بررسی مفهوم توسل و آثار آن در آیات و روایات

میناترکمانی[1]

چکیده

مقاله پیش رو با عنوان بررسی مفهوم توسل و آثار آن در آیات و روایات به بررسی مسئله توسل  وجواز آن می پردازد. به دلیل تبلیغات دشمن و همین طور تبلیغات وهابیت علیه شیعه و زیرسوال بردن این عقاید به حق ، باید به بررسی و نقش و آثار توسل در جامعه امروزی پرداخت به دلیل این که درهر جامعه عده ای زود باوران هستند که تحت تاثیر تبلیغات سوء دشمن قرار می گیرند و مسائلی چون توسل ، شفاعت و … را زیر سوال می برند و معتقدان به آن را مشرک و ملحد می خوانند، اهمیت و ضرورت بررسی آثار و دلایل جواز توسل را دو چندان می کند.

این مقاله شامل مباحث محتلفی است و به مسئله توسل و آثار آن می پردازد. از جمله آثاری که در این پژوهش به آن پرداخته است برآورده شدن حاجات ،دور شدن ازگناهان،آرامش روانی،شکوفایی استعدادهاو… می باشد.

بنابراین توسل از ضروریات دین اسلام می باشد. اما باید توجه داشت که توسل جستن به غیر خدای سبحان، و یاری خواستن از پیامبران و اولیای الهی که در زمان های مختلف نزد مسلمانان معمول و متعارف بوده، به معنای شریک قرار دادن آنان در افعال خداوند نیست. بلکه به این معنا است که آنان از مقرّبان درگاه الهی بوده و در پیشگاه خداوند دارای موقعیت و احترام ویژه ای هستند، و به همین جهت سبب و وسیله جریان فیض خداوند می باشند.

کلیدواژه:توسل،وسیله،متوسل،آثارتوسل
………………………………………………..
[1] - طلبه سطح دو،حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان شاهرود،تاریخ پذیرش مقاله 1396

موضوعات: مقالات  لینک ثابت



[سه شنبه 1397-01-21] [ 10:54:00 ق.ظ ]