است که خود را با مطالعه مسلح کنیم علاوه بر آن باید از تفکر و تعقل خود استفاده کنیم چون عقل ریشه مطالعه است .

    نتیجه :فرهنگ غرب و فرهنگ ملی در تقابل هم نیست بلکه باید همپوشانی داشته باشند برای یکدیگر و ، وقتی ما مسلح به علم روز نباشیم دشمن بر ما مسلط می شود.

    مطالعه دو روی سکه است

    اول از همه ما خودمان باید اهل مطالعه باشیم تا باسواد باشیم تا بعد بتوانیم به دیگران انتقال بدهیم.

    بحث دوم بحث رفتاری است

    چرا مطالعه نمی کنیم؟

    انسان ها به طور کلی   سه   دسته نیاز دارند:

    1:نیاز مادی

    2:نیاز فیزیکی

    3:نیاز روحی و معنوی

    نیاز مادی به دلیل اینکه مادی است و ماده فیزیک و بر فیزیک زمان و مکان  مترتب است در همه موارد محدود است .چون شناخت ،نیاز ،ارضاء و لذت آن محدود است .

    نیاز فیزیکی مثل امور دائم زندگی

    رابطه بین نیاز مادی و شناخت    نیاز فیزیکی،شناخت یکطرفه است اما در نیازهای معنوی بین نیاز و شناخت رابطه دو طرفه است مثلا عبادت  را اول می شناسیم و بعد به اندازه نیاز عبادت می کنیم یک امر دو طرفه ،شناخت نیاز،ارضاء و لذت نیاز های معنوی نامحدود است.چون روح خدا نامحدود است و باید به کمال برسیم.

    اگر مطالعه نمی کنیم چون احساس نیاز نمی کنیم. چرا چون شناخت نداریم اگر بشناسیم نیاز پیدا می کنیم    اگر سخنی به دانستنی های ما اضافه  شود خسته کننده است.

    اما اگر سخنی به معرفت های ما اضافه شود هرگز خسته کننده نیست و انسان لذت می برد.

    درسی که از خواندنش  لذت نمی بریم فقط انبار کردن است در واقع فهم مهم است. مثل انسان آلزایمر ی که معلومات خود را فراموش می کند ولی آنچه که به آن معرفت دارد را فراموش نمی کند.

    بحث تغییر:فرایند تغییر در مطالعه مهم است حتی در خلقت خداوند هم تغییر است روزی سایه ،روزی آفتاب و …

    کتابهای شهید مطهری به گونه ای است که به سوالات پاسخ می دهد. تمام اینها علتش مطالعه زیاد آنان است مثل کتابهای دینی که هم آنها حاشیه حوزه    این           خلاقیت،نوبودن و تولید علم است.

    پس ملاک گرایی مهم نیست بلکه تولید علم مهم است .هر فرد بعد از پایان نامه نباید بیکار باشد آن که بی سواد  و بی علم است بیکار است آنکه تولید علم کرده هرگز بیکار نیست .

    دانشهای انسان ها تابع تعلقات انسانها است و این تابع خلقت است یعنی در تئوری خلقت  یا صفات خدا در ذات خداست اگر جامعه مطالعه نداشته باشد چیزهای دیگر دارد این 2 تابع یکدیگرند وقتی مطالعه نیست تلگرام و لاین و دیگر مشغولیای دارد و تولید علم ندارد .در دنیا که هر ثانیه 1 اختراع می شود سهم ما ، در دنیا چیست؟سهم  ما در علوم دینی چیست؟

     

    در امر تبلیغ باید تحقیق و مطالعه صورت گیرد .

    1_مطالعه باید هدفمند باشد اگر هدفی نباشد مثل روزنامه ای است که ذهن ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

    2_مسئولیت پذیری و استراتژيی  نیاز به مطالعه دارد .برای پاسخگوئی نیاز به مطالعه داریم چه به  خود چه به دیگران

    _در مطالعه باید احساس نیاز کرد و نقطه شروع آن هدفمندی است.  3

    4_باید کتابهایی مطالعه کرد که منفعت داشته باشد.

    5_نیاز به مطالعه همه قسمت کتاب لازم نیست آن قسمت که نیاز ماست باید مطالعه شود.

    6_هر کتابی ،هر فصلی ،که نیاز ماست باید مطالعه شود.

    7_طریقه مطالعه باید یاد گرفته شود.

    و در پایان اضافه کردن که مطالعه هنر است. تند خواندن هنر است. و مطالعه فقط دانستن نیست بلکه فهمیدن است .

    و بحث خود را با دعا به پایان رساندند ."و السلام  علیکم و رحمه الله و برکاته”

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1395-08-26] [ 07:11:00 ب.ظ ]





      حقوق فرزندان بر والدین در خانواده از منظر آیات و روایات   ...

    ام البنين السادات موسوي

    چکیده
    خانواده یعنی گروهی از افراد که در نتیجه پیوند زناشویی و پذیرش تعهد در قبال یکدیگر با هم ارتباط دارند. اهمیت خانواده به قدری است که در تمام جوامع به خصوص در نظام مقدس اسلام به آن توجه شده است.
    ساختار خانواده بر مبنای دموکراسی و یا نظام ریاستی بر مبنای قراردادها یا بر مبنای قانون الهی می¬باشد. خانواده مهم¬ترین عضو جامعه است زمانی که ما خانواده¬ای موفق داشته باشیم حتماً در کنار آن جامعه¬ای موفق خواهیم داشت. افراد جامعه کسانی جز فرزندان یک خانواده نیستند که سعادت آن¬ها در گرو والدین می¬باشد در قبال آن¬ها وظایفی دارند که باید به خوبی رعایت کنند چرا که آن¬ها در سعادت دنیا و آخرت فرزندان خود نقش دارند. در نتیجه والدین برای حفظ بنیان بنیان آن باید تلاش کنند و علاوه بر این شناخت بیش¬تری در مورد خانواده و کارکردها و روابط اعضای آن بدست آورند.

    کلید واژه ها: خانواده ـ فرزندان ـ والدین.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [دوشنبه 1395-08-10] [ 08:00:00 ق.ظ ]





      تفاوت شیوه های مبارزه با حجاب در عصر پهلوی اول و عصر حاضر   ...

    مریم آجودانی

    چکیده
    عنوان تحقیق، تفاوت شیوه های مبارزه با حجاب در عصر پهلوی اول (رضاخان) و عصر حاضر است.
    مبارزه با حجاب در ایران به طور مشخص از قبل دوره ی مشروطه آغاز شد و تاکنون هم ادامه دارد. در دوره ی پهلوی رضا شاه بعد از سفر به ترکیه و مشاهده ی تحول اروپایی آن ها و در راستای تمامی تغییراتی که در ایران ایجاد کرد، به کشف حجاب زنان نیز پرداخت و آن را مسأله ای جدّی می دانست؛ زیرا با وجودِ تمام تعصبات ایرانی سنتی مردم و مخالفت روحانیون و متدینین، وی قرص و محکم بر سر عقاید خود ایستاد و حتی به زور سر نیزه مردم را وادار به این کار کرد؛ حتی در خاطرات همسرش آمده که سخت ترین چیز برای رضا شاه این بوده که او بدون روسری و حجاب در بین مردان غریبه حاضر شود اما با وجود این به خاطر ایران و پیشرفت آن، چنین سختیی را تحمل کرد؛ ولی با وجود تمام فعالیت های بارز رضاخان در این زمینه، باید حرکت او را ادامه حرکتی چندین و چند ساله دانست که در واقع زمینه سازی های قبلی این جرأت و جسارت را به او داد که چنین بی پرده عمل کند. در ادامه هم پسر وی چنان که خود گفته است: « در زمان پدرم زنان نمی فهمیدند و باید به زور چادر از سرشان می کشیدیم ولی امروز می فهمند و خود حجاب را کنار می گذارند » کار پدر را با آسانی بیش تری انجام داد. به هر حال انقلاب اسلامی با ظهور امام خمینی (رحمت الله علیه) ظاهر شد و تفکر ژرف امام (رحمت الله علیه) بر تفکر ساده لوحانه ی این پدر و پسر فائق آمد ولی همان دست های نامرئی کشف حجاب رضاخانی (جنگ نرم)، از پا ننشسته و کار را تا بدین جا که می بینید نرم نرمک پیش برده اند.
    کلید واژه
    شیوه: راه و روش، طریقه
    مبارزه: نبرد کردن با یکدیگر
    حجاب: پرده، چادر، روبند، چیزی که مانع دو چیز دیگر باشد.
    کشف: آشکار ساختن، برهنه کردن

    پهلوی اول: زمان رضا شاه پهلوی

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [یکشنبه 1395-08-09] [ 08:58:00 ق.ظ ]





      افسردگی ، عوامل ، پیامدهای ، پیشگیری و درمان آن   ...

     

    مقدمه
    افسردگی اختلالی است که بر تفکر، خلق، احساسات و رفتار و سلامت جسمی شما تأثیر می گذارد.
    پیش از این عقیده بر این بود که «تمام آن در سر شماست» و اگر واقعاً تلاش کنید می توانید خود را از آن رها کنید. امروزه پزشکان می دانند که افسردگی نوعی ضعف نیست و شما به تنهایی نمی توانید آن را درمان کنید. افسردگی یک اختلال پزشکی با زمینه شیمیایی و یا زیست شناسی است. گاهی اوقات یک زندگی پراسترس محرکی برای افسردگی می شود. در سایر موارد به نظر می رسد که افسردگی بدون یک علت تعیین شده مشخص و بطور خودبخودی روی می دهد.
    افسردگی، بدون توجه به علت آن چیزی بیش از یک حالت محزون و با یک خمودگی در آماتیک است. افسردگی می تواند تنها یک بار در زندگی فرد اتفاق بیفتد. به هر حال اغلب به ضورت حملات تکراری در طول زندگی با دوره های بدون افسردگی در بین آن ها اتفاق می افتد و یا می تواند وضعیتی مزمن باشد که نیازمند یک درمان پیوسته در طی زندگی باشد. این اختلال بیش از 18 میلیون آمریکایی را در تمام سنین و نژادها مبتلا کرده است.
    داروهایی که در دسترس هستند، حتی در مورد افسردگی های بسیار شدید ایمن و مؤثر هستند. با درمان مناسب، بسیاری از افرادی که افسردگی شدید دارند، در عرض چند هفته بهبود می یابند ومی توانند به فعالیت های طبیعی روزانه خود باز گردند.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [دوشنبه 1395-08-03] [ 10:47:00 ق.ظ ]





      فراخوان مقاله نویسی با عنوان "نقش کتاب در رشد دانش و فرهنگ مطالعاتی جامعه"   ...

    بسمه تعالی

    فراخوان مقاله نویسی

        مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) در نظر دارد با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین طلاب و اساتید گرامی فراخوان مقاله نویسی با عنوان “نقش کتاب در رشد دانش و فرهنگ مطالعاتی جامعه"را در مدرسه  برگزار نماید.ازعلاقه مندان تقاضا می گردد که مقالات خود را حول محورهای ذیل ارائه دهند.

    1_اهمیت مطالعه و خواندن در دنیای امروز

    2_نقش کتاب و نوشتار هدفمند در بالندگی و شکوفایی استعدادها

    3_تاثیرات مثبت کتابخوانی در زندگی

    4_عوامل تسهیل کننده و بازدارنده مطالعه

    5_روش های مطالعه و تلخیص و نقد کتاب

    6_بررسی راهکارهای ترغیب به مطالعه در کودکان و نوجوانان

    7_بررسی راهکارهای ترغیب به مطالعه در جوانان

    8_ دعا و نیایش ،توکل و اعتماد به خداوند و نقش کتاب در سیر تکاملی جوانان

    9_نقش کتاب در جهت دهی و تعالی روح معنوی جوانان و نقش کتاب در این عرصه

     10_بررسی ضروریات و روش صحیح مطالعه

     11_اهمیت و جایگاه کتاب از منظر مقام معظم رهبری(حفظه ا…)

     12 _اهمیت و جایگاه کتاب از منظر شهید مطهری  

    _اهمیت و جایگاه کتاب از منظرعلامه جعفری  13

     14_اهمیت و جایگاه کتاب از منظر جعفر سبحانی

     15_نقش کتاب در تقویت مبانی فکری

     16_ضرورت اقتصاد مقاومتی در تثبیت انقلاب اسلامی و نقش کتاب در این عرصه

      

     17_نقش کتاب در تقویت  مبانی فکری و اعتقادی

     18 _نقش کتاب در شبهه زدایی معرفتی و بینشی

     19_نقش کتاب در برخورد با مشکلات و ناهنجاری های خانودگی

     20_نقش کتاب در انتقال معارف و ارزش های صحیح

     21_تهدید های دوران جوانی و نقش کتب در کاهش آن ها

    22_نقش کتاب در غفلت زدایی از دختران و زنان متاثر از فرهنگ غرب

    23_نقش کتاب در سلامت و رشد اخلاقی جامعه

    24_نقش کتاب در سبک زندگی اسلامی

     25 _نقش کتاب بر کاهش آثار مخرب بد حجابی

     26_نقش کتاب در مقابله با نفوذ و ابعاد آن

    27_تجمل گرایی و آثار مخرب آن و نقش کتاب در مقابله با آن

    28_نقش کتاب در کاهش آسیب فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

    29_نقش کتاب در ایمن سازی کودکان و نوجوانان در رابطه با رسانه های اجتماعی و فضای مجازی ناسالم

    طلاب گرامی مقالات خود را با رعایت شرایط مقاله نویسی حداقل 10و حداکثر در15 صفحه

      و با فونت 14 نازنین تنظیم و حداکثر تا تاریخ 20/9/1395 تحویل دهند.

       لطفا فایل الکترونیکی مقالات را به آدرس imam sadegh.reserch@yahoo.com ارسال نمایید

    آدرس مدرسه: شاهرود، خیابان هفده شهریور،جنب بهزیستی، ساختمان پنج طبقه مدرسه علمیه  خواهران امام جعفر صادق (ع)-واحد پژوهش

     شماره تلفن : 32223637-023

    لازم به ذکر است  در هفته پژوهش به نفرات اول تا سوم جوایزی اهداء میگردد.  

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [شنبه 1395-08-01] [ 07:33:00 ب.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه