وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


اسفند 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29    



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 15
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 480
  • 1 ماه قبل: 2103
  • کل بازدیدها: 145999




  • کاربران آنلاین




      خبر برگزاری کارگاه با عنوان « مقاله نویسی »   ...

    خبر برگزاری کارگاه

    با عنوان « مقاله نویسی »

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

     

    کارگاه «مقاله نویسی » در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود- سطح(2) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) واحد خواهران؛ روز چهارشنبه مورخ 1/12/97 کارگاه « مقاله نویسی » با کارشناسی خانم حوا عرب انصاری برای پایه ی چهارم پاره وقت از ساعت 11:15 الی 12:15  و 12:30 الی 13 تشکیل گردید.

    خانم عرب انصاری در ابتدای این جلسه، به بحث در مورد نقش پژوهش در تولید علم و اهمیت آن در هر جامعه ای پرداختند. سپس اقسام مقاله را بر اساس محتوا معرفی نمودند. ایشان در این زمینه فرمودند:

    «مقالات به اقسام مختلفی تقسیم می شوند. یکی از این تقسیم بندی ها بر اساس محتوا است که عبارتند از:  تحقیقی( پژوهشی) تحمیلی، مروری و گرد آوری »

    کارشناس محترم در ادامه جلسه، هر یک از مقالات تحقیقی( پژوهشی) تحمیلی، مروری و گرد آوری را تشریح نمودند. ایشان در این راستا بیان داشتند:

    «مقالات تحقیقی بر یافته های تحقیقاتی دیگر متکی است. در مقالات تحمیلی نویسنده با استفاده از منابع پژوهشی پیشین نظریه خاصی را ارائه می دهد. مقالات مروری به تحمیل و ارزیابی و انتقاد مقالات و نظریات  دیگران می پردازد و مقالات گرد آوری، به گرد آوری نظرات مختلف و تحمیل و نقد و بررسی آن ها می پردازد.»

     خانم عرب انصاری در پایان، از طلاب خواسته شد برای جلسه آینده موضوعاتی را برای نوشتن مقاله انتخاب کرده و در هر جبهه به کمک یکدیگر به گردآوری و چگونگی تدوین آن بپردازند.

     

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [یکشنبه 1397-12-12] [ 12:35:00 ب.ظ ]





      خبر برگزاری کارگاه با عنوان « آشنایی با مراحل تحقیق پایانی و مقالات علمی »   ...

    خبر برگزاری کارگاه

    با عنوان « آشنایی با مراحل تحقیق پایانی و مقالات علمی »

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

     

    کارگاه « آشنایی با مراحل تحقیق پایانی و مقالات علمی » در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود- سطح(2) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) واحد خواهران؛ روز شنبه مورخ97/11/27 کارگاه « آشنایی با مراحل تحقیق پایانی و مقالات علمی » با کارشناسی خانم حوا عرب انصاری برای پایه ی چهارم مهر از ساعت 7:45 الی 8:30  و 12:15 الی 13 تشکیل گردید.

    خانم عرب انصاری در ابتدای این جلسه، مراحل تحقیق پایانی را معرفی و تفاوت آن را با مراحل مقاله نویسی بیان نمودند.

    ایشان در ادامه، بر ضرورت آشنایی با ساختار تحقیق پایانی تأکید کردند و فرمودند:

    «هر تحقیق پایانی از فصول و بخش های مجزایی تشکیل می شود. کلیات طرح و پی ریزی و چهارچوب تحقیق پایانی را مشخص می کند. برای اینکه مطالب به راحتی نگاشته شود و بتوانید به راحتی به گردآوری مطالب بپردازید، باید ابتدا ساختار تحقیق خود را مشخص کنید.

    مشخص کردن ساختار، مسیر را برای شما هموار می کند و مانع پرداختن و نوشتن مطالب زائد می گردد.»

    خانم عرب انصاری در پایان، به تعریف مقاله و اهمیت و ضرورت نگارش آن پرداختند و به منظور آشنایی بهتر طلاب با اصول و شیوه های مقاله نویسی تکالیفی را برای جلسه آینده به ایشان محول نمودند.

     

      

    موضوعات: فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:32:00 ب.ظ ]





      اخلاق اسلامی از منظر قرآن کریم   ...

    اخلاق اسلامی از منظر قرآن کریم

    تهیه کننده  : منصوره رحمتی

    چکیده :

         علم اخلاق به سبب اهمیت اخلاق است . اهمیت اخلاق را می توان از زوایای بسیاری بررسی کرد . نیاز به اخلاق را عقل انسان نیز درک می کند فواید علم اخلاق ایجاد شرایط روحی و روانی مناسب در فرد است .

        علم اخلاق و راهنمای انسان در دو کار است 1- اصلاح رفتار 2- پدید آوردن ملکات فاضله در نفس .

        یکی از ویژگی های نظام اخلاق اسلامی قابلیت آن با شرایط زمانی و مکانی مختلف است این ویژگی از برجسته ترین جنبه های اخلاق اسلامی است زیرا هر نظام اخلاقی در صورتی پاینده و برقرار می ماند که به نیاز های اخلاقی اسلام بهتر پاسخ دهد .

        اخلاق اسلامی مسیر رشد اخلاقی را بر همه ی انسان ها به طور مساوی گشوده می داند .

     

     واژه های کلیدی :

     اخلاق ، فضایل و زوایل اخلاقی ، تمایل اخلاقی ، کمال اخلاقی انسان  

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [سه شنبه 1397-12-07] [ 09:56:00 ق.ظ ]





      استقلال اقتصادی از منظر قرآن و عترت   ...

    عنوان:

    استقلال اقتصادی از منظر قرآن و عترت

    پژوهشگر : حدیثه کرد بچه [1]

    چکیده

    اسلام دینی است که حاوی دستورالعمل بهترین نوع زندگی مادی و معنوی فرد و اجتماع در هر عصر و نسلی است . این ادعا در طی چهارده قرنی که از عمر اسلام می گذرد گهگاه به ثبوت رسیده است . تا آنجائیکه در اسلام به بعد مادی مربوط می شود می توان ادعا کرد که مقررات اصولی اسلام کافی ، برای پیاده کردن یک سیستم اقتصادی است . که ضمن برخورداری از مزایای پیشرفته ترین سیستم های اقتصادی متداول یعنی کاپیتالیسم و سوسیالیسم ، از معایب آنها مبری می باشد . همچنین با عمل کردن به تمامی اصول اسلامی به استقلال اقتصادی دست پیدا خواهیم کرد .

    در این مقاله ابتدا توضیح مختصری درباره اقتصاد از نظر قرآن و احادیث اهل بیت پرداخته ایم و سپس یک برنامه اقتصادی از نظر اسلام بیان نموده ایم و از آنجا که رسیدن به استقلال اقتصادی نیازمند شناخت هایی می باشد ، چند شناخت را نیز بیان کرده ایم و بعد عواملی که موجب استقلال اقتصادی می گردد بررسی کرده ایم . شرایطی همچون : ولایت فقیه ، تولید ، تجارت و قناعت از جمله مواردی است که یک ملت یا فرد به استقلال اقتصادی دست پیدا می کند ، وبعد به آثار این مسئله رسیده ایم مانند : حاکمیت سیاسی اسلام ، عدم وابستگی اقتصادی ، خودکفایی و اقتدار اقتصادی که شامل موارد بیشتری خواهد بود ولی به همین چند مورد اکتفا کرده ایم و سپس به این مورد پرداخته ایم که کشورمان ایران چگونه می تواند به استقلال اقتصادی دست پیدا کند ؟ و در آخر به نتیچه ی این مقاله رسیده ایم .

     کلید واژه : استقلال ، اقتصاد ، اسلام ، قرآن ،

    ………………………………………………………..

    [1] طلبه پایه دوم بهمن مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود، مشغول به تحصیل، سطح 2

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 09:47:00 ق.ظ ]





      جنین شناسی از نگاه قرآن و علم پزشکی   ...

    جنین شناسی از نگاه قرآن و علم پزشکی

    پژوهشگر:

    مریم  ملکان

    استاد مربوطه:

    خانم قلیچ زاده

    چکیده:

     این  تحقیق با هدف  تبیین جنین شناسی از نگاه قرآن و علم پزشکی به روش کتابخانه ای با ابزار فیشی برداری انجام شده است. از جمله  نتایجی که دراین پژوهشی بیان شده موارد زیر می باشد.

    دورانی را که انسان درون رحم  مادر سیر می کند را دوران جنینی می گوید.درقرآن کریم آیاتی در این بار ذکر شده از جمله:

    مواد تشکیل دهنده ی نطفه است که تلفیقی از اسپرم مرد و واژن زن است و چگونگی تعیین جنسیت که به خواست خداوند عظیم بر میگردد. همچنین به وضوح  در آیه ی 12-14  سوره ی مومنون مراحل  تشکیل جنین ذکر شده است و خداوند با موادی که در رحم زن قرار داده باعث تسهیل خروج انسان از رحم می شود چه بسا در علوم کنونی می توان این مراحل را جزئی تر مشاهده کرد که پس از ذکر آیات به علم پزشکی جدید پرداخته ایم.

     

    کلید واژه ها: نطفه ، دوران جنینی، تولد، رحم، جنین

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 09:40:00 ق.ظ ]





      توبه و استغفار در رستگاري انسان   ...

    توبه و استغفار در رستگاري انسان

    گردآورنده:

    خديجه عجم

    چکیده :

    انسان اغلب به سعادت خود می اندیشد ، با این حال گاهگاهی مورد وسوطه شیطان قرار می گیرد و به گناه آلوده می شود و از مسیر سعادت باز می ماند . خداوند برای رسیدن به سعادت ، توبه را پیش روی او نهاده و بارها به بازگشت توصیه دارد : « توبوا الی الله » [1] و هرچند خداوند  کریم درجای جای قرآن دستوراتی درباره « خود سازی » ، « تقوا » ، « مراقبه و محاسبه » و « یاد خدا و دورای از شیطان »  برای رشد ، کمال و رسیدن به سعادت ابدی و حیات جاودانه به مومنان داده است ، اما از سوی دیگر ، بخاطر زندگی انسان در دنیای ماده و مادیات و وجود دشمنان سرسختی چون شیاطین ، نفس اماره ، جهالت ، شهوات …. گاه پرده بر روی اندیشه انسان افکنده شده و در پی تبعیت از آن ها و ارتکاب گناه و معاصی زمینه سقوط و بدبختی او فراهم می شود .اینجاست که خداوند حکیم برای نجات انسان از ورطه تباهی ، « باب توبه و استغفار » را به روی بندگان خویش گشوده و آن هارا به پشیمانی و طلب بخشش دعوت می کند تا راه برای بازگشت این انسان فریب خورده باز باشد و امیدواری به لطف و رحمت بیکران الهی ، بار دیگر برای تعالی روح خویش تلاش کند و براین اساس درایات و روایات فراوانی انسان را به توبه و استغفار فرا می خواند : یا ایها الذین امنوا توبوا الی الله توبه نصوحا عسی ریکم آن یکفر عنکم سیئاتکم [2] » ای کسانی که  ایمان آورده اید به سوی خدا توبه کنید ، توبه ای خالص امید است که پروردگار گناهان شما را بپوشاند .


    [1] - درآغوش خدا ، خرمی  مشگانی ، ابراهیم ، ص 5
    [2] - قران کریم ، تحریم آیه

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 09:29:00 ق.ظ ]





      نقش زن در اقتصاد خانواده   ...

    نقش زن در اقتصاد خانواده

    پژوهشگران :

    اعظم السادات موسوی

    وجیهه میرزائی

     

    چکیده:

    زن درآمد خود را چگونه مصرف می کند؟ بنابردین اسلام، تامین هزینه های خانواده به دوش مرد است و زن در تامین این هزینه ها وظیفه ها ای ندارد. این باور موقعیتی را به وجود می آورد که زن بسیار احساس قدربت کند؛ چون وی درآمد کسب کرد، بدون آنکه درهزینه ها مشارکتی داشته باشد. در کنار این، باورهای دیگری نیز مطرح می شود؛ مانند اینکه هیچ اشکالی ندارد اگر زن بچه داری نیز بکند یا غذا بپزد. این مسئله خانواده را به سوی زن سالاری که در جامعه و روابط سنتی ما سابقه نداشته است می برد، یعنی آرام آرام مردبه جایی می رسد که تنها کار کند و پول آن را در اختیار زن قرار دهد در حالیکه مدیریت هزینه های خانه نیز بازن است. مرد کارهای گوناگونی انجام می دهد تا تحقیر نشود و آن قدر این قضیه (کسب درآمد و دادن آن به زن) پیش می رود که مرد دیگر اختیار هزینه های ناچیز خود را ندارد.

