فاطمه خوش آبادی

چکیده:

در این تحقیق به اهمیت اخلاص پرداخته شده که از واجبات شرعی  می باشد و در مقابل آن گناه بزرگ شرک ورزیدن به خدا می باشد.

فرد بارعایت خلوص نیت در اعمال خود به جایی می رسد که جزء اولیاء الله قرار می گیرد و به او الهامات غیبی افاضه می شود.البته برای اینکه فرد مخلص به این مقام برسد و در همین مقام خود باقی بماندباید سعی کند در هیچ مرحله ای از مراحل سلوک خود د چار نفاق و دورویی،  هوای نفس و لجاجت و ….. نشود و اینهمه حاصل نخواهد شد مگر با پیاده کردن اموری چند از جمله همنشینی همیشگی با مخلصان و ثبات عمل و …… .در اینصورت است که همچون عارفان از جمله شیخ یوسف بحرانی و دیگر بزرگان  در زندگی صاحب کرامات می گردند و به مقامهای بلند عبودیت نایل خواهند شد علاوه بر آن در آن دنیا هم از حساب و کتاب معاف خواهند بود و بسیاری مواهب الهی دیگر شامل حالشان خواهد شد.

 هدف از این موضوع شناساندن آثار اخلاص و ویژگی های بارز مخلصین به عنوان الگویی بارز و نمونه بر ای جامعه می باشد. هم چنین این تحقیق مارا با موانع اخلاص و شیوه های تحصیل اخلاص آشنا می کند.

 بحث های مقدماتی بحث اخلاص، مراتب و حقیقت اخلاص،جهات اهمیت اخلاص، آثار اخلاص در دوبعد فردی و اجتماعی، موانع اخلاص و راه های تحصیل اخلاص و بسیاری از مباحث مهم و ارزشمند ازجمله موضوعات مورد بحث در این تحقیق می باشد. دربیان نتایج این پژوهش می توان گفت: ار آن جا که گناهان انسان از شرک برمی خیزد، به همین دلیل امر اخلاص دارای اهمیت و برتری خاصی است. و اخلاص در رفتار واعمال و عبادات دارای اهمیت می باشد.چرا که اگر فرد از اخلاص ورزیدن در اعمال و رفتار وعبادات دوری کند مرتکب گناهی نابخشودنی شده  و از مسیر مستقیم دور می شود.

کلیدواژه:اخلاص،خلوص،مخلِص،مخلَص،آثار اخلاص،موانع اخلاص

موضوعات: مقالات  لینک ثابت



[سه شنبه 1396-03-30] [ 12:33:00 ب.ظ ]