تاثیر مدیریت مصرف بر اقتصاد مقاومتی
محدثه قاسمی
چکیده
مصرف و مصرف گرایی مساله چند بعدی است که از جهات گوناگون قابل بررسی است ودر جامعه متاثر از عوامل متعدد از جمله فرهنگ عمومی ،هنجار و ارزش های حاکم است.مصرف گرایی،اصالت دادن به مصرف و هدر قرار دادن رفاه و دارایی های مادی است.اسلام با تاکید به لزوم حفظ مال،تامین نیازهای زندگی،سرمایه گذاری اقتصادی،تامین رفاه زندگی برای خود و افراد تحت تکفل با معیار رعایت اعتدال و میاته روی مسلمانان را به مصرف دعوت کرده و از هر گونه اسراف،تبذیر…در مصرف منع کرده است.
مصرف گرایی آثار متعدد و گوناگون اقتصادی ،سیاسی،روانی و به ویژه جامعه شناختی در جامعه بر جای می گذارد.مقاله حاضر به روش اسنادی،تحلیل،محتوا و توضیحی و رویکرد جامعه شناختی بعد از تبیین آثار مصرف گرایی در جامعه،مصرف گرایی را از دیدگاه آموزه های اسلامی بررسی ها کند.و به این نتیجه می رسد که مصرف به خودی خود پدیده ای مذموم نیست و اسلام نیز مسلمانان را برای تامین نیاز های زندگی تشویق می کند. امامصرف گرایی و هدف قرار دادن آثار منفی داشته،هم سو با مفاهیمی چون اسراف،تبذیر و… بوده و از دیدگاه اسلام مذموم شمرده شده است.
کلید واژه :مدیریت،مصرف،اقتصاد مقاومتی،مصرف گرایی
آخرین نظرات