عاطفه کیوانلو

چکیده :

 تهاجم مصدر باب تفاعل از مصدر ثلاثی مجرد « هجوم» به معنی : یورش و حمله گرفته شده است .

فرهنگ در لغت نامه های قدیم را عقل و دانش و اخلاق و فضیلت ، علم ادب و تربیت و تعلیم، بزرگی و فرزانگی ، هنر و معرفت ، فرهنگ انواع مختلفی دارد از جمله : فرهنگ الهی و فرهنگ مادی می باشد .

تهاجم فرهنگی یک مجموعه سیاسی یا اقتصادی برای اجرای مقاصد خاص خود و اسیر کردن یک ملت به بنیان های فرهنگی آن ملت هجوم می برند آنها همه ی چیزهای تازه ای را که وارد این کشور می کنند به مرور به قصد جایگزین کردن آنها با فرهنگ و باورهای ملی آن ملت است که نام این تهاجم فرهنگی است .

انواع تهاجم داریم ، تهاجم نظامی ، تهاجم اقتصادی ، تهاجم فرهنگی و از همه بدتر تهاجم فرهنگی می باشد که آرام و آهسته و بی صدا وارد می شود و فرهنگ ها را تغییر می دهد .

موقعیت جغرافیایی ایران به گونه ای است که آسیای دور ، خاورمیانه و آسیای میانه و شبه قاره هند و بطور کلی حوزه های گوناگون فرهنگی و تمدن آسیا را به قاره اروپا متصل می کند و این موقعیت باعث شده که ایران در مسیر وزش توفان های سیاسی و فرهنگی قرار گیرد .

 

راه های مقابله با تهاجم فرهنگی :

1-  استفاده از همه ابزارهای ممکن برای دفاع فرهنگی ، 2- تقویت ایمان و تقوی در افراد جامعه 3- پیش گیری از نفوذ عوامل فرهنگی دشمن ،4- شناخت فرهنگی و اهداف دشمن در تهاجم فرهنگی ، 5- تقویت بینش دینی و سیاسی

کلید واژه ها :

فرهنگ : کلیه رفتارهایی است که در زندگی اجتماعی آموخته شده و از طریق گوناگون بین ملت های مختلف انتقال پیدا می کند .

تهاجم : مصدر باب تفاعل از مصدر ثلاثی مجرد . یورش و حمله گرفته شده است .

تبادل فرهنگی : تبادل فرهنگی که همان ارتباط منطقی درست فرهنگ هاست .

ادامه مطلب :

صفحات: 1 ·

موضوعات: مقالات  لینک ثابت



[سه شنبه 1395-06-16] [ 10:34:00 ق.ظ ]