    زمانی که کار می کنند نیز افزون بر تامین بخشی از نیازهای خانواده گاه بر مصرف گزیی می افزایند. یعنی زن به خانواده کمک مالی می کند، اما سطوح مصرف را بالا می برد. بدون اینکه در دراز مدت فکری برای این مسئله شده باشد زن با رفتار سنتی که هزینه های خانواده را کاست یا تربیت و تبلیغات جدید به شهرت در حال دگرگونی است و زنی با رفتار مصرف گرد درحال شکل گیری است.

     

     

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 09:20:00 ق.ظ ]





      بررسي تطبيقي جايگاه و حقوق زن بعثت در بين اعراب زمان پيامبر(صلي الله عليه وآله و سلم)   ...

    بررسي تطبيقي جايگاه و حقوق زن بعثت

    در بين اعراب زمان پيامبر(صلي الله عليه وآله و سلم)

    پژوهشگر :

    زهرا بيگم طباطبايي

    چكيده :

     

          موضوع پژوهشي كه پيش روي شماست تحت عنوان درآمدي بر مقايسه جايگاه و حقوق زن قبل و بعد از بعثت در جامعه ي عرب مي باشد .

          هدف از ارائه ي اين تحقيق ، آشنايي با مقام و مرتبه ي زن در ميان جوامع مختلف از جمله جامعه ي عرب جاهلي مي باشد ، ديگر اين كه اسلام تا چه حد به زن منزلت بخشيد و او را از چه سطحي به چه جايگاهي رساند و در كنار آن روشن تر شدن تعاليم دين مبين اسلام .

          در گردآوري مطالب اين تحقيق از 50 منبع استفاده كردم . روش كار به صورت    كتابخانه اي و از طريق فيش برداري بوده است .

          اصطلاحات كليدي عبارتند از : زن ، بعثت ، حقوق ، جايگاه .

          فرضيه اي كه در پي اثبات آن بودم عبارتست از :آگاهي داشتن به تعاليم اسلام ، نوع رفتار را نسبت به زن در خانه و اجتماع تغيير مي دهد و دين اسلام در جايگاه و حقوق زن تأثير دارد.

          اين تحقيق شامل چهار بخش است : بخش اول كليات ، بخش دوم كه داراي فصل هاي زن در جوامع متمدن و غير متمدن و زن در اديان آسماني قبل از اسلام است ، بخش سوم و چهارم مقايسه ي جايگاه و حقوق زن قبل و بعد از بعثت در جامعه ي عرب مي باشد .

          به طور كلي در جوامع و ملت هاي گذشته زن را از لحاظ خلقت و آفرينش در سطح مرد نمي دانستند و آن طور كه بايد و شايد حقوق زن را به رسميت نمي شناختند و با خود او نيز به مانند شيء مملوك و كالا رفتار مي كردند . اين طرز برخورد مختص جامعه ي عرب نبود بلكه در جوامعي متمدن چون يونان ، روم ، ايران و ديگر جوامع ديده مي شد ، در ميان اعراب آن چه كه اين نوع رفتارها را را آشكارتر نشان مي دهد ، پديده ي وحشتناك زنده به گور كردن دختران بود ، در كتب تاريخي بسيار به اين مطلب اشاره شده كه اعراب به دليل فقر اقتصادي و يا به دليل اين كه دختر مانند پسر قدرت رزم آوري ندارد و يا دليل هاي ديگر او را زنده به گور مي كردند، در قرآن خداوند به اين مهم اشاره كرده آن جا كه مي فرمايد : و إذا بشر أحدهم ..

          نه تنها با دختران رفتار خوبي نداشتند كه با زن در جايگاه مادري نيز رفتار مناسب با شأن او را نداشتند و او را به مانند ظرفي مي دانستند كه فقط براي توليد مثل آفريده شده است .

          از لحاظ حقوقي نيز زنان در ميان اعراب جايگاه شايسته اي نداشتند ، ارث كه به آن ها تعلق نمي گرفت ، مهريه كه نداشتند ، مالك اموال خود نبودند ، در امر ازدواج و طلاق از خود هيچ اختياري نداشتند ، از لحاظ حقوق اجتماعي و سياسي نيز از وضعيت خوبي برخوردار نبودند و خيلي موارد ديگر . . .   .

          وقتي كه پيامبر (صلي الله عليه وآله) در ميان اعراب به پيامبري مبعوث شد در يكي از      ميدان هايي كه خيلي احكام اسلامي ريشه و نموّ پيدا كرد ، در عرصه ي جايگاه و حقوق زن بود كه انقلاب عظيمي در اين زمينه به وقوع پيوست . نوع رفتار پيامبر (صلي الله عليه وآله) با زن و دختر ، جايگاه زنان و دختران را توضيح داد چرا كه پيامبر (صلي الله عليه وآله) نمونه ي كامل رفتار عملي و نظري را داشتند ، از لحاظ حقوقي نيز ، اسلام ، زن را مشمول قانون ارث ، مهريه ، ازدواج و طلاق و . . . گردانيد .

          تعاليم اسلام به حدّي به زن بها داد كه براي بعضي اعراب جاي تعجب و شگفتي داشت ، به هر كدام از اين موارد در جاي خود به طور مفصل اشاره شده است .

          در پايان اميدوارم كه اين پژوهش بتواند تا اندازه اي پرده ي ابهام را از اسلام و تعاليم اسلام در اين زمينه كنار بزند و باعث درخشش بيش تر آن شود .

     

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 09:11:00 ق.ظ ]





      نقش بانوان حوزوی در مقابله با فتنه های مدرن وآخرالزمان با توجه به آموزه های قرآنی   ...

    نقش بانوان حوزوی در مقابله با فتنه های مدرن وآخرالزمان    

      با توجه به آموزه های قرآنی

     گردآورندگان:

    اعظم صالح آبادی

    صدیقه علی محمدی

          چکیده :    

            موضوع فتنه های مدرن که از آن با نام جاهلیت مدرن یاد می شود مقوله ای است که سوالات فراوانی را به همراه دارد. فتنه های مدرن چه فتنه هایی هستند؟ آیا در راستای بروز فتنه ی دجال و سفیانی می باشند یا فراتر از آنها وبسیار خطرناکتر؟ و سوالات بسیاری از این دست که ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. فتنه های مدرن که امروزه گریبان جوامع بشری را گرفته اند، هر روز حلقه ی خود را بر دور گردن بشریت تنگ تر وتنگ تر می گردانند. ماهواره، اینترنت ، شبکه های اجتماعی با نام های متفاوت وعملکردهای یکسان که هر روزه مانند قارچ های سمی سر از فضای منازل ما در می آورند وبه راحتی آب خوردن جزئی از خانواده می شوند، حتی رادیو وتلویزیون دولتی هم متاسفانه این روزها آلوده به این میکروب مدرنیته شده است. سریالهای وارداتی که اکثر شبکه ها را در برگرفته اند مصداقی از همین فتنه های مدرن هستند که یا در آنها خشونت های بی حد وحصر به نمایش گذاشته می شود ویا دسیسه کردن وشیطان صفت بودن را آموزش می دهد و یا 000ازدواج های عهد جاهلیت عرب دوباره رنگ وبوئی تازه به خود گرفته است واز آن به نام ازدواج های مدرن واینترنتی یاد می شود. سایت های همسر یابی جایگزین پدرها ومادرها وبزرگترهای هر قوم وقبیله ای شده اند و جوانان به جای مشورت با بزرگترها واستفاده از سنت های پسندیده گذشتگان دست به دامان شبکه های اجتماعی ونظرات خام نظریه پردازان این شبکه ها می شوند و همه ی این فتنه های آشکار و پنهان ارمغان مدرنیته شدن بشر وگذر از سنتهای پیشینیان است فتنه های آخرالزمان فقط فتنه های دجال وسفیانی نیست بلکه خطرناکتر از آنها فتنه هایی است که امروزه مردم جهان را در گیر خود کرده است. این مقاله در نظر دارد تا به موضوع نقش بانوان حوزوی در مقابله با فتنه های مدرن و آخرالزمان با توجه به آموزه های قرآن بپردازد. در این مقاله سعی برآن شده است که ابتدا فتنه های مدرن در آخر الزمان شناخته شوند وسپس راه های مقابله با این فتنه ها بیان گردد.امید است راهگشایی برای آیندگان باشد.    ومن الله توفیق   

            

    کلید واژه ها : فتنه های مدرن – سنت- مدرنیته- جاهلیت مدرن- ازدواج های مدرن- فتنه ی دجال وسفیانی

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 08:59:00 ق.ظ ]





      مديريت اقتصادي از منظر قرآن   ...

    عنوان: مديريت اقتصادي از منظر قرآن

    پژوهشگران:  سيده مرضيه موسوي -  سيده فهيمه موسوي[1]

     

    چكيده

           در ميان مسئوليت هاي گوناگوني كه در زندگي انسان وجود دارد، مسئوليت مديريت از حساسيت ويژه اي بر خوردار است. مديريت نه فقط در امور مادي و اقتصادي، بلكه حتي در امور مذهبي و معنوي . مديريت عبارت است از هنر ادارة مجموعه امكانات و استعداد هاي مادي و معنوي، به منظور رسيدن به هدف.پر واضح است كه با مديريت ناكارآمد كارها به سوي بي كيفيتي سرازير شده و همة منابع و سرمايه ها به هدر مي رود. مديريت بر دو قسم است مديريت اسلامي و مديريت غير اسلامي. منظور از مديريت غير اسلامي آن است كه مدير شيوة اسلامي را در مديريت پيشة خود نكند و در هدف هاي خود عدالت اجتماعي را مدنظر نداشته باشد و هدف از مديريت سود و منافع شخصي باشد. اما منظور از مديريت اسلامي آن است كه از عمل و اجرا و هدف، عدالت اجتماعي را مد نظر قراردهد و مقصود نهايي كسب رضايت خداوند باشد كه در اين تحقيق ما مديريت اقتصادي از منظر قرآن را مد نظر قرار داداه ايم.

         نگاه اسلام به مسئله اقتصاد نگاه خدا محورانه و اصلاح و سعادت  انسان است و بشر را به عنوان جزئي از مجموعة قوانين خود كه تنها مي تواند قسمتي از نواحي حيات انساني را تنظيم كند، مورد توجه قرار داده و حل مشكلات اقتصادي را در اصلاح مباني عقيدتي و اخلاقي مردم تاًثير گذار مي داند.

         اقتصاد امروز جامعة ما با مشكلات فراواني روبرو است كه رهبر معظم راهكارهايي را براي آن ارائه داده اند.

    كليد واژه : مديريت – اقتصاد– اسلام- قرآن

    ………………………………………………….

    [1] - طلبه هاي سطح دو، پاية دوم، حوزة علمية خواهران امام جعفر صادق (عليه السلام)، بهار 94.    

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 08:43:00 ق.ظ ]





      زنان عاشورایی   ...

    زنان عاشورایی

    تهیه کنندگان:

    زینب رستمی

    محبوبه بختیاری

    چکیده

    علت اینکه امام حسین (علیه السلام) زنان و فرزندان را با کاروان خود همراه کردند این بود که امام حسین (علیه السلام) می دانست نیروی نظامی تنها عمل و وجدان اسلامی را حفظ می کند. از نظر ایشان نیاز به تکان سخت و جنبش قلوب و احساسات وجود داشت . بدین سبب بود که وی تصمیم گرفت تا با قربانی کردن خود و اصحابش و تحمل مصائب و رنج های فراوان به هدفش نائل شود . امام می خواستند تا پیام آوری خون شهدای کربلا ، بدست اسرای  باقیمانده از حادثه کربلا انجام پذیرد.

    زنان کاروان امام حسین (علیه السلام) نقش مهم و اثر گذاری در واقعه عاشورا و حوادث بعد از آن ایفا کردند. زنانی بودند که به همراه همسران خود در بین راه به کاروان امام حسین (علیه السلام) پیوستند و زنانی همانند دیلم (همسر زهیر بن قین) نیز بودند که در همراه کردن همسران خود به کاروان امام حسین (علیه السلام) بسیار نقش مؤثری داشتند. زنانی نیز بودند که گرچه در کاروان امام حسین (علیه السلام) حضور نداشتند ولی با تأثیر گرفتن از حادثه ی عاشورا در حوادث بعد از آن و ادامه رسالت نقش داشتند.

    از دقت در تاریخ عاشورا به دست می آید که خود اسارت اهل بیت (علیهم السلام) به عنوان اسارت در حرکت امام حسین (علیه السلام) موضوعیت داشته است. اگر پیام عاشورا ، را به وسیله پیام رسانهای دیگر غیر اسرا به گوش مردم آن روز می رساند نمی توانست هیچ سخن و پیامی جای اسارات را بگیرد. اصلاً خود رسالت به عنوان اسارت ، ضربه ی محکمی بود بر دستگاه بنی امیه و سندی بود بر حقانیت حرکت عاشورا از جانب امام حسین(علیه السلام).

    زنان اهل بیت (علیهم السلام) که بعد از عاشورا به اسارت برده شده بودند با سخنرانی ها وخطبه های خود توانستند ضربه ی محکمی بر دستگاه حکومت یزید وارد وحقانیت خود را ثابت کنند . آنها توانستند پیام عاشورا ،را به مردم شهرهای کوفه شام و دیگر مردم برسانند و آنها را متوجه ی غفلتی که در آن فرو رفته بودن کنند و زمینه ی قیام و حرکت های بعدی توسط مردم را فراهم کنند. آنها باعث تحولی عمیق در جامعه آن رزو کوفه و شام شدند.

    کلید واژه : زن ، عاشورا ، زنان عاشورایی

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [دوشنبه 1397-12-06] [ 12:50:00 ب.ظ ]





      ولایت فقیه از دیدگاه اهل سنت   ...

    ولایت فقیه از دیدگاه اهل سنت

      پژوهشگران :طاهره عرب عامری

    مینا ترکمانی

    ملیحه شفیع زاده

     

    چکیده

    ولايت فقيه در تعريف اكثر فقهاي شيعه در ادامه بحث ولايت ائمه معصومين(ع) مطرح شده است و طبييعي است كه به دليل عدم اعتقاد اهل سنت به موضوع امام معصوم، بحث ولايت فقيه نيز از اين زاويه منتفي است  به عقيده اهل سنت ، ولايت از آن فقيه جامع الشرايط نيست بلكه از آن امير و والي است. هر قاضي اي بايد مجتهد باشد و هر قاضي اي ولايت دارد نه اينكه هر مجتهدي ولايت داشته باشد. اين نظر ، بسيار شبيه به نظريه انتخاب است كه مي گويد هر فقيه جامع الشرايطي ولايت ندارد بلكه با عقد بيعت ، ولايت از سوي مردم به وي تفويض و تنفيذ مي گردد. عبارت دیگری از اهل سنت نیز وجود دارد که نشان می دهد آنان هر چند در امامت، اجتهاد را شرط می کنند اما بین دو چیز تفکیک می کنند. آنان در مورد رهبر و امیر و قاضی اجتهاد را شرط می دانند ولی معتقدند اگر شخصی که متصدی یکی از این مناصب شود فاقد اجتهاد باشد، تصدی او نامشروع نیست و نباید با او مبارزه کرد! نووی در شرح صحیح مسلم گفته است: “اجمع علماء السنه علی انه لاینعزل السلطان بالفسق. ”

     کلید واژه

    ولی : دوست ، نگهبان ، کسی که عهده دار کارهای دیگر باشد.

    فقیه : عالم به احکام شرع ، دانا و دانشمند ، عالم به علم فقه

    تسنن : پیرو سنت بودن ، عقیده کسانی که پس از پیامبر ، ابو بکر را خلیفه می دانند.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:44:00 ب.ظ ]





      سیره عملی حضرت فاطمه(س) در ولایت پذیری و دفاع از ولایت   ...

    سیره عملی حضرت فاطمه(س) در ولایت پذیری و دفاع از ولایت

     تهیه و تنظیم:

    الهه نوروزی

    چکیده

    با نگاهی دقیق به محتوای خطبه و سیره عملی آن حضرت در می یابیم که طرح مسأله فدک اگر چه در شمار مسایل مهمی است که مورد توجه آن بزرگوار بوده و مطالبه آن حق بزرگی بود که در معرض تجاوز قرار گرفته بود، اما با این همه در آن درجه از اهمیت نبود که حضرت فاطمه (س) تنها برای بدست اوردن آن به چنین اقدام شورانگیزی دست زند و شکوه خلافت غاصب دولتمردان تازه به قدرت رسیده را درهم کوبد.

    بنابراین هدف مهم و پیام روشن سخنان فاطمه(س) در مسجدالنبی و در استیضاح خلیفه وقت، احیای اسلام و رهایی آن از اسارت و اصلاح مدیریت جامعه و نقش تعیین کننده آن در تعالی و بالندگی امت و تأکیدی ویژه بر حفظ سیره عملی پیامبر در حراست از مقاوم ترین پایگاه اسلام بود.

     

    کلید واژه: حضرت فاطمه(س)، دفاع، ولایت، علی بن ابی طالب(ع)

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:38:00 ب.ظ ]





      عوامل و موانع پیشرفت اسلامی   ...

    عوامل و موانع پیشرفت اسلامی

    پژوهشگر :

    حوریه نکوئی

    چکیده مطالب

    در این تحقیق بر آنیم که مطالبی را درباره پیشرفت و توسعه و عوامل و موانع پیشرفت به عرض شما عزیزان برسانیم قبل از هر چیز ، معنای لغوی و اصطلاحی و اصطلاحی پیشرفت و مفهوم آن را به دیدگاه اسلامی – ایرانی برای شما بازگو خواهیم کرد که در این تعریف ، نیازهای مادی و معنوی انسان در رسیدن به توسعه با هم در نظر گرفته شده است و پیشرفت را از دیدگاه کشورهای دیگر با مفهوم اسلامی آن مقایسه می کنیم که از نظر غربی ها پیشرفت فقط شامل برآوردن نیازهای مادی زندگی انسان می شود ولی از دیدگاه اسلام پیشرفت هر دو نیاز مادی و معنوی انسان را در برمی گیرد و بعد توسعه و پیشرفت از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دو دیدگاه شاخصه های جامعه توسعه یافته و سیاست های توسعه و پیشرفت از منظر ایشان را بیان خواهیم کرد و بعد به عوامل و موانع پیشرفت خواهیم پرداخت و با توجه به نقش انسان در جهان هستی که کاملترین مخلوق خداست بحث خواهیم کرد .

    آخرین مطلب که به سمع نظر شما عزیزان خواننده این مقاله خواهد رسید رازها و راه های پیشرفت است که آنها را در چند عنوان برای شما عزیزان بازگو خواهم کرد . ان شاء الله که بهره کافی از این مطالب برده باشید .

    و من الله توفیق

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:22:00 ب.ظ ]





      سلامت روانی و توانمند سازی خانواده   ...

    سلامت روانی و توانمند سازی خانواده

    سلامت روانی و توانمند سازی خانواده

    عادله عامری[1]

    چکیده:

    سلامت روان: قدرت آرام زيستن و با خود و ديگران در آرامش بودن است، آگاهي از درون و احساسات خويشتن است، قدرت تصميم گيري در بحران ها و مقابله با فشارهاي زندگي است.

    شخصي که از سلامت رواني بالايي برخوردار است از کار و زندگي خود احساس رضايت دارد و از وقت خود استفاده مفيد مي نمايد، با ديگران از در تفاهم وارد مي شود و براي احساسات و عواطف مردم ارزش قايل بوده و آنها را محترم مي شمارد. چنين فردي مي تواند محبت کند، ديگران را دوست بدارد خود را با ديگران وفق بدهد و با اجماع سازگار شود.

    در کنار ساير جنبه هاي مربوط به رشد فرد، ارتقاء سلامت رواني و عاطفي يکي از مولفه هاي مهمي است که در کانون خانواده بايد مورد توجه قرار گيرد و پدر و مادر به عنوان افراد در تامين آن وظيفه دارند شرايطي را مهيا سازند تا ضمن بهره گيري از تعاليم اسلام به رشد سلامت رواني فرزندان، خانواده و جامعه کمک نمايند. خانواده سالم كودك را به جهتي سوق مي دهد كه در بزرگسالي فردي مومن ،شاد، صادق ،اجتماعي ،خودكفا ،مفيد وموثر براي خود وديگران بوده ودر محيط مختلف قدرت تطابق داشته باشد

    عواملی که موجب توانمندسازی خانواده ها می شود عبارتند از: مهربانی و قدرشناسی، انعطاف پذیری و پذیرش تغییرات، روابط جمعی، وابستگی های خانوداگی، کارکردن با یکدیگر، متعهد بودن.

    كليد وا‍‍‍‍‍ژه: سلامت، روان، توانمندسازی، خانواده

    …………………………………………………….

    [1] طلبه های پایه سوم مهر، مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع)، شاهرود.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:14:00 ب.ظ ]





      رسانه و خانواده   ...

    رسانه و خانواده

    پژوهشگر:

    عطیه ابراهیمی[1]

    چکیده

    از منظر اسلام ، خانواده یکی از نعمت های بزرگی است که به بشریت عرضه شده و اولین و مهمترین نهاد و گروه اجتماعی است . سالیان زیادی است که تلویزیون سرگرمی غالب خانوادهاست . امروزه در جهان ارتباطاتی و عصر تبلیغات ، رسانه جایگاه بس مهمی یافته است و هم چنان نقش پر رنگی در زندگی افراد ایفا می کند . رسانه با شکل دادن ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و بازتاب آن ها ، رفته رفته به مکانی تبدیل می شود که افراد در آن به دور از تعامل اجتماعی ، در دنیای واقع ، هویت خود را جست و جو می کنند . آن گاه ارزش ها و الگوهای رفتاری ، نه در خانواده که در رسانه ها تعریف می شود . از طرفی رسانه ها با اهداف تجاری و تبلیغاتی خود ، ایده های غیر واقع گرایانه ای را به تصویر می کشند که اغلب بر خلاف تصور مخاطب ، قابل تحقق نیستند . نباید اجازه داد تماشای بیش از حد تلویزیون ، خانواده ها را از فرهنگ و ارزش های اصیل خود دور کند . اما بی تردید ، هماهنگ سازی این دو نهاد مهم ( رسانه و خانواده ) می تواند بر هدایت و راهبری جامعه اثر بگذارد . اکنون که در پرتو نظام مقدس جمهوری اسلامی ، رسانه ملی در انجام رسالت خطیر الهی خود ، به تولید و ارائه برنامه های انسان ساز مشغول است ،  عمل به ضرورت ها و تاکیدات نظری و عملی اسلام در خصوص خانواده که سنگ بنای جامعه است ، ضرورت می یابد .

     

    کلید واژه :رسانه – خانواده – تلویزیون – مخاطب – ارزش – ارتباطات – هنجار – تبلیغات

    ………………………………………….

    [1] - طلبه پایه دوم بهمن

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:08:00 ب.ظ ]





      تاثیر رسانه های فرهنگی برکارکردهای خانواده   ...

    تاثیر رسانه های فرهنگی برکارکردهای خانواده

    فاطمه علی محمدی

     چکیده
    با توجه به این که خانواده از ارکان مهم یک جامعه است که با فعالیت ها و انواع کارکردهای خود زمینه شکل گیری یک جامعه را ایجاد می کند و همچنین از آن جا که در عصر حاضر رسانه های جمعی یکی از موثرترین عوامل فرهنگ پذیری و القای مسائل اجتماعی است در این مقاله تلاش شده است تا به بررسی ابعاد گوناگون خانواده پرداخته و تاثیر رسانه های جمعی را بر هر کدام از این ابعاد بررسی کند.لذا تاثیر رسانه های گروهی بر فرهنگ خانواده؛ تاثیر رسانه ها بر اقتصاد خانواده ،تاثیر رسانه ها بر اخلاق خانواده و بر مسائل اجتماعی خانواده بررسی شده است.

     کلید واژه ها:

    رسانه گروهی- خانواده- هویت-فرهنگ-اخلاق-کارکردهای خانواده-جرایم اجتماعی

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 12:01:00 ب.ظ ]





      اعتیـــــاد و مواد مخدر به ویژه در زنان   ...

    اعتیـــــاد و مواد مخدر به ویژه در زنان

    گردآورنده: زهرا عامری

    چکیده:

    اعتیاد به مواد مخدر به عنوان جدی ترین مسئله اجتماعی در ایران مطرح می باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که زن به عنوان مدیر داخلی منزل و معدن عاطفه و محبت می باشد و اگر دچار چنین مشکلی بشود بنیاد خانواده از هم گسسته می شود. مقاله ی حاضر به زمینه کمی پیدایش و گسترش اعتیاد در زنان، مشکلات روانی، اجتماعی، اقتصادی ناشی از آن موانع درمان اعتیاد در زنان و تفاوت های جنسیتی در سوء مصرف مواد و درمان آن می پردازد.

    بر اساس تحقیقات به عمل آمده زنان در روابط نزدیک و صمیمانه بیشتر از طریق همه خویش به اعتیاد روی می آورند. همچنین نیروهای منفی گرده همسالان ممکن است رفتار دختران و زنان را بیش از رفتار پسران و مردان تحت تأثیر قرار می دهد.

    اعتیاد زنان، علاوه بر بیماری های سوءتغذیه، فشار خون بسیار بالا و سرطان، آنان را در معرض بیماری های خطرناکی مانند هپاتیت و ایدز قرار می دهد. زنان معتاد در مقایسه با مردان احتمال بیشتری وجود دارد که به بیماری های زنانه و معظلات آن دچار شوند. درباره موانع درمان، زنان بر اساس نگرش اجتماعی و فرهنگی به اعتیاد، اغلب به دلیل اعتیاد شان نسبت به مردان معتاد انگ منفی تر زده می شوند. نگرش اجتماعی درباره ناپسند بودن زدن معتاد یک مانع عمده در درمان آن ها به حساب می آید.همچنین مراقبت از بچه مانعی دیگر برای درمان آن هاست.

    این درحالی است که زنان نسبت به مردان احتمال کمتری دارد که از خانواده و دوستان برای ترک مواد حمایت دریافت کنند.

     

      کلیدواژگان: اعتیاد، زنان، موانع درمانی، تفاوت های جنسیتی

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 11:49:00 ق.ظ ]





      تحقیق پایانی خدا شناسی در نهج البلاغه با محوریت خطبه یک   ...

    خدا شناسی در نهج البلاغه با  محوریت خطبه یک

    استاد راهنما

    سرکار خانم وجیهه اشرفی

     نگارنده

    عاطفه عامری

    چکیده

    خدا شناسی از مهمترین مباحث اعتقادی ادیان الهی است و در دین اسلام، در قرآن و کلام بزرگان دین تأکید زیادی بر این اصل شده است. شناخت خدا اصلی است که سایر اصول اعتقادی بر آن استوار است. بر همین اساس حضرت علی (علیه السلام) برای خداشناسی و آثار و پیامد های آن اهمیت زیادی قائل هستند. خطبه اول نهج البلاغه یک دوره جهان بینی اسلامی است و به صفات کمال و جمال خدا ،آفرینش جهان و انسان و پیامبران و مسئله حج می پردازد. مسایل مطرح شده ابتدای این خطبه از ناتوانی بندگان در ستایش خدا و درک ذات خدا همچنین نا محدود بودن ذات خدا و نعمتهایش و شناخت خدا از راه جهان و مخلوقاتش صحبت شده است.

    و به مراحل خداشناسی از اجمال تا تفصیل و توحید ذات و صفات خدا و نفی تشبیه از ذات خدا و مقام اخلاص سفارش نموده است.

    واژگان کلیدی: خدا، خداشناسی، هدایت، توحید، نظم، فطرت. 

     

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1397-12-01] [ 09:49:00 ق.ظ ]





      شناسایی روشهای مناسب در انتقال مفاهیم دینی به نوجوانان   ...

    شناسایی روشهای مناسب در انتقال مفاهیم دینی به نوجوانان

    استاد راهنما

    سرکار خانم جهازی

    نگارنده

    عادله عامری

    چکیده:

    در این نوشتار نشان داده شده که در تربيت دينى كودكان و نوجوانان نهادهاى مختلفى تأثير گذارند همچون: خانواده، مدرسه، محيط اجتماعى، مساجد، رسانه‏هاى ارتباط جمعى، نظام سياسى و … که به تفصیل به نقش هر یک از آنها پرداخته شده است. سپس در ادامه به تکنیک ها، فنون و ابزارهای مختلفی که در تربیت دینی فرزندان وجود دارد توجه شده از جمله: احیای فطرت، تزریق محبت خدا و اولیای الهی، منطق و استدلال، داستان، ارائه الگو، توجه به رغبت و.. و در آخر چند روش از روشهای روانشناختی که در انتقال و نهادینه کردن مفاهیم دینی به نوجوانان تأثیر گذار است نام برده شده که عبارتند از روش های: قلبی، اسوه سازی، طراحی، تغییر موقعیت، جایگزینی، تشویق، خلق موقعیت برای داوری، استفاده از کتاب، بیان حکمت عبادات، اهمیت دادن به سن تکلیف، ایجادانگیزه و….

    واژگان کلیدی: روش، مفهوم، دین، نوجوان

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 09:12:00 ق.ظ ]





      تحقیق پایانی نقش زنان در تقویت و توسعه ی اقتصاد مقاومتی   ...

    عنوان

    نقش زنان در تقویت و توسعه ی اقتصاد مقاومتی

    استاد راهنما :

    سرکار خانم وجیهه اشرفی

    نگارنده:

    طاهره جباری

     

    اقتصاد مقاومتی یعنی مدیریت امور اقتصادی به گونه ای که از سرمایه های ملّی و مردمی به بهترین شکل استفاده شده و ملّت از نظر اقتصادی خودکفا گردیده و در مقابل دشمن مقاوم و توطئه های تحریم و محاصره اقتصادی دشمن را خنثی و بی اثر گردانند درون زایی از اصول اقتصاد مقاومتی است که با تکیه بر نیروی داخلی و تلاش یرای خود کفایی و کاهش وابستگی ها زمینه توسعه را مهیا می سازد و در این ارتباط خانواده تأثیر زیادی دارد چون مؤلفه های اصلی مصرف که عبارتند از:سطح مصرف ، ترکیب کالاهای مصرفی و چگونگی مصرف ، در بستر خانواده شکل می‌گیرد ، از این رو خانواده اولین پایگاه تربیت و پرورش منابع انسانی است. چگونگی و شیوه ی مصرف و پس انداز خانواده در عملکرد و چرخه های اقتصاد کشور تأثیر بسزایی دارد و در توسعه و رشد اقتصادی جامعه هم نقش اساسی ایفا می‌کند بنابراین خانواده باید تقویت شود تا زمینه توسعه اقتصادی در کشور فراهم گردد و زنان عاملان پرورش و رشد نیروی کار می توانند در جریان بهره‌ وری و تولید ملی سهم بسزایی داشته باشند همچنان که تأمین مایحتاج خانه و استفاده صحیح از آن ها با برنامه‌ریزی که زنان انجام می دهند می توانند شرایطی را فراهم سازند تا با کمترین هزینه و بالاترین مطلوبیت نیازهای خانه و افراد خانواده تأمین شود. آنها می توانند در مواقع کمبود با حذف برخی امکانات، جایگزین مناسبی را انتخاب نمایند بدون آنکه در مطلوبیت آن تغییر ایجاد شود پس اگر مدیریت اقتصادی خانواده را یکی از وظایف زنان بدانیم در این زمینه فرهنگ سازی مطلوب و نهادینه کردن مجموعه ای از ارزشها و معیارهای فرهنگی متناسب با نقش زنان در اقتصاد ملّی جامعه امری ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود اقتصاد حتّی با تلاش مسئولین و نخبگان و اقتصاددانان کشور مقاومتی نمی‌شود مگر با نقش‌آفرینی مردم که نیمی از آنها زنان هستند اقتصاد مقاومتی راهبردی در راستای سه اصل مهم است: نخست استفاده مطلوب و بهینه از منابع تولید دوم پرهیز از اسراف و کاهش ضایعات و سوم ایجاد و تقویت انگیزه از طریق اقتصادی کردن فرایندهای تولیدی. در واقع تحقق این سه اصل اقتصاد ما را در مقابل همه بحران های طبیعی یا تحمیلی و نیز تنش‌های سیاسی و اجتماعی ، مصون و مقاوم خواهد کرد بی تردید محوریت زنان در اقتصاد مقاومتی امری شدنی بوده که از طریق فراهم کردن زمینه گسترش فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی زنان میسر و امکان پذیر است.

    کلید واژه:

    اقتصاد، مقاومتی ،زنان ، مصرف، تولید، توسعه، اسراف

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: اخلاق  لینک ثابت



     [ 08:59:00 ق.ظ ]





      تحقیق پایانی مهدویت در نهج البلاغه   ...

    عنوان

    مهدویت در نهج البلاغه

    استاد راهنما:

    وجیهه اشرفی

     پژوهشگر:

    خدیجه عجم

    چکیده

    مهدویت و موعودگرایی از جمله مباحثی است که در همه ادیان مورد توجه قرار گرفته است و در دین اسلام به عنوان ضروریات دین مورد توجه قرار گرفته است. و در آیات و روایات معصومین به این امر بسیار اشاره شده است. مهم‌ترین ویژگی این جامعه در عصر ظهور امنیت و عدالت در همه عرصه‌ها می‌باشد به طوری‌که امروزه به این جامعه، جامعه‌ای آرمانی می‌گویند. در آخر به بیان خطبه‌هایی از نهج‌البلاغه که شامل پیشگویی‌هایی در زمینه مهدویت و آخرالزمان می‌باشد پرداخته شده است.

    در عصر امام مهدی مردم و جامعه به رشد عقلانی می‌رسند و با ظهور مصلح كل، حضرت مهدي(عليه‌السلام)، عدالت و اصلاح در تمام شئون هستي پديد‌ مي‌آيد و پيشه و انديشه بشري اصلاح‌ مي‌گردد و عقل انسان‌ها در هر دو بعد علمي و عملي تعديل‌ مي‌شود. علاوه بر رشد عقلی اقتصاد شکوفا شده و هرگونه فقر و نداری از جامعه رخت می‌بندد.

    یکی دیگر از ویژگی‌های جامعه مهدوی، امنیت می‌باشد. آگاهی و معرفت از لوازم اصلی تأمین امنیت فرهنگی است. با زنده‌شدن اسلام و برپایی حکومت الهی، طبیعت بشر به جایگاه اصیل خود ـ مقام خلیفه‌اللهی ـ واقف می‌شود. آن‌گاه فرهنگ غنی اسلامی بر پا می‌شود و آرامش و طمأنینه فرهنگی و معنوی باز خواهد گشت.

     جهان در طول تاریخ از ابتدا تا به اکنون منتظر منجی است و ستمدیدگان در انتظار کسی هستند که به یاری آن‌ها بشتابد و عدل و عدالت را در جامعه حکمفرما کند.

    کلیدواژه: مهدویت، مهدی، ظهور، نهج‌البلاغه

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 08:44:00 ق.ظ ]





      تحقیق پایانی عوامل موثر بر فرهنگ خانواده با محوریت نامه 31 نهج البلاغه   ...

    عنوان

    عوامل موثر بر فرهنگ خانواده با محوریت نامه 31 نهج البلاغه

    استاد راهنما :

    سرکار خانم جعفری(زید عزه)

    نگارنده:

    سمیه آذرکیش

    چکیده

    خانواده همیشه و همه جا و در بین تمامی جوامع بشری به عنوان اساسی ترین نهاد اجتماعی زیر بنای جوامع و منشاء فرهنگ ها و تمدن ها و تارخ بشر بوده است پرداختن به این بنای مقدس بنیادین و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی و متعالی خود همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حمایت حقیقی و سقوط به ورطه ی هلاکت و ظلالت بوده است انسان ها در زندگی خود از دیگران تاثیر می پذیرند. در یک خانواده از والدین گرفته تا فرزندان در شکل گیری شخصیت و خلق و خوی یک دیگر موثر واقع می شوند. محیط اجتماعی جامعه، رسانه ها، مطبوعات و همه اعضا و عناصر حاضر در صحنه اجتماع در فرهنگ خانواده تاثیر گذار است. خلاصه آن که در جریان مزبور در تمام ابعاد زندگی انسان ها مشهود است هر چند که نحوه و چگونگی این فرآیند در بسیاری از موارد مستور است. عوامل بسیاری در فرهنگ خانواده موثر است که در این تحقیق به مهم ترین آن پرداخته شده است از جمله: روش تربیت فرزند، آخرت گرایی و شناخت دنیا پرستان همه از عوامل موثر بر فرهنگ خانواده اند. این تحقیق عوامل موثر بر فرهنگ خانواده را با توجه به نامه 31 نهج البلاغه با استفاده از منابع اسلام و آثار متفکران تربیتی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

    کلیدواژه: نهج البلاغه، خانواده، فرهنگ اسلامی.

     

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 08:35:00 ق.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه