وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 96
  • دیروز: 131
  • 7 روز قبل: 611
  • 1 ماه قبل: 2234
  • کل بازدیدها: 146130




  • کاربران آنلاین

  • دهقان
  • مدیر النفیسه
  • زفاک
  • نجفی زهرا
  • نویسنده محمدی
  • مسافر
  • زهرا پورپيرعلي
  • نازنین



  •   چرا موقع دعا به جانب آسمان توجه می کنیم ؟   ...

    جمع آوری این مطلب به همت سرکارخانم مریم مهری طلبه سطح دو ، انجام گرفته است :

     

    فلسفه این که چرا در موقع دعا دست به جانب آسمان بلند می کنیم و حال آنکه خدای متعال می فرماید:

     {وَلِلهِ المَشرِقُ وَالمَغرِبُ فَاَینَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ1}

    برای خداست مشرق ومغرب پس هرکجا بنگرید همانجا جلوه خداست.

    جواب این است که عبدلله بن سبا از امیرالمومنین (ع)سوال نمود: یا امیرالمومنین مگر خدای متعال درهمه مکانها نیست؟

    حضرت فرمود : چرا ؟

    پرسید پس چرا موقع دعا دست به جانب آسمان برمی داریم؟

    حضرت فرمود: آیا این آیه را نخوانده ای که می فرماید: {وَفِی السَّماءِ رِزقُکُم وَما تُوعَدونَ2}

    یعنی رزق شما در آسمان است و آنچه که خدا به شما وعده داده در آسمان است .

    امام صادق (ع) فرمود: خداوند متعال امر فرموده به دوستان و بندگانش که دستها را به سوی عرش دراز کنند چون عرش الهی معدن رزق است.

    پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله و السلم) نیز فرمودند: {وَارفَعُوااَیدِیَکُم بِالدُّعاءِ3} : بالا ببرید دستانتان را برای دعا.

    دیگر اینکه ملائکه ای که مقدرات انسان وهمه عالم را تعیین می کنند درآسمان ها هستند .

    1.سوره بقره آیه 115

    2.سوره ذاریات آیه 22

    3.بحارالنوار ج93.ص309

     

    منبع : درمان معنوی ،  امیرملک محمودی ، ص 101

     

     

    موضوعات: پرسش و پاسخ  لینک ثابت



    [سه شنبه 1396-01-15] [ 10:16:00 ق.ظ ]





      دلیل سجده کردن شیعیان بر مهر چیست؟؟؟   ...

     

     

         نماز در مكتب انسان ساز اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و هیچ عملی از اعمال دینی و افعال عبادی با آن قابل مقایسه نمی‌باشد و اگر خواسته باشیم تعالیم و دستورهای دین را درجه‌بندی و مراتبشان را مشخص نماییم، نماز در بالاترین درجه و مرتبه‌ تعالیم دینی قرار دارد و از چنان ارزشی برخوردار است كه سایر ارزش‌های دینی در عرض آن قرار نمی‌گیرند و در دستورات نماز، سجده از ارکان آن و از لحاظ رفتاری زیباترین حالت بنده در برابر خداست.

    شیعیان سجده بر زمین و آن چه از آن میروید را به شرط آن که خوراکی و پوشاکی نباشد جایز میدانند.اما غیر شیعه سجده بر همه چیز را روا دانسته و شیعیان را به بت پرستی متهم می کنند. افراطی های از غیر شیعه می‌گویند: سجده بر خاک نه تنها مستحب و یا واجب نیست بلکه حرام است و هر کس از روی عمد مرتکب آن شود مشرک است.

     

     تحقیقات نشان داده است:دلیل ما برای سجده کردن بر مهر آن است که : اولا، شیعه و سنی به اتفاق، این روایت را نقل کرده اند که حضرت رسول اکرم (ص) چنین فرمودند: «جعلت لی الأرض مسجدا و طهورا : زمین برای من سجده گاه و از عوامل طهارت قرار داده شده است» با این حدیث اصل جواز سجده بر زمین اثبات می شود. ثانیا، آن که پیامبر (ص) جز بر زمین یا حصیر و آن چه که مثل آن از زمین می روید سجده نکردند، که این مطلب در روایت اهل تسنن نیز آمده است: «کان لا يسجد الا علي الارض».

    همان طور که حضرت امام صادق (ع) نیز فرموده اند : «جز بر زمین یا آن چه که از زمین میروید سجده نکن»

    پس سجده بر مهر ، تعظیم خاک نیست بلکه سر ساییدن به خاک ، کرنش در مقابل خداوند است و مهر نیز وسیله ای است جهت تسهیل و عبادت در هر مکان.

    همه مسلمانان می‌گویند: سجده بر زمین و خاک آن صحیح است، بلکه برتر آن است که سجده بر خاک باشد چرا که احادیث فراوان نبوی این برتری را گوشزد فرموده است، و چون نیک بنگریم و سجده را در بوته اندیشه قرار دهیم خواهیم یافت که اوج افتادگی سجده است و غایت بندگی سر بر خاک گذاشتن.

    کلید واژه ها:اسلام ،شیعه،نماز،سجده،اهل سنت

     

    موضوعات: پیام, پرسش و پاسخ  لینک ثابت



    [دوشنبه 1395-11-04] [ 01:55:00 ب.ظ ]





      حكم خريد كالای صهیونیستی   ...

     

    برخی از کالاها وجود دارد که گفته می‌شود برند آنها صهيونیستی بوده و مقداری از سودش به جیب رژیم اشغالگر قدس می‌رود، اما از سوی دیگر این کالاها به طور کاملاً رسمی و قانونی در کشور تولید و خرید و فروش می‌شوند. پرسش این است که صرف تولید شدن و قانونی بودن تولید و فروش یک کالا در جمهوری اسلامی ایران، به معنی غیرصهیونیستی بودن آن است یا خیر؟ در این میان وظیفه‌ی مردم چیست؟

    ✅ مشابه این سؤال را در مورد آهنگ‌هایی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود یا آهنگ‌هایی که مجوز نهادهای رسمی را دارد می‌پرسند که آیا صرف این پخش شدن یا مجوز داشتن دلیل بر حلال بودن گوش کردن به آنها است یا نه؟


    در جواب گفته می‌شود که صرف پخش شدن یک آهنگ از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا داشتن مجوز قانونی دلیل بر حلیت نیست. ممکن است موضوع از مواردی باشد که مسئولین امر تشخیص داده‌اند که آن آهنگ «غنایی» و «مطرب» نیست، اما شما تشخیص دادید که مطرب است، پس شما نباید گوش دهید.
    ✅ درباره‌ی این موضوع هم یک وقت است که تولید و فروش یک کالا مجوز قانونی دارد، ولی شما در موردی خاص تشخیص‌تان این است که این کالا صهیونیستی است یا برندش متعلق به آنها است یا بهره‌ای به آنها می‌رسد، در این صورت شما مجاز نیستید که آن کالا را خریداری کنید. اما باید دقت کنید که تبلیغات علیه نهادهای رسمی کشور که آنها مجوز قانونی صادر کرده‌اند جایز نیست. شاید تشخیص مسئولین این است که با تولید یا فروش این کالا به صهیونیست‌ها کمک نمی‌شود.
    ✅ حال اگر شما شک دارید و یقین ندارید که کالایی که در داخل کشور تولید و توزیع می‌شود متعلق به دشمنان یا صهیونیست‌ها هست یا اینکه به آنها کمک می‌شود یا نه، خریدن آن کالا اشکالی ندارد. البته در اینگونه موارد که شک دارید احتیاط خوب است. اما اگر خریداری کردید، مرتکب گناه و حرام نشده‌اید.


    مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

     

    موضوعات: پرسش و پاسخ  لینک ثابت



    [شنبه 1395-04-12] [ 09:06:00 ق.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه