وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


آبان 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 29
  • دیروز: 118
  • 7 روز قبل: 528
  • 1 ماه قبل: 2084
  • کل بازدیدها: 145637




  • کاربران آنلاین

  • howzeh-kosar



  •   گزارش برگزاری کارگاه مفاهیم و کلیات سواد رسانه   ...

    گزارش برگزاری کارگاه مفاهیم و کلیات سواد رسانه

    تاریخ برگزاری:97/8/27

    مدرسه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

    به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) شاهرود، روز یک شنبه مورخ  97/8/27کارگاه «کلیات و مفاهیم سواد رسانه» با کارشناسی سرکار خانم «فرشته آجودانی» مشاور و استاد دانشگاه در این مدرسه برگزار گردید.

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [دوشنبه 1397-08-28] [ 09:51:00 ق.ظ ]





      خبر برگزاری کارگاه آشنایی با کتابخانه های مجازی و نحوه دسترسی به آن   ...

    خبر برگزاری کارگاه آشنایی با کتابخانه های مجازی و نحوه دسترسی به آن

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

    تاریخ برگزاری: 97/8/26

     

    کارگاه «آشنایی با کتابخانه های مجازی و نحوه دسترسی به آن» در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود- سطح(2) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) واحد خواهران؛ این کارگاه روز شنبه مورخ 97/8/26 به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در سایت کامپیوتر این مدرسه برگزار گردید.

    استاد مربوطه «سرکار خانم الهام صادقی» انواع کتابخانه های فضای مجازی که عبارتند از: کتابخانه نور، کتابخانه تبیان، کتابخانه ملی و …  را به طلاب معرفی نمودند و فواید استفاده از این کتابخانه ها را متذکر شدند.

                            

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [یکشنبه 1397-08-27] [ 01:03:00 ب.ظ ]





      خبر برگزاری کارگاه آموزش وبلاگ نویسی   ...

    خبر برگزاری کارگاه آموزش وبلاگ نویسی

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

    تاریخ برگزاری:97/8/26

    کارگاه آموزش وبلاگ نویسی در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود- سطح(2) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) واحد خواهران؛ این کارگاه روز شنبه 97/8/26 به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در سایت کامپیوتر این مدرسه برگزار گردید.

    مخاطبین این کارگاه، طلاب پایه اول مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) بودند.

    استاد کارگاه سرکار خانم بنت الهدی اشرفی بودند.

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 01:00:00 ب.ظ ]





      خبر بازدید از کتابخانه شماره یک شهر شاهرود   ...

    خبر بازدید از کتابخانه شماره یک شهر شاهرود

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

    تاریخ بازدید: 97/8/24

     

    طلاب مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود- سطح(2)  از کتابخانه عمومی شماره یک شاهرود بازدید کردند.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) خواهران ( واحد پژوهش)؛ روز پنج شنبه مورخ 97/8/24 به مناسبت «روز کتاب و کتابخوانی» طلاب این مدرسه از کتابخانه عمومی شماره یک شاهرود بازدید کردند و تعداد 40 نفر از طلاب عضو این کتابخانه شدند.

     

              

     

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:53:00 ب.ظ ]





      خبر برگزاری مسابقه نشریه دیواری   ...

    خبر برگزاری مسابقه نشریه دیواری

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

    تاریخ برگزاری 97/8/28

    مسابقه ی نشریه دیواری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود- سطح(2) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) واحد خواهران؛ مسابقه نشریه دیواری با عنوان  «مطالعه و پژوهش»  به همت واحد پژوهش مدرسه و به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در میان طلاب این مدرسه برگزار گردید.

    طلاب این مدرسه می توانند برای اطلاع از کیفیت مسابقه روی لینک زیر کلیک کنند

    فایل پی دی اف مسابقه

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:47:00 ب.ظ ]





      خبر برگزاری مسابقه مقاله نویسی   ...

    خبر برگزاری مسابقه مقاله نویسی

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

     

    مسابقه ی مقاله نویسی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود- سطح(2) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) واحد خواهران؛ این مسابقه به همت واحد پژوهش مدرسه و به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در سطح استان سمنان برگزار گردید.

    شما عزیزان جهت اطلاع از کیفیت مسابقه می توانید روی فایل زیر کلیک کنید

     

    فایل پی دی اف مسابقه

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:41:00 ب.ظ ]





      خبر برگزاری مسابقه خلاصه نویسی   ...

    خبر برگزاری مسابقه خلاصه نویسی

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

     

    مسابقه ی خلاصه نویسی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود- سطح(2) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) واحد خواهران؛ مسابقه خلاصه نویسی با عنوان « بهترین کتاب من» به همت واحد پژوهش مدرسه و به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در سطح استان سمنان برگزار گردید.

    شما عزیزان جهت اطلاع از کیفیت مسابقه می توانید روی لینک زیر کلیک نمایید

    فایل پی دی اف مسابقه

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:29:00 ب.ظ ]





      خبر تهیه بروشور   ...

    خبر تهیه بروشور

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

    تهیه بروشور به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود- سطح(2) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) واحد خواهران؛ به همت واحد پژوهش مدرسه و به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی بروشوری با عنوان «روش مطالعه متمرکز» تهیه گردید. این بروشور قرار است در روز چهارشنبه 30 آبان بین طلاب و اساتید توزیع شود  .

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:23:00 ب.ظ ]





      مسابقه کتابخوانی   ...

    خبر برگزاری مسابقه کتابخوانی

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

     

    مسابقه ی کتابخوانی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود- سطح(2) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) واحد خواهران؛ این مسابقه به همت واحد پژوهش مدرسه و به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در سطح استان سمنان برگزار گردید. منبع مسابقه کتاب ” زن و بازیابی هویت حقیقی” گزیده بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی،  می باشد. مهلت ارسال پاسخنامه  روز چهارشنبه   97/8/30است .

    برای دسترسی به سوالات روی لینک زیر کلیک کنید.

    فایل پی دی اف مسابقه

    فایل ورد مسابقه

    موضوعات: فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:07:00 ب.ظ ]





      موضوع تکریم مقام انسان از دیدگاه امام سجاد (علیه سلام )   ...

    موضوع تکریم مقام انسان از دیدگاه امام سجاد (علیه سلام )

    پژوهشگر: سمیه بلهری

     

    چکیده

                 صحیفه سجادیه در عین حال که در بر دارنده ظریف ترین و دقیق ترین راز و نیاز هاست ورابطه عاشقانه انسان و خدا را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می کشد موضوعات بسیاری در زمینه روانشناسی ،اخلاقی ،اجتمایی،اقتصادی و…در بر میگیرد .

    آنچه در این مقاله پیگیری شده است ،مقام وآفرینش انسان و سپس به اصول تربیتی و ویژگی های انسان های آرمانی پرداخته شده است .

     اگر انسان خود را بشناسد وبا خداوند متعال چنان که سزاوار است آشنا شود،در می یابد همانند کسی است که فقر و نیاز او شدید و نیروی او بسیار ضعیف و گناهان او فراوان می باشد و فریاد رسی جز خدا ندارد .اگر بدانیم که خدا با ما است و ما نیز با خدا باشیم و مراقبه بین عبد و خالق بر قرار باشد به گنج مخفی راه یافته و به تکیه گاه مطمئن  می رسیم . در معارف دینی دقیق ترین و نزدیک ترین راه خدا شناسی معرفت به نفس معرفی شده و شناخت خالق هستی فقط ازطریق معرفت نفس امکان پزیر است.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [سه شنبه 1397-08-22] [ 12:58:00 ب.ظ ]





      روشهای تبلیغ دینی برای نوجوانان وجوانان   ...

    روشهای تبلیغ دینی برای نوجوانان وجوانان

    گردآورندگان:

    فاطمه ملاابراهیمی ، صدیقه ملک

    چکیده:

    یک کودک در آغاز تولد با دو احساس عمده ظاهر می شود، یکی احساس خوشحالی و لذت و دیگری ترس و ناراحتی و کم کم با طی مراحلی پا به عرصه نوجوانی می گذارد که در این دوران خواسته ها ونیازهایشان به صورت آشوب طلبی آشکار می شود و بعد از سپری کردن این دوران وارد جوانی که اوج تندرستی است قدم می گذارد در همین ایام یکی از مسائل جوانان که مناسب است بررسی شود مسائل مذهبی جوانان است و اینکه چگونه در این راستا با آنان رابطه برقرار کرد و بهترین روش تبلیغات دینی برای جوانان و نوجوانان ایتدا رابطه خوب برقرار کردن با آنهاست و شناختن عناصر تبلیغات.

     

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 12:54:00 ب.ظ ]





      ارامش از دیدگاه قران   ...

    آرامش از ديدگاه قرآن

    چكیده :

           آرامش و طمانینه یعنی انسان در عزم و اراده خود استقرار و آرامش داشته و هیچگونه اضطراب و نگرانی به خود راه ندهد. قرآن كریم در میان امواج نگرانیها و اضطرابها ذكر خدا، الا بذكر الله تطمئن القلوب را به عنوان برترین داروی آرام‌بخض و شفا دهنده قلبها معرفی می‌كند و پروردگار آن را از خلوص ایمان و از مواهب بزرگ خود شمرده است ، تمام ناآرامیها و اضطرابها با یاد خدا مهار می‌گردند، ایمان راسخ و محكمی كه از مطالعه ریزه‌كاریها و اسرار شگفت‌انگیز این جهان پهناور سرچشمه می‌گیرد قلبها را لبریز از عشق و نشاط، آرامش و اطمینان می‌كند، انسان در پرتو بندگی خداوند از قید بندگی غیر او آزاد می‌گردد و هنگامی كه با آن وجود لایتناهی آشنا می‌شود همه چیز جز او در نظرش كوچك می‌شود، به همین دلیل هرگز بخاطر از دست دادن چیزی، روح او دستخوش طوفانهای اضطراب و نگرانی نمی‌گردد. در این پژوهش پس از بحثهای مقدماتی، ویژگیهای آرامش ، عوامل و اسباب حصول آرامش و عواملی كه باعث سلب آرامش می‌شوند با استفاده از آیات قرآنی و احادیث مورد بررسی قرار گرفته و قریب بیست عامل جهت حصول آرامش و ده اسباب سلب آرامش بر شمرده است .[1]

    كليد واژه : قرآن ، اطمينان قلب، آرامش اعتقادي ، آرامش رواني،اضطراب و پريشاني

     

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 12:46:00 ب.ظ ]





      نگرش اجمالی بر مفهوم تثلیث   ...

    نگرش اجمالی بر مفهوم تثلیث

    پژوهشگر: عصمت محمدی

    چکیده

    تحقیقی که پیش رو دارید شامل دو بخش کلی می باشد. بخش اول کلیات تحقیق است که به تعریف و تبیین موضوع، این که تثلیث یکی از آموزه های مسیحیان است و در لغت هم به معنای سه گانگی است. و هم چنین اهمیت و ضرورت موضوع، این که انسان به مسائلی برخورد می کند که نیاز به پژوهش را درباره ی آن می یابد. و هم چنین اهداف و فوائد تحقیق و طرح سؤالات تحقیق و… می پردازد.

    بخش دوم شامل چهار فصل است که در فصل اول به بحث دین پرداخته است که دین عبارت است از مجموعه عقاید و دستورات الهی و جایگاه مسیحیت را در بین ادیان مورد بررسی قرار داده است. در فصل دوم درباره بنیانگذار دین مسیحیت، عیسی مسیح (علیه السلام) بحث شده است که ایشان فرزند حضرت مریم (سلام الله علیها) می باشد و هیچ گاه ادعای الوهیت نکردند. درباره زندگی آن حضرت، تعالیم وی و معجزات وی نیز مطالبی آورده شده است.

    در فصل سوم الهیات مسیحی مورد بررسی قرار گرفته است این که تثلیث جمعیت، از کجا وارد مسیحیت شده است بعد برای این که ثابت شود که خداوند یکتاست و همتایی ندارد مراتب توحید (توحید ذات، توحید صفات، توحید افعال و توحید عبادت) توضیح داده شده است در تعریف توحید آمده است که: توحید عبارت است از یکتایی خداوند بعد از آن که توحید و یکتایی خداوند ثابت شد، گفته شده که تثلیث با توحید در تضاد است و استدلال عقلی و نقلی بر ردّ تثلیث آورده شده است و از تجسد، نجات و فداء هم مطالبی آورده شده است.

    فصل چهارم این پژوهش درباره کتاب مقدس که شامل عهد عتیق و عهد جدید می باشد و این که شامل چه کتاب هایی می باشد فرقه های مسیحیت که شامل کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان است و از جمله مهم ترین فرقه های مسیحیت می باشد و در آخر هم آیین های مسیحیت را توضیح داده شده است و بعد هم نتیجه گیری شده است.

     

    کلید واژه

    دین: ملت، طریقه، مسیحیت، تثلیث

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 12:41:00 ب.ظ ]





      شیوه های تبلیغ وموانع تبلیغ   ...

    شیوه های تبلیغ و موانع تبلیغ

    گردآ ورندگان : مهری بیتانه – عصمت ترابی

    چکیده

    برخی می گویند تبلیغ نوعی کار آموزشی است لذا تعریف زیر را ذکر می کنند :

    «تبلیغ در بهترین واصولی ترین شکل آن یک فعالیت آموزشی وفرهنگی ونشر ارزش ها وسجایای گیرنده که در حقیقت یک حرکت آموزشی وجود دارد ،مسئله تعمیق پیام در جامعه پیام گیرندگان ودر نتیجه بسیج افکار عمومی نیز مطرح است که تحت عنوان تنقیذ مورد دقت قرار خواهد گرفت.

    مادر مقام مبلغ دینی شئونی داریم که شایسته بررسی وتوجه اند در واقع مبلغ دینی می خواهد پابرجای پیامبران (ص) بگذارد وتا اندازه ای مثل آنان مردم را بسوی حقایق راهنمایی کندد که زمینه ساز سعادت دنیوی و اخروی آن ها ست این مقام شئونی رابهمراه می آورد که عبارتند از :  الف )هدف مندی

     ب) حرص وشور وشوق برای نجات انسان ها

     ج)توجه به همه عوامل موثر در جهت گیری وجودی وسلوک دینی انسانها

    د) در نظر داشتن دغدغه ها وافق فهم مخاطبان

    پیروی از شیوه وطریقی که پیامبران به آن مامور بودند مارا به سمتی می کشاند که توجه به دغدغه ها ی شخصی وافق فهم مخاطبان رادر تبلیغ یک اصل بدانیم .

    کلید واژه

    تبلیغ ،مبلغ ، شیوه تبلیغ ،موانع تبلیغ

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 12:29:00 ب.ظ ]





      کارگاه "بررسی تحلیلی صلح امام حسن( علیه السلام) از دیدگاه مقام معظم رهبری"   ...

    گزارش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح 2 شاهرود

    کارگاه “بررسی تحلیلی صلح امام حسن( علیه السلام) از دیدگاه مقام معظم رهبری”

    زمان برگزاری:97/8/15

     

     

    کارگاه “بررسی تحلیلی صلح امام حسن( علیه السلام) از دیدگاه مقام معظم رهبری” روز سه شنبه مورخ 15/8/97 در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) با حضور جمعی از اساتید و طلاب برگزار شد.

    در این جلسه ابتدا کارشناس جلسه خانم فاطمه حسنی به بررسی اوضاع و احوال سیاسی  اجتماعی دوران امام حسن( علیه السلام) پرداختند بعد علل ایجاد صلح را از دیدگاه رهبری به بحث و بررسی نشستند. از مهمترین عوامل صلح را ضعف بخش عمومی را خیانت فرماندهان سپاه و آمیخته شدن انگیزه های مادی به ایمان عنوان نمودند.

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:21:00 ب.ظ ]





      خبر برگزاری جلسه دفاعیه   ...

    خبر برگزاری جلسه دفاعیه

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) سطح 2 شاهرود

    جلسه دفاعیه تحقیق پایانی خانم انسیه قربانزاده با موضوع” مصادیق اخلاق کاربردی در سوره حجرات”  در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود( واحد خواهران) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود( واحد خواهران) ، در این دفاعیه که روز شنبه 97/8/12 برگزار گردید؛ استاد داور  حجت الاسلام آقای علی گلایری محسنات تحقیق پایانی را بیان نمودند.

    موضوعات: اخبار مدرسه, فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 09:52:00 ق.ظ ]





      خبر برگزاری جلسه دفاعیه   ...

    خبر برگزاری جلسه دفاعیه

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) سطح 2 شاهرود

     

    جلسه دفاعیه تحقیق پایانی خانم درویشی با موضوع” معانی استفهام در سوره بقره به صورت تطبیقی”  در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود( واحد خواهران) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود( واحد خواهران) ، در این دفاعیه که روز شنبه 97/8/12 برگزار گردید؛ استاد داور  حجت الاسلام آقای علی گلایری اشکالات و محسنات تحقیق پایانی را بیان نمودند.

    موضوعات: فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 09:50:00 ق.ظ ]





      تأثیر غذای حلال و حرام برتکامل انسان   ...

    تأثیر غذای حلال و حرام برتکامل انسان

    پژوهشگر:الهه کنویسی دستجردان[1]

    چکیده

    غذا و تغذیه در آموزه های دینی همچون سایر موضوعات مورد توجه قرار گرفته است . مبدأ پیدایش غذا از جانب خداوند متعال ، به منظور تداوم حیات ، توانمندی در انجام تکالیف و دستورات الهی می باشد. در قرآن کریم قریب به دویست و پنجاه آیه و ده ها روایت از معصومین (علیهم السلام) نقل شده است که بر اهمیت غذا و تغذیه دلالت می کند زیرا رابطه مستقیمی بین تغذیه و تکامل معنوی وجود دارد. رزق بر دو نوع است بعضی روزی ها قطعی است یعنی هر کاری کنیم خداوند آن رزق و روزی را مقدر فرموده است همانند اکسیژن ، جوانی ، چشم و گوش سالم ولی بعضی روزی ها اکتسابی هستند باید با کار و تلاش و انجام کارهایی که در آموزه های دینی ما منع نشده است آن را به دست آوریم.

    غذایی که انسان می خورد علاوه بر اینکه باعث رشد و نمو می شود بر قلب و جان او هم تأثیر گذار است همانطور که غذای حلال و پاک در قلب و روح انسان اثر نیکو می گذارد و باعث سبکی و نور باطن و توجه به عبادات می شود، غذای حرام نیز باعث سنگینی و کدورت و کسالت در عبادت می شود .

    غذا تأثیر به سزایی در استجابت یا رد دعا از جانب خداوند دارد خوردن مال حرام در زندگی دارای تبعاتی است که می توان به برکت نداشتن مال حرام ، تأثیر در نسل آدم و عدم تأثیر پذیری از سخنان و روایات امامان معصوم (علیهم السلام ) و… اشاره کرد . عواملی در گرایش انسان به مال حرام وجود دارد که از میان آن می توان به وسوسه های شیطان ، زمینه خانوادگی ، احساس حقارت و…

    اشاره کرد و از طرفی آداب و فرهنگ تغذیه نقش به سزایی در تکامل معنوی ما نیز دارد. 

    کلید واژه ها

    تأثیر، غذا، حلال، حرام، تکامل، رزق، لقمه 


    ………………………………………
    [1] .فارغ التحصیل سطح 2 ، مدرسه امام جعفر صادق (علیه السلام).

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [دوشنبه 1397-08-21] [ 10:03:00 ق.ظ ]





      نقش رسانه در روابط خانوادگی و تربیت فرزندان   ...

    نقش رسانه در روابط خانوادگی و تربیت فرزندان

    پژوهشگر: نجیبه حقوقی[1]

    چکیده

    خانواده اساسی ترین نظام اجتماعی از نظر اسلام می باشد و مهم ترین مسئله در این نظام مقدس مسئله ی تربیت فرزندان و روابط خانوادگی می باشد اما در عصر حاضر تأثیر و حضور چشمگیر رسانه دگرگونی هایی در این امر به وجود آورده است و شبیخون گسترده نظام صنعتی نوین به فرهنگ بشری و کارآترین ابزار آن یعنی رسانه های تصویری، به ویژه تلویزیون، نزدیک به دو دهه است که این خط فاصل و این مرز حائل را از میان برداشته است. امروزه در حالی کودک از هجده ماهگی به تماشای تلویزیون می پردازد ـ خصوصاً در غرب ـ و از سه سالگی بیننده معتاد این رسانه تصویری است، که در برنامه های این جعبه جادو، تفاوتی میان کودک و بزرگسال وجود ندارد.

    کشتار و خشونت، آدم ربایی و سرقت، برهنگی و  ناهنجاری های اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی، ریخته در انواع قالب های نمایشی و تصویری و حتی پیام های بازرگانی، پیوسته در معرض دید کودک و بزرگسال ـ به طور یکسان ـ قرار داد ثمره ی قهری این وضع، ایجاد اختلال و تزلزل در « دوران کودکی » انسان ها، تا سرانجام محو و زوال کامل آن خواهد بود؛ بدین معنی که، تنگ کردن و دگرگون ساختن فضای رشد کودک، محدود کردن و جهت دادن به نشاط و تلاش او، بی توجهی به فضای ذهنی و عدم عنایت به آسیب پذیری کودک در مواجهه با ماجراها، حوادث، داستان ها و کلیه وقایعی که باید از چشم و نظر، ذهن و اندیشه کودک دور بماند، تا سلامت روان و رشد متعادل جسم و روح و عقل او را تضمین کند. زوال « دوران کودکی » یا « افول طفولیت » آسیب اجتماعی بزرگی است که گریبانگیر بشر در جهان متمدن امروز شده است.

     

    در حالی که در شرق زمین، خصوصاً در جوامع اسلامی، عنایت به کودک، با توجه به اقتضای جسم و روح او، مقوله ای است که همواره مورد توجه بوده است و حتی دستورات مذهبی و آداب و سنن اجتماعی فراوانی برای صیانت و پرورش او وجود داشته و اکثراً هم رعایت می شده است؛ به عبارت دیگر « طفولیت » و « دوران کودکی » نهادی است فرهنگی و اجتماعی و سرشار از دستورالعمل های مذهبی و سنتی، ولی در تاریخ مغرب زمین تا قبل از ظهور صنعت چاپ و رواج علم و فرهنگ و عصر رنسانس، چنین پدیده ای وجود نداشته است.

    بدون شک امروزه تأثیر رسانه در روابط خانوادگی و تربیت فرزندان به طور چشمگیری قابل مشاهده است و نباید از تأثیر رسانه های جمعی بر این مسأله ی مهم و اساسی غفلت ورزید. زیرا دشمنان نتوانستند اسلام را با شمشیر و توپ و تانک و… از بین ببرند و تنها سلاح آنان در حال حاضر رسانه می باشد.

     کلید واژه ها: تربیت، والدین، فرزندان، رسانه، خانواده

    ………………………………………………………………

    [1] - طلبه پایه ی دوم بهمن، مدرسه علمیه امام جعفر صادق (علیه السلام)، شاهرود

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 09:52:00 ق.ظ ]





      بررسی اجمالی نصایح اخلاقی لقمان حکیم به فرزندش ازمنظرآیات وروایات   ...

    بررسی اجمالی نصایح اخلاقی لقمان حکیم به فرزندش ازمنظرآیات وروایات

    پژوهشگر:زهرانصرتی[1]

    چکیده

    خداوند درمیان حکمت های لقمان، بخشی از حکمت های او به فرزندش را که ده فراز است، در قرآن در ضمن پنج آیه در سوره لقمان (آیات 13، 16، 17، 18، 19) می آورد که بیانگر ده نصیحت بزرگ و مفهوم عمیق انسان سازی است، و آن ده فراز عبارتند از:

    1ـ توحید، 2ـ حسابرسی معاد، 3ـ نماز، 4ـ امر به معروف، 5ـ نهی از منکر، 6ـ صبر و استقامت، 7ـ تواضع، 8 و 9ـ پرهیز از راه رفتن مغرورانه و خوی خودخواهی، 10ـ اعتدال و انضباط در صدا و صوت. به دلیل این که قصد ما از انجام چنین پروژه تحقیقاتی بررسی و تبیین اجمالی نصایح اخلاقی لقمان می باشد لذا بر آن شدیم تا به سومین نصیحت لقمان یعنی نماز بپردازیم که اساس همه ادیان الهی نیز به شمار می رود و هم چنین در ادامه، نصایح اخلاقی دیگر را در ضمن آیات 17، 18، 19 به بررسی و تبیین آن می پردازیم. سومین نصیحت لقمان با عنوان بر پاداشتن نماز مطرح می شود که شامل مطالبی از قبیل اهمیت نماز، توجه به فلسفه و آثار نماز، نقش خشوع و حضور قلب در قبولی نماز و راهکارهای بدست آوردن خشوع و حضور قلب می باشد. چهارمین و پنجمین حکمت امر به معروف و نهی از منکر نام دارد. در این قسمت سعی شده مطالبی نظیر معنی معروف و منکر و اقسام و مراحل آن، آورده شود سپس به ذکر عوامل ترک این دو فریضه الهی پرداخته و نیز به بررسی این که آیا بین امر به معروف و نهی از منکر و آزادی تضاد وجود دارد پرادخته شده است و در آخر، بحث را با راهکارهای عملی کردن این 2 فریضه در جامعه به پایان بردیم در ششمین حکمت که با عنوان صبر و استقامت مطرح شده است مطالبی نظیر اقسام صبر، صبر جمیل، فرازهایی از صبر پیامبر و امامان (علیهم السلام) و پاسخ به یک شبهه مطرح می شود. هفتمین حکمت تواضع نام دارد در این قسمت سعی شده عنوان های زیر آورده شود: معنی تواضع و اقسام آن، نشانه های تواضع، صفات تواضع کنندگان و در آخر راهکارهای عملی

    کردن آن در جامعه مطرح شده است. هشتمین و نهمین حکمت لقمان پرهیز از راه رفتن مغرورانه و خوی خودخواهی می باشد که عنوان های زیر را دارا می باشد، تکبر و خود پسندی، ذکر انواع تکبر و راهکارهای مبارزه با تکبر. دهمین و آخرین حکمت اعتدال و انضباط در صدا و صوت نام دارد که مطالبی نظیر معنای اعتدال در صدا و صوت، کنترل صوت از نظر قرآن و… مطرح شده است.

    کلیدواژه ها

    نصایح ، اخلاق ، لقمان

    …………………………………………………….

    [1]- فارغ التحصیل سطح دومدرسه امام جعفرصادق(ع)شهرستان شاهرود

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1397-08-09] [ 11:34:00 ق.ظ ]





      بررسی مواقف و عقبات پس از مرگ   ...

     بررسی مواقف و عقبات پس از مرگ

    نام پژوهشگر: صدیقه عبداللهی[1]

    چکیده:     

    آن چه در این مقاله آمده است مباحثی از موضوع قبر، عالم برزخ، چشم اندازی از قیامت است. از آیات و روایات به دست می آید مرگ دریچه ورود به عالم قبر ، برزخ و قیامت است با اولین عقبه ما که سختی جان دادن و فشار قبر و سپس نکیر و منکر است آغاز می شود که هر کدام از این عقبات سختی خاص خود را دارد و در حقیقت تخفیف گناهان را به همراه دارد چرا که رسول مکرم اسلام فرمودند مرگ کفاره گناهان است با دمیدن نفخ صور دوم عالم قیامت برپا می شود بعد از آن موقع گذشتن از پل صراط مطرح می شود که کیفیت رد شدن از پل صراط هم به اعمال حسنه و سیئه ی انسان بستگی دارد که به آرامی و کندی از پل بگذرد. پس از صراط بحث مواقف مطرح می شود که در روایات پنجاه موقف را ذکر کرده اند و هر کدام به نام یکی از فرایض و اوامر و نواهی نامگذاری شده است و در واقع توقف در هر کدام از این مواقف طبق روایات هزار سال است . مواقف ایستگاه هایی هستند که از تکالیف سؤال می شود نام مواقف در آیات و تفاسیر مفسران به اجمال آمده است مواقف نماز، زکات، خمس، صله رحم، حق الناس، امانت، حج، طهارت، اخلاق، حقوق والدین، حقوق همسایه و … اما سخت ترین موقف همان حق الناس است چرا که حق الناس علاوه بر حق مردم حق خدا هم هست که به دقت بررسی می شود.  آیا جای آن نیست که انسان بحث معاد را بیشتر نظر کند و سخت مراقب تمام لحظات و ثانیه های عمر عزیزش باشد و با کسب معرفت از فرامین الهی و حب اهل بیت علیهم السلام و توسل به آن ها توشه ای برای این عقبات و گردنه های سخت برای خود فراهم آورده تا این مسیر را به سلامت طی کند.

    کلید واژه: مواقف ، عقبات ، معاد ، برزخ ، صراط

    ………………………………………………………

    [1]. فارغ التحصیل سطح دو حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) شهرستان شاهرود.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 11:25:00 ق.ظ ]





      امنیت ملّی از دیدگاه امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه   ...

    امنیت ملّی از دیدگاه امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه

    پژوهشگر:مریم عامری

    چکیـده

     

    امنیت از نیازهای اولیه زندگی به شمار می رود که از دیرباز مورد توجه و از دغدغه های بشر بوده است به این معنی که جستجوی امنیت از مهم­ترین کشش­ها و انگیزه های انسان است که با جوهر هستی انسان پیوند ناگسستنی دارد. امنیت دارای ارکانی است که اگر آن ارکان در جامعه برپا شود امنیت ملی بوجود می آید و تقویت نیز می گردد. از قبیل وحدت و اتحاد ملی، قانون گرایی، ایمان وتقوای مردمی و … که هر کدام نقش بسزایی در امنیت ملی دارند و اختلال در هر رکن می تواند موجب اختلال در ارکان دیگر شده و امنیت را تهدید کند و تبدیل به اضطراب و تشویش نماید. امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه جهت امنیت ملی اهمیت خاصی قایل است و از این رو بسیاری از سخنان ایشان بر پایه حفظ امنیت سرمایه های وجود انسان اعم از جان و مال و آبرو و ناموس آن قرار داده است که با توجه به خطبه ها و حکمت های آن حضرت در خصوص امنیت ملی می توان آن­ها را راه گشا دانست و در زندگی فردی و اجتماعی پیاده کرد.آن حضرت که پرورش یافته­ی مکتب نبوی و وحی است بیانات یک انسان معمولی نیست بلکه نشان از انسان کامل و متعالی دارد و جالب تر این­که ایشان در هر زمینه ای از امنیت که مردم را بیم داده یا بر حذر کرده اند خود نیز رعایت کرده است و اگر به مسئله­ای  توصیه و سفارش کرده اند اول خودشان به آن عمل نموده اند. پس با استفاده از قرآن و نهج البلاغه و توجه به راهکارهای آن که توسط خداوند و حضرت علی (علیه السلام) بیان شده می توان امنیت و آرامش را در جامعه بوجود آورد و تقویت نمود و این نیاز بشر نیز تأمین شود.

    ادامه »

    موضوعات: مقالات, تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 10:51:00 ق.ظ ]





      مهم ترین عوامل دین گریزی جوانان در قرآن   ...

    مهم ترین عوامل دین گریزی جوانان در قرآن

    پژوهشگر: زهرا عرب عامری

     

    چکیـده

     با این که دین فطری است چرا گروهی از مردم از دین خارج می شوند؟

    در این تحقیق ابتدا به تعریف دین و اثبات فطری بودن آن پرداخته شده و از جوانی به عنوان نقطه ی پرگار زندگی یاد شده است. در ادامه به علل دین گریزی جوانان پرداخته شده.

    از جمله علل دین گریزی، نامساعد بودن بعضی از محیط های اجتماعی است. دیگری سوء تفاهمی که در مسأله خدا برای دانشمندان پیدا می شود. مسلّماً علت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آن ها تعلیم نشده است. بسیاری از افراد هم تحت تأثیر تلقینات پدران و مادران جاهل یا مبلّغان بی سواد، افکار غلطی در زمینه ی مسائل مذهبی در ذهنشان رسوخ کرده و آن ها را دچار تردید و احیاناً انکار،  می کند. عامل دیگر هم غرق شدن در شهوت پرستی و هوا پرستی است. که یکی از برنامه های استعمار غرب هم هست. جنگ و ستیزی که برخی از داعیان و مبلّغان دینی بی خرد میان دین و سایر غرایز فطری بشر ایجاد می کنند هم عامل دیگری است در دین گریزی. بعضی از مقدس مآبان و مدعیان تبلیغ دین، به نام دین با همه چیز به جنگ بر می خیزند و بدیهی است که وقتی علم، دشمن دین معرفی گردد و مفهوم زهد ترک وسائل معاش و انزوا و اعراض از  انسان های دیگر باشد قطعاً و مسلماً مردم به دین بدبین می شوند.

    برای جلوگیری از این موارد، مربیان دین باید اولاً بکوشند، خودشان عالم و محقق ودین شناس بشوند و به نام دین مفاهیم نامعقولی را در اذهان مردم وارد نکنند، ثانیاً در اصلاح محیط بکوشند و از آلودگی ها ی محیط تا حد امکان بکاهند، ثالثاً از همه مهم تر و بالاتر این که به نام دین و به اسم دین با فطریات مردم معارضه و مبارزه نکنند؛ آن وقت است که خواهند دید مردم « یدخلون فی دین الله افواجاً ».[1]


    ………………………………
    1 - سوره نصر، آیه2.

    نتیجـه

    نتیجه آنچه گفته شد این است که دین برنامه سعادت و رستگاری بشر است و مایه عزّت و آزادگی نه محدودیت و فرومایگی.

    دین کیمیای معنوی و نوش دارویی است که سبب آرامش حقیقت انسان که همان جان ملکوتی اوست می شود.

    تربیت دینی افراد امری است که در هر مرحله ای روش خاص خود را می طلبد یعنی کم و کیف آموزش های دینی در مراحل مختلف زندگی متفاوت است.

    تبیین صحیح از دین و دستورات حیات بخش آن برای جوانان باعث می شود که آن ها به دین و مسائل معنوی متمایل شوند و دیگر این که اگر برخورد منطقی و عقلانی با مسائل آنان شود و آن ها را درک کنیم و به خواسته های آن ها احترام بگذاریم و برای آنچه از آنان گرفته می شود، جایگزین مناسب قرار دهیم، مطمئناً هرگز یا کمتر با دوری از گرایشات معنوی در افراد و جوانان جامعه مواجه می شویم. باید این را باور کنیم که جوان ما فطرتاً دین گریز نیست و بالعکس خیلی هم متمایل است به دین و تشنه راه سعادت حقیقی و دریافت علوم دینی است. منتهی این         وظیفه ای است بر همه ی مبلّغان دینی که دین را در قالب های نو و جذاب بر جوانان عرضه نمایند که آن ها را مشتاق دین و معنویت گردانند و کاری نکنند که جوانان اشتباهات و خطاهای متولّیان دین و مسئولان اجرایی دین را به پای دین بگذارند.

    هر یک از افراد جامعه باید به وظیفه ی خود عمل کنند و مقابله با فساد و تبعیض و        بی عدالتی در جامعه صورت بگیرد و قضاوت های نادرست انجام نشود و نقص و کمبودهای خودمانی را در عمل به حساب دین و دیانت نگذاریم و در تحقق اهداف این امر، باید             سرمایه گذاری ها و هزینه های لازم مورد توجه قرار گیرد.

     

    منابع و مآخذ

    1.      « قرآن کریم »

    2.      « نهج البلاغه »

    3.      مطهری، مرتضی، « مجموعه آثار »، ج 3، چ هفتم، انتشارات صدرا، تیر 1378

    4.      سبحانی، جعفر، « الهیات و معارف اسلامی »، چ هفتم، چاپخانه مؤسسه امام صادق (علیه السلام)، 1387

    5.      رمضانی، رضا، « آرای اخلاقی علامه طباطبایی »، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ی اسلامی، تهران، 1387

    6.       مصباح یزدی، محمد تقی، « ره توشه »، ج 1 ـ 3، چ دوم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، زمستان 1387

    7.      مکارم شیرازی، ناصر، « شرح نهج البلاغه »، ج 5، چ دوم، دارالکتب الاسلامیه، 1385

    8.      مکارم شیرازی، ناصر ـ سبحانی، جعفر، « پاسخ به پرسش های مذهبی »، چ اول، انتشارات جوان، 1383

    9.      قائم مقامی، محمد رضا، « روش های آسیب زا از منظر تربیت اسلامی »، چ دوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پاییز 1384

    10.  عابدینی مطلق، کاظم، « نهج الفصاحه »، چ سوم، چاپخانه بقیع، نشر آفرینه، 1386

    11.  مطهری، مرتضی، « داستان راستان »، چ بیست و هشتم، انتشارات صدرا، خرداد 1378

    12.  جعفری، محمد تقی، « ترجمه و تفسیر نهج البلاغه »، ج 21، چ هشتم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی

    13.  زهادت، عبدالمجید، « تعلیم و تربیت در نهج البلاغه »، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم

    14.  قرشی، سید علی اکبر، « قاموس قرآن »، ج 5، چ یازدهم، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1386

    15.  عبدالباقی، محمد فؤاد، « معجم المفهرس »، انتشارات اسماعیلیان، تهران، 1364

    16.  شادمهری، احمد، « تفسیر جوامع الجامع »، ج 1، چ ششم، آستان قدس رضوی، 1386

    17.  ضرابی، عبدالرضا، « مجموعه مقالات تربیتی »، گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام، انتشارات مؤسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی، 1388، قم

    18.  بهرامی، محمد، « مقاله ی دین گریزی (عوامل و راه حل ها در پرتو قرآن) »، سایت نورمگز

    19.  معین، محمد، « فرهنگ فارسی »، ج 1 ـ 2، چ اول، چابخانه حیدری، نشر بهزاد و ناهید آقامیرزایی، 1382

    20.  مصباح یزدی، محمد تقی، « آموزش عقاید »، چ سی و یکم، شرکت چاپ و نشر بین الملل، بهار 1378

    21.  « وضعیت و نگرش جوانان ایران (گزارش نهایی نتایج پژوهشی طرح مشاوره ملی با جوانان) »، سازمان ملی جوانان، نسل سوم، 1380، تهران

    22.  حسینی دشتی، سید مصطفی، « معارف و معاریف (دایره المعارف جامع اسلامی) »،  ج 3، ویرایش چهارم، مؤسسه فرهنگی آرایه، 1385

    23.  « پژوهش نامه علوم اجتماعی گرمسار »، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، سال اول، شماره سوم، پاییز 1385

    24.  بیرجندی، محمد باقر، « کبریت احمر (فی شرایط المنبر) »، به کوشش: اباذری، علیرضا، چ اول، چاپخانه سبحان، 1388

    25.  « شرح غررالحکم و دررالکلم »، با مقدمه و تصحیح و تعلیق: حسینی ارموی، میرجلال الدین، چ سوم، انتشارات دانشگاه تهران، 1360

    26.  حر عاملی، محمد بن الحسن، « وسائل الشیعه »، ج 1 ـ 8، چ اول، ناشر ذوی القربی، 1387، قم

    27.  شیخ السلامی، سید حسین، « غررالحکم »ف ج 1، چ پنجم، انتشارات انصاریان، 1379، قم

    28.  عابدینی، احمد، « پلی به دنیای نسل جوان »

    29.  مصباح یزدی، محمد تقی، « مشکات، نظریه ی سیاسی اسلام »، ج 1، 1388

    30.  رضوانی نسب، عباس، « چلچراغ حکمت (جوان) »، دفتر سی و پنجم

    31.  فقیهی، علی نقی، « جوان و آرامش روان »، چ چهارم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

    32.  صادقیان، احمد، « زمزم هدایت »، چ اول، مؤسسه فرهنگی پژوهش های قرآن المهدی (عجل الله)، 1389

    33.  دلشاد تهرانی، مصطفی، « رهزنان دین، آسیب شناسی دین در نهج البلاغه »، انتشارات دریا، زمستان 1379

    34.  ساجدی، ابوالفضل، « دین گریزی چرا؟ دین گرایی چه سان؟ »، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، تابستان 1386

    35.  یوسفیان، حسن، « کلام جدید »، چ اول، چاپ و صحافی مهر، قم، تابستان 1389

    36.  بهرامی، غلامرضا، « جوان »، چاپ نگارش، زمستان 1384

    37.  شاکرین، حمید رضا، « پرسش و پاسخ های دانشجویی »، دفتر نشر معارف، 1386

    38.  صادقیان، احمد، « قرآن و بهداشت روان »، چ اول، مؤسسه فرهنگی پژوهش های قرآنی المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، چاپ سپهر، پاییز 1389

    39.  « جوانان از دیدگاه امام خمینی »، تبیان، دفتر شانزدهم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1389

    40.  جعفری، محمد تقی، « فلسفه دین »

    41.  « پژوهش نامه علوم اجتماعی »، شماره 3، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، پاییز 1388

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 09:21:00 ق.ظ ]





      اصل اعتدال در اقتصاد خانواده   ...

    اصل اعتدال در اقتصاد خانواده

    پژوهشگر:زینب احمدی

     

    مقدمه

    خانواده مناسب‌ترین جـایگاه برای تأمین نیازهای مادی و معنـوی انسـان می‌باشد و می‌تواند بهترین بستر را برای امنیت و آرامش روانی و نیز پرورش نسل جدید فراهم آورد. قرآن که کتاب هدایت است راه ساختن یک زندگی خوب و سالم را به او نشان داده است و آن راه میانه است «وَ عَلَی اللهِ قَصدُ السبیلِ. بر خداست نشان دادن راه میانه»[2]‌. راه میانه و اعتدال راهی است که پیمودن آن آدمی‌را نجات می‌بخشد و او را از گرفتاری در چنگال اسارت فزون خواهی و فقر خلاص می‌کند این راه خود نردبان رشد فردی و تکامل اجتماعی و خانوادگی می‌باشد و تسلط کامل انسان را بر مال و ضروریات مالی و اقتصادی تثبیت می‌کند.

     

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 09:12:00 ق.ظ ]





      نقش امید و آثار آن در زندگی انسان از منظر قرآن و روایات   ...

    نقش امید و آثار آن در زندگی انسان از منظر قرآن و روایات

    پژوهشگر: آسیه ذهبی

    چکیده

    هر انسانی که بر این جهان پهناور چشم می‌گشاید، تحت هر شرایط فردی و اجتماعی که قرار گیرد، به حکم فطرت و به مقتضای عقل، کمال خود را خواهان است و همواره می‌کوشد تا نقص را از خود دور ساخته و در هر موردی به کمال آن برسد که این، هر چند شرط لازمی برای تلاش و حرکت است ولی به تنهایی کافی نیست، بلکه نیازمند امر دیگری است و آن چیزی جز امید رسیدن به کمال نیست. از نظر جهان‌بینی توحیدی، امید تحفه‌ای الهی و قدرتی تکامل‌بخش است و سیمای پسندیده آن در قرآن، در ارتباط با الله است.مسأله امید و امیدواری در قرآن کریم، به دفعات متعدد و به شیوه‌های مختلف بیان گردیده و قرآن بارها انسان را به امید و امیدواری ترغیب و تشویق نموده است. از منظر قرآن کریم، معرفت حق، اعتقاد به نبوت و اصل معاد و نیز معرفت امام و اعتقاد به اصل امامت، خود می‌تواند به ایجاد امید و تحکیم آن در آدمی کمک نماید و خانه امیدی را پایه‌ریزی کند که تحت هیچ شرایطی، طوفان‌ها و بادهای حوادث ناگوار زندگی، نتواند آن را از پای در آورند.

    چون در جهان‌بینی توحیدی، امید در راستای تکامل و کمالات اخلاقی انسان است و این تکامل از منظر قرآن، به‌سوی خلیفه اللهی در جریان است، توجه به این فضیلت اخلاقی عامل آرامش و استحکام او در برابر ناملایمات می‌باشد. بنابراین، اميد، عامل حركت انسان به سوى كمال است. بر پايه آیات و روايات هركس به چيزى اميد داشته باشد، براى رسيدن به آن تلاش مى كند. صدور اعمال مناسب با اميد از انسان، نشانه اميدوارى وى است. هركس كه به ديدار و لقا خداوند در آخرت اميدوار است، بايد كردارى نيكو داشته باشد و در پرستش پروردگارش كسى را شريك و همتاى او نگيرد. بنابراين تنها كسى كه از گناهان پرهيز كرده و به وظيفه خود عمل نموده و اسباب اميد را فراهم كند، شايسته است به فضل الاهى اميد داشته باشد.

    یکی از اموری که جهت تکامل آدمی و ایجاد امید در زندگانی فردی و اجتماعی، بر اساس آموزه‌های دینی و علمی، می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، الگوگیری و توجه به زندگی و راه و روش رفتاری بزرگان دین، انبیاء و اولیای الهی، ائمه معصومین (علیهم السلام) و شخصیت‌های کاملی است که منبع امید، انرژی و حیات بوده‌اند؛ زیرا انبیاء و اولیای الهی به دلیل آگاهی و ارتباط با منبع عظیم معنویت، نقش بهترین الگو را برای انسان ایفا می‌کنند، به همین دلیل می‌توانند از طریق گفتار و نیز اعمال و رفتارهای خویش، اعتماد مردم را فراهم و امید را در زندگی آنان، الگوسازی نمایند.بنابراین اعتقاد به نبوت و امامت، سهمی اساسی در ایجاد امید در روح آدمی دارد، ضمن اینکه انتظار فرج، خود تجلی اعلای امید در نهاد آدمی است.

    کلید واژه ها: امید، قرآن، ایمان،کمال، هدف، انتظار

    ادامه »

    موضوعات: تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [دوشنبه 1397-08-07] [ 09:28:00 ق.ظ ]





      بررسی اجمالی مقایسه ی نظام اقتصادی اسلام با مکاتب اقتصادی غرب   ...

    بررسی اجمالی مقایسه ی نظام اقتصادی اسلام با مکاتب اقتصادی غرب

    زهرا عزیزی

     

    چـکیـده

     در این تحقیق به بررسی اقتصاد اسلامی و مقایسه ی آن با مکاتب اقتصادی غرب پرداخته شده است.

    قوانین اسلام همه ی ابعاد وجودی انسان را در نظر دارد. در اسلام مال و ثروت هرگز تحقیر نشده و برای آن شرایط و قوانینی مقرر شده است. آنچه مسلم است این است که اسلام با هدف قرار دادن ثروت مخالف است.

    آنچه از اصول اولیه اقتصاد سالم است این است که در آن قابلیت رشد و نمو ثروت نهادینه شده باشد. اسلام می خواهد غیر مسلمان در مسلمان نفوذ و تسلط نداشته باشد. استقلال از   مهم ترین اهداف اقتصاد اسلامی است.

    نظام اقتصاد اسلامی بر آن است که در جامعه عدالت و توازن اقتصادی، استقلال، رفاه عمومی و تعدیل ثروت را در جامعه حکمفرما کند.

    مکتب سرمایه داری بر اصالت فرد استوار است. در این مکتب مصلحت اجتماعی به هیچ روی مراعات نشده و چنان است که گویی انسان را وجودی مستقل و غیر مرتبط با جامعه ی او  می پندارد و به همین جهت برای فرد انواع آزادی ها، آزادی شخصی، آزادی فکری، آزادی سیاسی، آزادی اقتصادی قائل است.

    کلید واژه: اقتصاد ـ سوسیالیسم ـ کاپیتالیسم ـ مارکسیسم

     

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 09:14:00 ق.ظ ]





      نقش دین در سلامت روان   ...

    عنوان مقاله:نقش دین در سلامت روان

    پژوهشگر: زهره عجم1

    چکیده :

    سلامت روان عبارت است ازشیوه های پیشگیری یا کاهش بیماری های روانی و اختلالات رفتاری و نیز افزایش کارایی و توانمندی در فکر،احساس و عمل؛این موضوع از جمله اموری است که اسلام با نظام جامع ،هماهنگ و دقیق خود نمی تواند نسبت به آن بی توجه باشد و در زمره ی آموزه های متعدد،متنوع و فراوان خود که گستره ی وسیعی از شئون فردی و اجتماعی را در بر می گیرد،از این مهم غفلت نموده باشد.

    بیماری ها و فشارهای روانی و رفتارهای نابهنجار فردی و اجتماعی ،مرتبط با بینش ها ،باورها و اعتقادات افراد بوده واحصاءبرنامه اسلام در پیشگیری از این بیماری ها و مشکلات تاّمین و ارتقاءسلامت روان ،می تواند از جامعیت آموزه های دین خاتم حکایت کند .

    امروزه زندگی پر اضطراب و دلهره که آرامش انسانی را سلب نموده و او را گرفتار آزارها و مشکلات فراوان روانی نموده است ،نمی تواند با فراموشی ذکر و یاد خداوند به عنوان تنها منبع اصلی آرامش بخش در میان انبوه اشتغالت و گرفتاری های زندگی روزمره بی ارتباط باشد. براین اساس رفتارهایی از قبیل توکل به خدا،دعا و…میتواند از طریق ایجاد امید و افزایش نگره های مثبت ،موجب آرایش درونی فرد شود.

     

    کلید واژه ها:سلامت ،دین،بیماری،روان

    ادامه »

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 09:06:00 ق.ظ ]





      اشتغال زنان از منظر اسلام   ...

    اشتغال زنان از منظر اسلام

    پژوهشگر: زهرا پیوندی

    چكيده

     زنان به عنوان تشكيل دهنده نيمي از جمعيت جوامع در توسعه و سرنوشت جامعه سهيم مي باشند, دين اسلام كه دين همه جانبه و در امور مختلف صاحب نظر، اين مسئله را فراموش نكرده و سخنان گوهرباري در اين باره بيان فرموده است.

    در اسلام زن همچون مرد از شخصيت كاملي برخوردار می باشد و درهويت انساني ميان زن و مرد تفاوتي نيست. قرآن طينت و سرشت آن را هم جنس مرد مي داند و هيچ تفاوتي در خلقت زن و مرد وجود ندارد. هر يك داراي خصوصيات انساني مشترك می باشند و در عين حال دارای تفاوت هاي جسماني و رواني، بگونه ای كه هر دو شاهكار خلقت اند و آفرینش آن ها بر پايه حكمت و هدف الهي استوار است .

    اسلام همان حقوقي كه براي مرد قائل بوده است، متناسب با توانايي ها و روحيات زنان براي وي نيز قائل شده است. اهميت نقش و مشاركت زنان در عرصه هاي مختلف توسعه بر كسي پوشيده نيست و علاوه بر توسعه، نيازها و بكار گيري دانايي و استعدادهاي زنان خود عاملي است در روي آوردن آنان به اشتغال. كسب عزّت فردي، اجتماعي، بالارفتن قدرت اعتماد به نفس و امرار معاش در خانواده هاي بي سرپرست نيز هر يك می توانند در اين باب موثر باشند.

    درنتيجه زنان اين نقش ها را بايد با نقش همسري و مادري كه در دين مبين اسلام حائز اهميت است همراه نموده که اين مسئله نياز به برنامه ريزي دقيق و مبتني بر دستورات الهي دارد تا زنان بتوانند در كنار نقش هاي خانگي، نقش هاي اجتماعي، اقتصادي و … خود را ايفا نمايند و با كم كردن از كميّت ساعات حضور در منزل بر كيفيت آن بيفزايند چرا كه توجه به همسر و فرزندان از نظر اسلام اهميت بسياري دارد و به همين دليل اين دين الهي نيكو شوهر داري را جهاد زن مي داند و بهشت برين را زير قدوم مادران بيان مي کند.

    علاوه بر اين مسائل با توجه به رشد فرهنگي، علمي و ارتقاء سطح تحصيلي زنان و به تبع آن روي آوردن به اشتغال در برخي موارد و بالعكس تأثيرات اشتغال بر رشد يا ركود فرهنگ، ارتقاء سطح اخلاق و …، هر يك از زن و مرد مي بايست اخلاق حضور در محل كار كه همان اصول اسلامي مي باشد را رعايت كنند، من جمله: داشتن پوشش كافي و غير محرك، عدم نگاه و سخنان شهوت انگيز، توكل و خود را در حضور خدا احساس نمودن و … .

    كتاب آسماني قرآن، تفاسیر، منابع روايي چون بحارالانوار، اصول و فروع كافي، وسائل الشیعه، مستدرک الوسائل، نهج البلاغه و ديگر كتبي كه در باب زن و مسائل مربوط به زن و خانواده و … به رشته تحرير درآمده اند در پيشبرد تحقيق حاضر كمك زيادي نموده و مسائلي چون جواز اشتغال و ضرورت اشتغال زنان و فوايد و مشكلات آن را جواب گو بوده اند.

    اين تحقيق كه برخاسته از نظرات آخرين دين الهي است تمام جوامع و كل بشريت اعم از زن و مرد را در بر مي گيرد، به گونه ای که اين دو جنس در كليه رفتار خود در پيمودن مسير حركت، لاجرم به هم وابسته و گاهاً پيوسته مي باشند پس به دور از هر گونه شائبه ای مي توان بيان داشت كه تحقيق در مورد اشتغال زنان بطور مستقيم و غير مستقيم مي تواند آگاهي هايي را نيز در مورد اشتغال مردان بيان نمايد .

    واژگان كليدي اين تحقيق عبارتند از: اشتغال یا كار و خانواده.

    ادامه »

    موضوعات: تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 09:00:00 ق.ظ ]





      خبر شرکت اعضای هسته پژوهش در کارگاه خبرنگاری   ...

    خبر شرکت اعضای هسته پژوهش در کارگاه خبرنگاری

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) سطح (2) شاهرود

    تاریخ برگزاری 97/8/5

    کارگاه خبرنگاری در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود- سطح(2) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) واحد خواهران؛ در این کارگاه که در روز شنبه 5 آبان برگزار گردید، تعدای از اعضای هسته های پژوهش در آن حضور یافتند.

    حضار در این جلسه با انواع خبر (ارزشی، ضد ارزشی و خنثی)، ویژگی های خبرنگار و نحوه نگارش خبر آشنا شدند.

    استاد کارگاه سرکار خانم الهام صادقی بودند.

                                              

    موضوعات: فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [شنبه 1397-08-05] [ 12:44:00 ب.ظ ]





      خبر برگزاری سومین جلسه کارگاه پارگراف نویسی   ...

    خبر برگزاری کارگاه پاراگراف نویسی

    مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) سطح 2 شاهرود

    تاریخ برگزاری 97/8/1و 97/8/2

     

    کارگاه پاراگراف نویسی در مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود( واحد خواهران) برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام) شاهرود( واحد پژوهش) ، در روز سه شنبه و چهارشنبه اول و دوم آبان ماه سومین جلسه کارگاه پاراگراف نویسی در این مدرسه برگزار گردید.

    در این جلسه طلاب به حل تمارین خود پرداختند و استاد مربوطه سرکار خانم مریم جبله اشکالات وارد بر تمرین ها را بیان داشتند.

    بعلاوه طلاب در این جلسه، با چگونگی بسط ادعا به وسیله توصیف آشنا شدند.

     

    موضوعات: فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



     [ 12:40:00 ب.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه