مقاله بررسی برخی از موانع تربیت اخلاقی از دیدگاه اسلام

پژوهشگر

راضیه عرب عامری

چکیده

بخش مهمی از علم اخلاق مربوط است به تربیت اخلاقی، اما از آنجا که همیشه در کنار هر خیری شر و ضدی است موانعی بر سر راه تربیت اخلاقی وجود دارد که شناخت و بررسی آن از دیدگاه اسلام و راهکارهای برطرف کردن این موانع امری لازم بل واجب است، این موانع بسیارند که در این تحقیق، بنده به تعدادی از آنان اشاره نموده ام ، از جمله:

جهل و فقدان معارف الهی که درمان آن، دانش اندوزی، بی اعتنایی به شک و رجوع به عالم است، غفلت، که چاره اش ذکر و نماز و محاسبه و عبرت از تاریخ و توجه به مغفول نبودن و تغییر محیط است، خشم و غضب،که از بین بردن انگیزه های غضب و یادآوری سرانجام بد آن و رجوع به احادیث ستایش دفع غضب، چاره آن است، شهوت و هواپرستی که گرسنگی و اجتناب از نگاه به صحنه های محرک و فیلم ها و نامحرم چاره آن است، دوستی با شیطان و عناصر شیطانی، که استعاذه و ایمان و توکل درمان آن است، حب دنیا که توجه به ناپایداری دنیا و ضرر در آخرت و ارزش انسان و دشواری حساب و …. درمان آنست ، دل بستن به آرزوهای دراز که پرهیز از غفلت و تفکر در عاقبت پیروی از آرزوهای دراز چاره آنست، حب مال که توجه به بی ثمر بودن مال در قیامت و نافع نبودن مال و …. چاره آنست، حرام خواری که کسب حلال اصلاح آنست، حب جاه که از دو راه علمی و عملی قابل درمان است، اعتیاد که با جلوگیری و ترک آن می توان آن را درمان نمود، تبعیض و بی عدالتی که با مقابله با پایه های تبعیض می توان شر آن را دفع نمود، گوش سپردن به تبلیغات باطل که با نهی از منکر می توان با آن مبارزه نمود.

گوش سپردن به نداهای شیطانی که با توجه به آثار زیانبار موسیقی و غنا بر زندکی آنان می توان آن را ترک نمود. دوستان نامناسب که با توجه به نکاتی چند از جمله عدم اعتماد به هر کس، عدم پیروی بدون اندیشه از افکار دوستان و . . . می توان از آثار زیانبار این دوستی ها کاست.

در این تحقیق از اطلاعات ثبت شده در کتابها استفاده کردم، لذا تحقیق کتابخانه ای می باشد.

واژگان کلیدی عبارتند از: تربیت، اخلاق، مانع، موانع تربیت اخلاقی.

 

 

موضوعات: مقالات  لینک ثابت



[چهارشنبه 1397-02-05] [ 10:36:00 ق.ظ ]