وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


آبان 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 71
  • دیروز: 42
  • 7 روز قبل: 360
  • 1 ماه قبل: 2876
  • کل بازدیدها: 143971




  • کاربران آنلاین

  • أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
  • فائزه ابوالقاسمی



  •   بررسی اجمالی نصایح اخلاقی لقمان حکیم به فرزندش ازمنظرآیات وروایات   ...

    بررسی اجمالی نصایح اخلاقی لقمان حکیم به فرزندش ازمنظرآیات وروایات

    پژوهشگر:زهرانصرتی[1]

    چکیده

    خداوند درمیان حکمت های لقمان، بخشی از حکمت های او به فرزندش را که ده فراز است، در قرآن در ضمن پنج آیه در سوره لقمان (آیات 13، 16، 17، 18، 19) می آورد که بیانگر ده نصیحت بزرگ و مفهوم عمیق انسان سازی است، و آن ده فراز عبارتند از:

    1ـ توحید، 2ـ حسابرسی معاد، 3ـ نماز، 4ـ امر به معروف، 5ـ نهی از منکر، 6ـ صبر و استقامت، 7ـ تواضع، 8 و 9ـ پرهیز از راه رفتن مغرورانه و خوی خودخواهی، 10ـ اعتدال و انضباط در صدا و صوت. به دلیل این که قصد ما از انجام چنین پروژه تحقیقاتی بررسی و تبیین اجمالی نصایح اخلاقی لقمان می باشد لذا بر آن شدیم تا به سومین نصیحت لقمان یعنی نماز بپردازیم که اساس همه ادیان الهی نیز به شمار می رود و هم چنین در ادامه، نصایح اخلاقی دیگر را در ضمن آیات 17، 18، 19 به بررسی و تبیین آن می پردازیم. سومین نصیحت لقمان با عنوان بر پاداشتن نماز مطرح می شود که شامل مطالبی از قبیل اهمیت نماز، توجه به فلسفه و آثار نماز، نقش خشوع و حضور قلب در قبولی نماز و راهکارهای بدست آوردن خشوع و حضور قلب می باشد. چهارمین و پنجمین حکمت امر به معروف و نهی از منکر نام دارد. در این قسمت سعی شده مطالبی نظیر معنی معروف و منکر و اقسام و مراحل آن، آورده شود سپس به ذکر عوامل ترک این دو فریضه الهی پرداخته و نیز به بررسی این که آیا بین امر به معروف و نهی از منکر و آزادی تضاد وجود دارد پرادخته شده است و در آخر، بحث را با راهکارهای عملی کردن این 2 فریضه در جامعه به پایان بردیم در ششمین حکمت که با عنوان صبر و استقامت مطرح شده است مطالبی نظیر اقسام صبر، صبر جمیل، فرازهایی از صبر پیامبر و امامان (علیهم السلام) و پاسخ به یک شبهه مطرح می شود. هفتمین حکمت تواضع نام دارد در این قسمت سعی شده عنوان های زیر آورده شود: معنی تواضع و اقسام آن، نشانه های تواضع، صفات تواضع کنندگان و در آخر راهکارهای عملی

    کردن آن در جامعه مطرح شده است. هشتمین و نهمین حکمت لقمان پرهیز از راه رفتن مغرورانه و خوی خودخواهی می باشد که عنوان های زیر را دارا می باشد، تکبر و خود پسندی، ذکر انواع تکبر و راهکارهای مبارزه با تکبر. دهمین و آخرین حکمت اعتدال و انضباط در صدا و صوت نام دارد که مطالبی نظیر معنای اعتدال در صدا و صوت، کنترل صوت از نظر قرآن و… مطرح شده است.

    کلیدواژه ها

    نصایح ، اخلاق ، لقمان

    …………………………………………………….

    [1]- فارغ التحصیل سطح دومدرسه امام جعفرصادق(ع)شهرستان شاهرود

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1397-08-09] [ 11:34:00 ق.ظ ]





      بررسی مواقف و عقبات پس از مرگ   ...

     بررسی مواقف و عقبات پس از مرگ

    نام پژوهشگر: صدیقه عبداللهی[1]

    چکیده:     

    آن چه در این مقاله آمده است مباحثی از موضوع قبر، عالم برزخ، چشم اندازی از قیامت است. از آیات و روایات به دست می آید مرگ دریچه ورود به عالم قبر ، برزخ و قیامت است با اولین عقبه ما که سختی جان دادن و فشار قبر و سپس نکیر و منکر است آغاز می شود که هر کدام از این عقبات سختی خاص خود را دارد و در حقیقت تخفیف گناهان را به همراه دارد چرا که رسول مکرم اسلام فرمودند مرگ کفاره گناهان است با دمیدن نفخ صور دوم عالم قیامت برپا می شود بعد از آن موقع گذشتن از پل صراط مطرح می شود که کیفیت رد شدن از پل صراط هم به اعمال حسنه و سیئه ی انسان بستگی دارد که به آرامی و کندی از پل بگذرد. پس از صراط بحث مواقف مطرح می شود که در روایات پنجاه موقف را ذکر کرده اند و هر کدام به نام یکی از فرایض و اوامر و نواهی نامگذاری شده است و در واقع توقف در هر کدام از این مواقف طبق روایات هزار سال است . مواقف ایستگاه هایی هستند که از تکالیف سؤال می شود نام مواقف در آیات و تفاسیر مفسران به اجمال آمده است مواقف نماز، زکات، خمس، صله رحم، حق الناس، امانت، حج، طهارت، اخلاق، حقوق والدین، حقوق همسایه و … اما سخت ترین موقف همان حق الناس است چرا که حق الناس علاوه بر حق مردم حق خدا هم هست که به دقت بررسی می شود.  آیا جای آن نیست که انسان بحث معاد را بیشتر نظر کند و سخت مراقب تمام لحظات و ثانیه های عمر عزیزش باشد و با کسب معرفت از فرامین الهی و حب اهل بیت علیهم السلام و توسل به آن ها توشه ای برای این عقبات و گردنه های سخت برای خود فراهم آورده تا این مسیر را به سلامت طی کند.

    کلید واژه: مواقف ، عقبات ، معاد ، برزخ ، صراط

    ………………………………………………………

    [1]. فارغ التحصیل سطح دو حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) شهرستان شاهرود.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 11:25:00 ق.ظ ]





      امنیت ملّی از دیدگاه امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه   ...

    امنیت ملّی از دیدگاه امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه

    پژوهشگر:مریم عامری

    چکیـده

     

    امنیت از نیازهای اولیه زندگی به شمار می رود که از دیرباز مورد توجه و از دغدغه های بشر بوده است به این معنی که جستجوی امنیت از مهم­ترین کشش­ها و انگیزه های انسان است که با جوهر هستی انسان پیوند ناگسستنی دارد. امنیت دارای ارکانی است که اگر آن ارکان در جامعه برپا شود امنیت ملی بوجود می آید و تقویت نیز می گردد. از قبیل وحدت و اتحاد ملی، قانون گرایی، ایمان وتقوای مردمی و … که هر کدام نقش بسزایی در امنیت ملی دارند و اختلال در هر رکن می تواند موجب اختلال در ارکان دیگر شده و امنیت را تهدید کند و تبدیل به اضطراب و تشویش نماید. امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه جهت امنیت ملی اهمیت خاصی قایل است و از این رو بسیاری از سخنان ایشان بر پایه حفظ امنیت سرمایه های وجود انسان اعم از جان و مال و آبرو و ناموس آن قرار داده است که با توجه به خطبه ها و حکمت های آن حضرت در خصوص امنیت ملی می توان آن­ها را راه گشا دانست و در زندگی فردی و اجتماعی پیاده کرد.آن حضرت که پرورش یافته­ی مکتب نبوی و وحی است بیانات یک انسان معمولی نیست بلکه نشان از انسان کامل و متعالی دارد و جالب تر این­که ایشان در هر زمینه ای از امنیت که مردم را بیم داده یا بر حذر کرده اند خود نیز رعایت کرده است و اگر به مسئله­ای  توصیه و سفارش کرده اند اول خودشان به آن عمل نموده اند. پس با استفاده از قرآن و نهج البلاغه و توجه به راهکارهای آن که توسط خداوند و حضرت علی (علیه السلام) بیان شده می توان امنیت و آرامش را در جامعه بوجود آورد و تقویت نمود و این نیاز بشر نیز تأمین شود.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 10:51:00 ق.ظ ]





      مهم ترین عوامل دین گریزی جوانان در قرآن   ...

    مهم ترین عوامل دین گریزی جوانان در قرآن

    پژوهشگر: زهرا عرب عامری

     

    چکیـده

     با این که دین فطری است چرا گروهی از مردم از دین خارج می شوند؟

    در این تحقیق ابتدا به تعریف دین و اثبات فطری بودن آن پرداخته شده و از جوانی به عنوان نقطه ی پرگار زندگی یاد شده است. در ادامه به علل دین گریزی جوانان پرداخته شده.

    از جمله علل دین گریزی، نامساعد بودن بعضی از محیط های اجتماعی است. دیگری سوء تفاهمی که در مسأله خدا برای دانشمندان پیدا می شود. مسلّماً علت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آن ها تعلیم نشده است. بسیاری از افراد هم تحت تأثیر تلقینات پدران و مادران جاهل یا مبلّغان بی سواد، افکار غلطی در زمینه ی مسائل مذهبی در ذهنشان رسوخ کرده و آن ها را دچار تردید و احیاناً انکار،  می کند. عامل دیگر هم غرق شدن در شهوت پرستی و هوا پرستی است. که یکی از برنامه های استعمار غرب هم هست. جنگ و ستیزی که برخی از داعیان و مبلّغان دینی بی خرد میان دین و سایر غرایز فطری بشر ایجاد می کنند هم عامل دیگری است در دین گریزی. بعضی از مقدس مآبان و مدعیان تبلیغ دین، به نام دین با همه چیز به جنگ بر می خیزند و بدیهی است که وقتی علم، دشمن دین معرفی گردد و مفهوم زهد ترک وسائل معاش و انزوا و اعراض از  انسان های دیگر باشد قطعاً و مسلماً مردم به دین بدبین می شوند.

    برای جلوگیری از این موارد، مربیان دین باید اولاً بکوشند، خودشان عالم و محقق ودین شناس بشوند و به نام دین مفاهیم نامعقولی را در اذهان مردم وارد نکنند، ثانیاً در اصلاح محیط بکوشند و از آلودگی ها ی محیط تا حد امکان بکاهند، ثالثاً از همه مهم تر و بالاتر این که به نام دین و به اسم دین با فطریات مردم معارضه و مبارزه نکنند؛ آن وقت است که خواهند دید مردم « یدخلون فی دین الله افواجاً ».[1]


    ………………………………
    1 - سوره نصر، آیه2.

    نتیجـه

    نتیجه آنچه گفته شد این است که دین برنامه سعادت و رستگاری بشر است و مایه عزّت و آزادگی نه محدودیت و فرومایگی.

    دین کیمیای معنوی و نوش دارویی است که سبب آرامش حقیقت انسان که همان جان ملکوتی اوست می شود.

    تربیت دینی افراد امری است که در هر مرحله ای روش خاص خود را می طلبد یعنی کم و کیف آموزش های دینی در مراحل مختلف زندگی متفاوت است.

    تبیین صحیح از دین و دستورات حیات بخش آن برای جوانان باعث می شود که آن ها به دین و مسائل معنوی متمایل شوند و دیگر این که اگر برخورد منطقی و عقلانی با مسائل آنان شود و آن ها را درک کنیم و به خواسته های آن ها احترام بگذاریم و برای آنچه از آنان گرفته می شود، جایگزین مناسب قرار دهیم، مطمئناً هرگز یا کمتر با دوری از گرایشات معنوی در افراد و جوانان جامعه مواجه می شویم. باید این را باور کنیم که جوان ما فطرتاً دین گریز نیست و بالعکس خیلی هم متمایل است به دین و تشنه راه سعادت حقیقی و دریافت علوم دینی است. منتهی این         وظیفه ای است بر همه ی مبلّغان دینی که دین را در قالب های نو و جذاب بر جوانان عرضه نمایند که آن ها را مشتاق دین و معنویت گردانند و کاری نکنند که جوانان اشتباهات و خطاهای متولّیان دین و مسئولان اجرایی دین را به پای دین بگذارند.

    هر یک از افراد جامعه باید به وظیفه ی خود عمل کنند و مقابله با فساد و تبعیض و        بی عدالتی در جامعه صورت بگیرد و قضاوت های نادرست انجام نشود و نقص و کمبودهای خودمانی را در عمل به حساب دین و دیانت نگذاریم و در تحقق اهداف این امر، باید             سرمایه گذاری ها و هزینه های لازم مورد توجه قرار گیرد.

     

    منابع و مآخذ

    1.      « قرآن کریم »

    2.      « نهج البلاغه »

    3.      مطهری، مرتضی، « مجموعه آثار »، ج 3، چ هفتم، انتشارات صدرا، تیر 1378

    4.      سبحانی، جعفر، « الهیات و معارف اسلامی »، چ هفتم، چاپخانه مؤسسه امام صادق (علیه السلام)، 1387

    5.      رمضانی، رضا، « آرای اخلاقی علامه طباطبایی »، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ی اسلامی، تهران، 1387

    6.       مصباح یزدی، محمد تقی، « ره توشه »، ج 1 ـ 3، چ دوم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، زمستان 1387

    7.      مکارم شیرازی، ناصر، « شرح نهج البلاغه »، ج 5، چ دوم، دارالکتب الاسلامیه، 1385

    8.      مکارم شیرازی، ناصر ـ سبحانی، جعفر، « پاسخ به پرسش های مذهبی »، چ اول، انتشارات جوان، 1383

    9.      قائم مقامی، محمد رضا، « روش های آسیب زا از منظر تربیت اسلامی »، چ دوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پاییز 1384

    10.  عابدینی مطلق، کاظم، « نهج الفصاحه »، چ سوم، چاپخانه بقیع، نشر آفرینه، 1386

    11.  مطهری، مرتضی، « داستان راستان »، چ بیست و هشتم، انتشارات صدرا، خرداد 1378

    12.  جعفری، محمد تقی، « ترجمه و تفسیر نهج البلاغه »، ج 21، چ هشتم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی

    13.  زهادت، عبدالمجید، « تعلیم و تربیت در نهج البلاغه »، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم

    14.  قرشی، سید علی اکبر، « قاموس قرآن »، ج 5، چ یازدهم، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1386

    15.  عبدالباقی، محمد فؤاد، « معجم المفهرس »، انتشارات اسماعیلیان، تهران، 1364

    16.  شادمهری، احمد، « تفسیر جوامع الجامع »، ج 1، چ ششم، آستان قدس رضوی، 1386

    17.  ضرابی، عبدالرضا، « مجموعه مقالات تربیتی »، گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام، انتشارات مؤسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی، 1388، قم

    18.  بهرامی، محمد، « مقاله ی دین گریزی (عوامل و راه حل ها در پرتو قرآن) »، سایت نورمگز

    19.  معین، محمد، « فرهنگ فارسی »، ج 1 ـ 2، چ اول، چابخانه حیدری، نشر بهزاد و ناهید آقامیرزایی، 1382

    20.  مصباح یزدی، محمد تقی، « آموزش عقاید »، چ سی و یکم، شرکت چاپ و نشر بین الملل، بهار 1378

    21.  « وضعیت و نگرش جوانان ایران (گزارش نهایی نتایج پژوهشی طرح مشاوره ملی با جوانان) »، سازمان ملی جوانان، نسل سوم، 1380، تهران

    22.  حسینی دشتی، سید مصطفی، « معارف و معاریف (دایره المعارف جامع اسلامی) »،  ج 3، ویرایش چهارم، مؤسسه فرهنگی آرایه، 1385

    23.  « پژوهش نامه علوم اجتماعی گرمسار »، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، سال اول، شماره سوم، پاییز 1385

    24.  بیرجندی، محمد باقر، « کبریت احمر (فی شرایط المنبر) »، به کوشش: اباذری، علیرضا، چ اول، چاپخانه سبحان، 1388

    25.  « شرح غررالحکم و دررالکلم »، با مقدمه و تصحیح و تعلیق: حسینی ارموی، میرجلال الدین، چ سوم، انتشارات دانشگاه تهران، 1360

    26.  حر عاملی، محمد بن الحسن، « وسائل الشیعه »، ج 1 ـ 8، چ اول، ناشر ذوی القربی، 1387، قم

    27.  شیخ السلامی، سید حسین، « غررالحکم »ف ج 1، چ پنجم، انتشارات انصاریان، 1379، قم

    28.  عابدینی، احمد، « پلی به دنیای نسل جوان »

    29.  مصباح یزدی، محمد تقی، « مشکات، نظریه ی سیاسی اسلام »، ج 1، 1388

    30.  رضوانی نسب، عباس، « چلچراغ حکمت (جوان) »، دفتر سی و پنجم

    31.  فقیهی، علی نقی، « جوان و آرامش روان »، چ چهارم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

    32.  صادقیان، احمد، « زمزم هدایت »، چ اول، مؤسسه فرهنگی پژوهش های قرآن المهدی (عجل الله)، 1389

    33.  دلشاد تهرانی، مصطفی، « رهزنان دین، آسیب شناسی دین در نهج البلاغه »، انتشارات دریا، زمستان 1379

    34.  ساجدی، ابوالفضل، « دین گریزی چرا؟ دین گرایی چه سان؟ »، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، تابستان 1386

    35.  یوسفیان، حسن، « کلام جدید »، چ اول، چاپ و صحافی مهر، قم، تابستان 1389

    36.  بهرامی، غلامرضا، « جوان »، چاپ نگارش، زمستان 1384

    37.  شاکرین، حمید رضا، « پرسش و پاسخ های دانشجویی »، دفتر نشر معارف، 1386

    38.  صادقیان، احمد، « قرآن و بهداشت روان »، چ اول، مؤسسه فرهنگی پژوهش های قرآنی المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، چاپ سپهر، پاییز 1389

    39.  « جوانان از دیدگاه امام خمینی »، تبیان، دفتر شانزدهم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1389

    40.  جعفری، محمد تقی، « فلسفه دین »

    41.  « پژوهش نامه علوم اجتماعی »، شماره 3، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، پاییز 1388

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 09:21:00 ق.ظ ]





      اصل اعتدال در اقتصاد خانواده   ...

    اصل اعتدال در اقتصاد خانواده

    پژوهشگر:زینب احمدی

     

    مقدمه

    خانواده مناسب‌ترین جـایگاه برای تأمین نیازهای مادی و معنـوی انسـان می‌باشد و می‌تواند بهترین بستر را برای امنیت و آرامش روانی و نیز پرورش نسل جدید فراهم آورد. قرآن که کتاب هدایت است راه ساختن یک زندگی خوب و سالم را به او نشان داده است و آن راه میانه است «وَ عَلَی اللهِ قَصدُ السبیلِ. بر خداست نشان دادن راه میانه»[2]‌. راه میانه و اعتدال راهی است که پیمودن آن آدمی‌را نجات می‌بخشد و او را از گرفتاری در چنگال اسارت فزون خواهی و فقر خلاص می‌کند این راه خود نردبان رشد فردی و تکامل اجتماعی و خانوادگی می‌باشد و تسلط کامل انسان را بر مال و ضروریات مالی و اقتصادی تثبیت می‌کند.

     

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 09:12:00 ق.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه