وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


آبان 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 63
  • دیروز: 118
  • 7 روز قبل: 528
  • 1 ماه قبل: 2084
  • کل بازدیدها: 145637




  • کاربران آنلاین

  • زفاک
  • پرستوی مهاجر
  • زینب کامکار



  •   موضوع تکریم مقام انسان از دیدگاه امام سجاد (علیه سلام )   ...

    موضوع تکریم مقام انسان از دیدگاه امام سجاد (علیه سلام )

    پژوهشگر: سمیه بلهری

     

    چکیده

                 صحیفه سجادیه در عین حال که در بر دارنده ظریف ترین و دقیق ترین راز و نیاز هاست ورابطه عاشقانه انسان و خدا را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می کشد موضوعات بسیاری در زمینه روانشناسی ،اخلاقی ،اجتمایی،اقتصادی و…در بر میگیرد .

    آنچه در این مقاله پیگیری شده است ،مقام وآفرینش انسان و سپس به اصول تربیتی و ویژگی های انسان های آرمانی پرداخته شده است .

     اگر انسان خود را بشناسد وبا خداوند متعال چنان که سزاوار است آشنا شود،در می یابد همانند کسی است که فقر و نیاز او شدید و نیروی او بسیار ضعیف و گناهان او فراوان می باشد و فریاد رسی جز خدا ندارد .اگر بدانیم که خدا با ما است و ما نیز با خدا باشیم و مراقبه بین عبد و خالق بر قرار باشد به گنج مخفی راه یافته و به تکیه گاه مطمئن  می رسیم . در معارف دینی دقیق ترین و نزدیک ترین راه خدا شناسی معرفت به نفس معرفی شده و شناخت خالق هستی فقط ازطریق معرفت نفس امکان پزیر است.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [سه شنبه 1397-08-22] [ 12:58:00 ب.ظ ]





      روشهای تبلیغ دینی برای نوجوانان وجوانان   ...

    روشهای تبلیغ دینی برای نوجوانان وجوانان

    گردآورندگان:

    فاطمه ملاابراهیمی ، صدیقه ملک

    چکیده:

    یک کودک در آغاز تولد با دو احساس عمده ظاهر می شود، یکی احساس خوشحالی و لذت و دیگری ترس و ناراحتی و کم کم با طی مراحلی پا به عرصه نوجوانی می گذارد که در این دوران خواسته ها ونیازهایشان به صورت آشوب طلبی آشکار می شود و بعد از سپری کردن این دوران وارد جوانی که اوج تندرستی است قدم می گذارد در همین ایام یکی از مسائل جوانان که مناسب است بررسی شود مسائل مذهبی جوانان است و اینکه چگونه در این راستا با آنان رابطه برقرار کرد و بهترین روش تبلیغات دینی برای جوانان و نوجوانان ایتدا رابطه خوب برقرار کردن با آنهاست و شناختن عناصر تبلیغات.

     

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 12:54:00 ب.ظ ]





      ارامش از دیدگاه قران   ...

    آرامش از ديدگاه قرآن

    چكیده :

           آرامش و طمانینه یعنی انسان در عزم و اراده خود استقرار و آرامش داشته و هیچگونه اضطراب و نگرانی به خود راه ندهد. قرآن كریم در میان امواج نگرانیها و اضطرابها ذكر خدا، الا بذكر الله تطمئن القلوب را به عنوان برترین داروی آرام‌بخض و شفا دهنده قلبها معرفی می‌كند و پروردگار آن را از خلوص ایمان و از مواهب بزرگ خود شمرده است ، تمام ناآرامیها و اضطرابها با یاد خدا مهار می‌گردند، ایمان راسخ و محكمی كه از مطالعه ریزه‌كاریها و اسرار شگفت‌انگیز این جهان پهناور سرچشمه می‌گیرد قلبها را لبریز از عشق و نشاط، آرامش و اطمینان می‌كند، انسان در پرتو بندگی خداوند از قید بندگی غیر او آزاد می‌گردد و هنگامی كه با آن وجود لایتناهی آشنا می‌شود همه چیز جز او در نظرش كوچك می‌شود، به همین دلیل هرگز بخاطر از دست دادن چیزی، روح او دستخوش طوفانهای اضطراب و نگرانی نمی‌گردد. در این پژوهش پس از بحثهای مقدماتی، ویژگیهای آرامش ، عوامل و اسباب حصول آرامش و عواملی كه باعث سلب آرامش می‌شوند با استفاده از آیات قرآنی و احادیث مورد بررسی قرار گرفته و قریب بیست عامل جهت حصول آرامش و ده اسباب سلب آرامش بر شمرده است .[1]

    كليد واژه : قرآن ، اطمينان قلب، آرامش اعتقادي ، آرامش رواني،اضطراب و پريشاني

     

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 12:46:00 ب.ظ ]





      نگرش اجمالی بر مفهوم تثلیث   ...

    نگرش اجمالی بر مفهوم تثلیث

    پژوهشگر: عصمت محمدی

    چکیده

    تحقیقی که پیش رو دارید شامل دو بخش کلی می باشد. بخش اول کلیات تحقیق است که به تعریف و تبیین موضوع، این که تثلیث یکی از آموزه های مسیحیان است و در لغت هم به معنای سه گانگی است. و هم چنین اهمیت و ضرورت موضوع، این که انسان به مسائلی برخورد می کند که نیاز به پژوهش را درباره ی آن می یابد. و هم چنین اهداف و فوائد تحقیق و طرح سؤالات تحقیق و… می پردازد.

    بخش دوم شامل چهار فصل است که در فصل اول به بحث دین پرداخته است که دین عبارت است از مجموعه عقاید و دستورات الهی و جایگاه مسیحیت را در بین ادیان مورد بررسی قرار داده است. در فصل دوم درباره بنیانگذار دین مسیحیت، عیسی مسیح (علیه السلام) بحث شده است که ایشان فرزند حضرت مریم (سلام الله علیها) می باشد و هیچ گاه ادعای الوهیت نکردند. درباره زندگی آن حضرت، تعالیم وی و معجزات وی نیز مطالبی آورده شده است.

    در فصل سوم الهیات مسیحی مورد بررسی قرار گرفته است این که تثلیث جمعیت، از کجا وارد مسیحیت شده است بعد برای این که ثابت شود که خداوند یکتاست و همتایی ندارد مراتب توحید (توحید ذات، توحید صفات، توحید افعال و توحید عبادت) توضیح داده شده است در تعریف توحید آمده است که: توحید عبارت است از یکتایی خداوند بعد از آن که توحید و یکتایی خداوند ثابت شد، گفته شده که تثلیث با توحید در تضاد است و استدلال عقلی و نقلی بر ردّ تثلیث آورده شده است و از تجسد، نجات و فداء هم مطالبی آورده شده است.

    فصل چهارم این پژوهش درباره کتاب مقدس که شامل عهد عتیق و عهد جدید می باشد و این که شامل چه کتاب هایی می باشد فرقه های مسیحیت که شامل کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان است و از جمله مهم ترین فرقه های مسیحیت می باشد و در آخر هم آیین های مسیحیت را توضیح داده شده است و بعد هم نتیجه گیری شده است.

     

    کلید واژه

    دین: ملت، طریقه، مسیحیت، تثلیث

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 12:41:00 ب.ظ ]





      شیوه های تبلیغ وموانع تبلیغ   ...

    شیوه های تبلیغ و موانع تبلیغ

    گردآ ورندگان : مهری بیتانه – عصمت ترابی

    چکیده

    برخی می گویند تبلیغ نوعی کار آموزشی است لذا تعریف زیر را ذکر می کنند :

    «تبلیغ در بهترین واصولی ترین شکل آن یک فعالیت آموزشی وفرهنگی ونشر ارزش ها وسجایای گیرنده که در حقیقت یک حرکت آموزشی وجود دارد ،مسئله تعمیق پیام در جامعه پیام گیرندگان ودر نتیجه بسیج افکار عمومی نیز مطرح است که تحت عنوان تنقیذ مورد دقت قرار خواهد گرفت.

    مادر مقام مبلغ دینی شئونی داریم که شایسته بررسی وتوجه اند در واقع مبلغ دینی می خواهد پابرجای پیامبران (ص) بگذارد وتا اندازه ای مثل آنان مردم را بسوی حقایق راهنمایی کندد که زمینه ساز سعادت دنیوی و اخروی آن ها ست این مقام شئونی رابهمراه می آورد که عبارتند از :  الف )هدف مندی

     ب) حرص وشور وشوق برای نجات انسان ها

     ج)توجه به همه عوامل موثر در جهت گیری وجودی وسلوک دینی انسانها

    د) در نظر داشتن دغدغه ها وافق فهم مخاطبان

    پیروی از شیوه وطریقی که پیامبران به آن مامور بودند مارا به سمتی می کشاند که توجه به دغدغه ها ی شخصی وافق فهم مخاطبان رادر تبلیغ یک اصل بدانیم .

    کلید واژه

    تبلیغ ،مبلغ ، شیوه تبلیغ ،موانع تبلیغ

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 12:29:00 ب.ظ ]





      کارگاه "بررسی تحلیلی صلح امام حسن( علیه السلام) از دیدگاه مقام معظم رهبری"   ...

    گزارش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح 2 شاهرود

    کارگاه “بررسی تحلیلی صلح امام حسن( علیه السلام) از دیدگاه مقام معظم رهبری”

    زمان برگزاری:97/8/15

     

     

    کارگاه “بررسی تحلیلی صلح امام حسن( علیه السلام) از دیدگاه مقام معظم رهبری” روز سه شنبه مورخ 15/8/97 در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) با حضور جمعی از اساتید و طلاب برگزار شد.

    در این جلسه ابتدا کارشناس جلسه خانم فاطمه حسنی به بررسی اوضاع و احوال سیاسی  اجتماعی دوران امام حسن( علیه السلام) پرداختند بعد علل ایجاد صلح را از دیدگاه رهبری به بحث و بررسی نشستند. از مهمترین عوامل صلح را ضعف بخش عمومی را خیانت فرماندهان سپاه و آمیخته شدن انگیزه های مادی به ایمان عنوان نمودند.

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:21:00 ب.ظ ]





      خبر برگزاری جلسه دفاعیه   ...

    خبر برگزاری جلسه دفاعیه

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) سطح 2 شاهرود

    جلسه دفاعیه تحقیق پایانی خانم انسیه قربانزاده با موضوع” مصادیق اخلاق کاربردی در سوره حجرات”  در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود( واحد خواهران) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود( واحد خواهران) ، در این دفاعیه که روز شنبه 97/8/12 برگزار گردید؛ استاد داور  حجت الاسلام آقای علی گلایری محسنات تحقیق پایانی را بیان نمودند.

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 09:52:00 ق.ظ ]





      خبر برگزاری جلسه دفاعیه   ...

    خبر برگزاری جلسه دفاعیه

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) سطح 2 شاهرود

     

    جلسه دفاعیه تحقیق پایانی خانم درویشی با موضوع” معانی استفهام در سوره بقره به صورت تطبیقی”  در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود( واحد خواهران) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود( واحد خواهران) ، در این دفاعیه که روز شنبه 97/8/12 برگزار گردید؛ استاد داور  حجت الاسلام آقای علی گلایری اشکالات و محسنات تحقیق پایانی را بیان نمودند.

    موضوعات: فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 09:50:00 ق.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه