وبلاگ واحد پژوهش مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


فروردین 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31



وبلاگ پژوهش مدرسه




جستجو






آمار

  • امروز: 59
  • دیروز: 42
  • 7 روز قبل: 360
  • 1 ماه قبل: 2876
  • کل بازدیدها: 143971




  • کاربران آنلاین

  • سونیا سجادی
  • انانه
  • خانوم آقای میم...♡



  •   آموزه ‏های تربیت فردی در روضه ‏های امام حسین(ع)   ...

    آموزه ‏های تربیت فردی در روضه‏ های امام حسین(ع)

    سمیه ابوترابی

     

    چکیده
    در میان رویدادهای قرون نخستین اسلام، واقعه عاشورا مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رخداد به شمار آمده؛ سیره امام حسین(ع) در جریان این نهضت عظیم که در نوع خود یک انقلاب تربیتی منحصر به فرد است می‌تواند الگویی جامع در جهت تدوین منشور تربیت توحیدی باشد. با شرکت در محافل روضه‌خوانی امام حسین(ع) می‌توان به بخش اعظم این منشور دست یافت. روضه ­ی امام حسین(ع) و آموزه ­های تربیت فردیِ منبعث از آن علاوه بر سازندگي­ هاى تربيتى براى سوگوار، موجب اجر و پاداش الهى در آخرت و بهره‏مندى از شفاعت اباعبدالله‌الحسين(ع) می‌گردد.

    ادامه »

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [جمعه 1397-01-24] [ 08:13:00 ق.ظ ]





      رابطه ی متقابل فقر و گناه از دیدگاه آیات و روایات   ...

    رابطه­ ی متقابل فقر و گناه از دیدگاه آیات و روایات

    فاطمه نصرتی

    چکیده

    فقرا و مساکین هستند که از نظر مال و معیشت در مضیقه و تنگدستی قرار دارند. در اصطلاح فقه فقیر به کسی می­گویند که توان تأمین مخارج زندگی خود را ندارد. فَقُرَ ـ فَقارهً ـ چندان تنگدست شد که گویی کمرش زیر بار مایحتاج زندگی شکسته شده است.

    مساکین یا بیچارگان کسانی هستند که از فقرا نادارترند و در واقع هیچ­گونه مالی ندارند. در تعریف فقرا و مساکین آورده­اند که: فقیر کسی است که او را قدرت و توانایی تأمین معاش خود و خانواده­اش نباشد و مسکین از فقیر وضعیت بدتری داردکه از شدت فقر مسکن گزیده و خانه­نشین شده است. فقرا و مساکین در زمره­ی کسانی هستند که مستحق دریافت زکاتند.

    فقر تنها شامل فقر مادی و مالی نمی­شود و شامل فقر اخلاقی و مذهبی نیز می­شود که نوع دوم بسیار ناپسندتر از نوع اول است.

     

     

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1397-01-22] [ 08:14:00 ق.ظ ]





      مقاله بررسی مفهوم توسل و آثار آن در آیات و روایات میناترکمانی   ...

    بررسی مفهوم توسل و آثار آن در آیات و روایات

    میناترکمانی[1]

    چکیده

    مقاله پیش رو با عنوان بررسی مفهوم توسل و آثار آن در آیات و روایات به بررسی مسئله توسل  وجواز آن می پردازد. به دلیل تبلیغات دشمن و همین طور تبلیغات وهابیت علیه شیعه و زیرسوال بردن این عقاید به حق ، باید به بررسی و نقش و آثار توسل در جامعه امروزی پرداخت به دلیل این که درهر جامعه عده ای زود باوران هستند که تحت تاثیر تبلیغات سوء دشمن قرار می گیرند و مسائلی چون توسل ، شفاعت و … را زیر سوال می برند و معتقدان به آن را مشرک و ملحد می خوانند، اهمیت و ضرورت بررسی آثار و دلایل جواز توسل را دو چندان می کند.

    این مقاله شامل مباحث محتلفی است و به مسئله توسل و آثار آن می پردازد. از جمله آثاری که در این پژوهش به آن پرداخته است برآورده شدن حاجات ،دور شدن ازگناهان،آرامش روانی،شکوفایی استعدادهاو… می باشد.

    بنابراین توسل از ضروریات دین اسلام می باشد. اما باید توجه داشت که توسل جستن به غیر خدای سبحان، و یاری خواستن از پیامبران و اولیای الهی که در زمان های مختلف نزد مسلمانان معمول و متعارف بوده، به معنای شریک قرار دادن آنان در افعال خداوند نیست. بلکه به این معنا است که آنان از مقرّبان درگاه الهی بوده و در پیشگاه خداوند دارای موقعیت و احترام ویژه ای هستند، و به همین جهت سبب و وسیله جریان فیض خداوند می باشند.

    کلیدواژه:توسل،وسیله،متوسل،آثارتوسل
    ………………………………………………..
    [1] - طلبه سطح دو،حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان شاهرود،تاریخ پذیرش مقاله 1396

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



    [سه شنبه 1397-01-21] [ 10:54:00 ق.ظ ]





      مقاله ابعاد تربیتی دعای ندبه و نقش تربیتی آن در زندگی منتظران   ...

     

    ابعاد تربیتی دعای ندبه و نقش تربیتی آن در زندگی منتظران

    نجیبه سادات موسوی[1]

    چکیده

    موضوع مقاله که پیش رو دارید ، درآمدی بر دعای ندبه و نقش تربیتی آن است. هدف از این پژوهش بررسی بعضی از مسائل است که در دنیای لنتظار اتفاق می افتد و یکی از مسائل مهم در این دوران تربیت منتظر است که مباحثی را ذکر نموده ایم.

    در گردآوری این تحقیق از حدود سی منبع استفاده نموده ام و روش کارم در این پژوهش به روش کتابخانه ای است.

    واژگان کلیدی این تحقیق دعای ندبه ، نقش تربیتی آن در زندگی منتظران است.

    پس از جمع آوری مطالب به برخی از نتایج رسیدم که در ذیل به آن اشاره می کنم:

    انتظار فقط نشستن و چشم به راه بودن صرف نیست، بلکه باید این انتظار را همراه با معرفت و عمل نمود و امامرا در همه حال ناظر بر زندگی خود دید تل در راهی که قدم می گذاریم استوار قدم گذاشته و تک تک اموری که انجام می دهیم همراه با شناخت و معرفت باشد، از جمله دعاهایی که می خوانیم.

    واژگان کلیدی: ندبه، دعای ندبه، نقش تربیتی دعای ندبه.

    …………………………………………

    - طلبه سطح دو، دوره عمومی،حوزه امام جعقرصادق(ع)،سال پذیرش مقاله1395

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 10:52:00 ق.ظ ]





      مقاله راهکارهای قرآنی جلوگیری ازطلاق   ...

    راهکار های قرآنی جلوگیری از طلاق

    وجیهه میرزایی[1]

    چکیده

    اسلام با هدف تحکیم بنیاد و نظام خانواده به مساله ازدواج اهمیت بسیاری داده  و آیات و روایات فراوان بر آن تاکید دارند؛ به گونه ای که با ازدواج نصف دین حفظ می شود . در مقابل طلاق، با توجه به مشکلات فردی،اجتماعی و روانی و عواقب منفی بسیار و غیر قابل جبران که دارد منفور شمرده شده است، در حدی که عرش خدارا به لرزه در می آورد.

    تحقیق پیش رو با عنوان« راهکارهای عملی قرانی جلوگیری از طلاق»ابتدا در بخش اول اشاراتی به اهمیت ،جایگاه ،اهداف ،ضرورت و ثمرات تشکیل خانواده و همچنین چیستی طلاق،قبح آن و طلاق منفور و غیر منفور شده است، و در بخش دوم به مساله طلاق، پیامدهای آن برای والدین،کودکان و جامعه، علت عدم تحریم طلاق، آفات طلاق،بررسی علل و عوامل وقوع طلاقو راهکارهای عملی قرآنی جلوگیری از طلاق اعم از عوامل  عمومی،اخلاقی آموزشی،عاطفی و خانوادگی موردبحث و بررسی قرار گرفته است. امید است برای علاقه مندان و کسانی  که دلسوز نظام خانواده هستند مفید بوده و گامی موثر برداشته باشد.

    کلیدواژه:طلاق، ازدواج،اسلام، راهکار، پیامد
    …………………………………………………….
    [1] - طلبه سطح دو ، دوره عمومی، تاریخ پذیرش مقاله 1395

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 10:44:00 ق.ظ ]





      مقاله نحوه شکل گیری و عملکرد گروهک داعش   ...

    نحوه شکل گیری و عملکرد گروهک داعش

    پژوهشگر:جمیله رضا پور

    چکیده

     

     داعش گروهک تروریستی تکفیری  است که این روزها جنایات زیادی را در عراق و سوریه و سایر نقاط جهان انجام می دهد. این گروهک رشدی همانند سلول های سرطانی دارد و نه تنها بعد گذشت سالها از به وجود امدن آن و ائتلاف خیلی از کشور ها علیه آن، قدرتش کم نشده بلکه در حال حاضر افراد زیادی از کشور های مختلف به دلیل عدم شناخت کافی از اهداف و عقاید آنها در حال پیوستن به این گروهک میباشند. این گروهک توانسته است با ترویج یک اسلام ،به ظاهر زیبا ولی در باطن کاملا غیر واقعی و جنایتکارانه  افراد زیادی را اغفال کرده و پس از پیوستن این افراد به گروه ازآنها جهت انجام مقاصد پلیدشاستفاده کند.گروهک داعش توانسته است از راه های مختلفی از قبیل :سرقت ،فروش نفت،گروگان گیری،فروش مواد مخدر و……درآمد های سرشاری را کسب کند و از این طریق علاوه بر پرداخت حقوق نیروی انسانی خویش،هزینه زیادی را صرف راهبردهای رسانه ای خویش کند.و در حقیقت سرمایه گذاری داعش بر روی رسانه و فضاهای مجازی در دراز مدت منجر به جذب نیروی بیشتر از سایر نقاط جهان برای آنها می شود و علاوه بر آن، اکثر عملیات ها و خشونت های اعمال شده بر روی ملت بی دفاع عراق را از طریق همین رسانه جهت ایجاد رعب و وحشت ،در جهان منتشر میکند .                                          

         لازم به ذکر است این گروهک در حال حاضر پس از تصرف بخش هایی از کشور های عراق و سوریه و غنیمت گرفتن سلاح و تجهیزات آنها و همچنین حمایت کشورهای عربی و غربی به یکی از قدرمندترین سازمان های تروریستی در جهان بدل شده است.داشتن قدرت نظامی به همراه داشتن عقاید سلفی- وهابی باعث شده این گروهک به راحتی جنایات زیادی از قبیل:استفاده از سلاح شیمیایی،برده داری،سنگسار،ترورو……را در مناطق مختلفی از سوریه و عراق انجام دهد.                                           

          لذا شناخت این گروهک از واجبات بوده چه  بسا اگر این شناخت ایجاد نشود حتی از  کشور عزیزمان ایران نیز بعضی افراد جذب این گروهک شوند

    کلید واژه ها:

        1-ترور، سلف ، گروهک داعش ،جنایت،تکفیر

     

     

     

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 10:31:00 ق.ظ ]





      مقاله روانشناسی رفتاری خوارج در نهج البلاغه   ...

     

    روانشناسی رفتاری خوارج در نهج البلاغه

                                                          محمد رضا عامریان[1] – حکیمه سلیمانیان[2]

    چکیده:

    خوارج نخستین فرقه متحجر و جامد الفکری بودند که در صدر اسلام پیدا شدند انها به لحاظ شخصیتی ویژگی ها و رفتارهای خاص خود را داشتند که می توان منشا این رفتارها را از منظر روانشناسی عدم علم و اگاهی کافی از دین و بکار نبستن قوه ی تعقل برای استنباط نتیجه دانست همچنین دفاع بدون دلیل از اعتقادات باطل ونپذیرفتن تغییر و تحول در افکارشان موجب می شد در مقابل هر فردی که مخالف افکار انها باشد سرسختانه بایستند انها با داشتن روحیه لذت جویی و هوا پرستی در لایه های زیرین شخصیت خود میخواستند از طریق دین، دنیای خویش را اباد کنند بنابراین تمامی رفتارهای خود را در راستای این هدف تفسیر و توجیه می کردند ونیز با تنگ نظری و خود برتر بینی خویشتن را بی نیاز از سخنان حق دیگران می دانستند لذا دارای گنجایش و ظرف پذیرش حقایق نبودند در نتیجه محکم ترین دلایل اثری در وجودشان نمی گذاشت

    کلید واژه ها: جهل- تعصب- دنیا پرستی – ضیق صدر


    ……………………………………………………………..
    [1]  -مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
    [2]  طلبه سطح دو حوزه علمیه امام جعفر صادق (علیه السلام )شهرستان شاهرود – تاریخ پذیرش مقاله 1396

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 10:19:00 ق.ظ ]





      مقاله آثار نماز در حیات دنیوی   ...

    عنوان مقاله :آثار نماز در حیات دنیوی

    پژوهشگر:انسیه کاظمی

    چکیده

          تأکیدات فراوان قرآن و سنت نسبت به نماز دلیل بر مصالح فراوان موجود در نماز است . خداوند متعال با جعل وجوب نماز ، اراده کرده استس که به وسیله ی آن بندگان خود را به فیوضات معنوی نماز برساند و از مصالح بی شمار موجود در نماز بهره مند سازد .با پیشرفت علم، بشر به این موضوع دست یافت که هر آن چه در دین مقدس اسلام به آن سفارش شده آثار بی شماری در رشد و ارتقای انسان در جهات مختلف دارد . و اما نماز که بسیار به آن تأکید شده است مسلماً دارای آثار فراوانی است که توان ارتقای انسان را تا رضوان خداوند دارد . این آثار که بخشی در دنیا شامل حال انسان می شود و در دسته ی آثار مادی جای می گیرند فراوان است این آثار بر روح و جسم و جان انسان تأثیر می گذارند و انسان را برای یک زندگی شاد و آرام مهیا می کنند .انسان نماز گزار همیشه امیدوار به کرم و لطف کردگار خویش است . او مادام یک نیروی قدرتمند و قوی را در کنار خود حس می کند و همیشه در مشکلات و ناملایمات زندگی از او کمک می طلبد و از این طریق آرامش روحی و روانی را در خود تقویت می کند و بسیاری از بیماری های روحی و روانی را که منشأ آنها یأس و ناامیدی و احساس تنهایی و انزوا است در وجودخود سر کوب می کند.

    در واقع نماز یک داروی معنوی است که انسانها را از بسیاری از بیماری های روحی و جسمی مصون می دارد و یا به درمان آن ها می پردازد . نماز یک هدیه الهی و یک نعمت عظیم برای بندگان مطیع و خاشع خداوند کریم است . امیدوارم همه ما جزء بندگان برنده ی خداوند باشیم تا بتوانیم از برکات این هدیه ی مبارک الهی بهره مند شویم .

    كليد واژه

    نماز،  تعظيم ، سجده، عبادت

     

    موضوعات: مقالات  لینک ثابت



     [ 10:12:00 ق.ظ ]





      شرایط و آثار تلاوت قرآن از منظر قرآن و سنت   ...

    شرایط و آثار تلاوت قرآن از منظر قرآن و سنت

    لیلا جهانی

    چکیده

    قرآن اولین و مهم­ترین و پربارترین نعمت الهی است زیرا انسان، تنها در سایه تعلیم خداوند و به دریافت و تلقی قرآن به کمال نهایی خویش می­رسد و تا قرآن نباشد، کسی به مقام انسانیت راه نمی­یابد.

    برترین نعمت خدا یعنی قرآن کریم « احسن الحدیث » نیز هست، بهترینِ سخن و زیباترین کلامی است که خدای سبحان نازل فرموده، چه از نظر الفاظ و عبارات و چه از نظر محتوایی.

    همه روایاتی که به نحوی قرآن را بها و قلب­ها، چشمه علم برای علماء مایه حیات و زندگی واقعی قلوب اهل بصیرت می­باشد. در واقع به تدبر در قرآن کریم سفارش می­کنند؛ چرا که عالمان واقعی و اندیشمندان ربّانی هنگام برخورد با ایات الهی به تدبر و تفکر پرداخته، راه­های هدایت و سعادت را جستجو می­کنند. هر که با قرآن انس پیدا کند می­تواند آیات آن را راهنمای خود قرار دهد و علاقه و محبت باید نسبت به آیات قرآن کریم شناخت پیدا کرده در آن تدبر کند. محتوایش را دریابد و سپس با عشق، با آن ارتباط فکری و عملی برقرار نماید. با تدبر در قرآن موجب گرایش خوبی­ها و کسب آگاهی و حق­شناسی و اطلاع پیدا کردن بر حکمت­ها و شناخت خداوند می­شود که ائمه (علیهم السلام) نیز به آن تأکید می­کنند که ثواب تدبر در قرآن از ثواب نمازهای مستحبی بالاتر است. و تفکر در آن نعمتی است که پروردگار به انسان­ها ارزانی داشته است. قرآن با تفکر کردن در آن انسان­ها را به رهایی از ظلمت و تاریکی نفس دعوت کرده است. پس قرآن کتاب آسمانی است که ارزش بسیاری دارد و هدایتگر انسان­ها در همه زمان­هاست، که تلاوت این کتاب آسمانی در روح و جسم آدمی تأثیر دارد، که شفای هر مریضی می­باشد.

     

    کلید واژه: قرآن، تلاوت، تدبر، تدبیر

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 09:52:00 ق.ظ ]





      حق و باطل و نحوه ی تشخیص آن از منظر نهج البلاغه   ...

    حق و باطل و نحوه ی تشخیص آن از منظر نهج البلاغه

    مرضيه زماني

    چكيده

    شناخت حق و باطل مخصوص به زمان و مكان خاصي نيست ، بلكه اتفاقي است كه در همه جا به چشم مي خورد .و اين يك نبرد موضعي نيست . به همين خاطر انسان همواره به دنبال اين خصوصيت فطري خود يعني شناخت حق از باطل است.

    از آن جا که کلام خدا و پیامبران الهی و ائمه معصوم منطبق بر فطرت الهی است، این مقاله برآن است که ملاک های تشخیص حق از باطل و بررسي و تبيين حق و باطل را با استناد به فرازهايي از نهج البلاغه؛ که مجموعه ای از سخنان پر نور و عالمانه ی حضرت علی(علیه السلام) است ؛  مورد بررسی قرار دهد. 

    كه در بخش اول ابتدا معاني حق و باطل را مورد تعریف قرار می دهد و با استناد به سخنان حضرت علی (علیه السلام) در اين زمينه نشانه هاي حق و باطل را بیان می کند و راه های رسیدن به حق و مرز بین حق و باطل از جمله مباحث اين فصل است . و درفصل دوم مشتبه شدن باطل به صورت حق ، معيار حق و حقيقت از منظر آن حضرت مورد بررسي قرار گرفته است كه درادامه بحث از روش شناخت پيروان حق و اهل باطل و راه هاي شناخت پيروان حق و پيروان باطل سخن گفته است و در قسمتي موانع تشخيص حق را بيان كرده و درنهايت سرانجام پيروان حق و پيروان باطل از عناويني است كه از آن سخن گفته شده است . ودر بخش آخر تحقیق به کاربرد حق و مصادیق آن از جمله ماجرای سقیفه ، فتنه جمل و در نهایت به حکومت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه شریف) كه پايان مبارزه حق و باطل مي باشد كه در آن لشكر حق پيروز شده و بساط باطل برچيده مي شود اشاره شده است .

    كليد واژه : حق ، باطل ، معيار ، فتنه ، شناخت

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 09:47:00 ق.ظ ]





      مدیریت زمان با الگوگیری از زندگی اهل بیت(علیهم السلام)   ...

    مدیریت زمان با الگوگیری از زندگی اهل بیت(علیهم السلام)

    مریم بیگم طباطبایی

    چکیده

    مدیریت زمان از بحث های مهم و مطرح مدیریت است و دانشمندان علم مدیریت اصولی برای استفاده بهینه از زمان بیان کرده اند.در اسلام نیز توجه خاصی به این موضوع شده و در آموزه های دینی ، مسلمانان توصیه شده اند تا با توجه به اهداف  والای الهی و به منظور رسیدن به کمال  و سعادت ابدی ، از بطالت در گذراندن عمر بپرهیزند و با شناخت نیازها و اولویت بندی آن ها و برنامه صحیح و محاسبه ، بر چگونگی صرف عمر خویش ، نظارت کنند. البته راهکارهایی برای استفاده بهینه از وقت وجود دارد مثل یادداشت برنامه، محاسبه کارها،،عدم مقایسه خود با دیگران ،آهستگی و پیوستگی در کارها و مراقبت از دستاوردها و.. که همه کمک می کند تا زندگی منظم و مطلوبی داشته باشیم و حسرت عمر از دست رفته را نخوریم.

    بدیهی است که برای دستیابی به چنین برنامه ای، هم به تلاش و اجتهاد علمی نیاز است و هم به کوشش و جهادعلمی ،که سعی کرده ایم در این تحقیق به هردو جنبه اشاراتی داشته باشیم.

    برای رسیدن به این مقصود ابتدا باید معنا و مفهومی از مدیریت و مدیریت زمان  ارائه دهیم و بعد به اهمیت و ضرورت آن در معارف دینی اشاراتی  داشته باشیم .

    با بهره گیری از اصول و شیوه های مدیریت زمان وشناخت ویژگیها وآسیبهای آن نیز می توان تا حدودی به اهداف دلخواه رسید و بازدهی و بهره وری خود را افزایش داد ، اما با جست و جو در معارف نورانی پیامبر اکرم (ص) واهل بیت (ع) مشخص می شود که علم حقیقی نزد آنان است و ایشان با رهنمودهای ارزشمند خویش به این اصول و راهکارها اشاره کرده اند .

     لذا با بررسی  و جمع بندی روایاتی که در این خصوص آمده می توان نیازهای چهار گانه روزانه انسان را از منظر اسلام در این نمونه ها خلاصه کرد: کار و تلاش ، عبادت، استراحت وتفریح  بنابراین ، لازم است انسان اوقات خود را به گونه ای مدیریت کند که این نیازها در آن برآورده شود این تحقیق در سه بخش  تنظیم شده است که بخش اول، شامل دو فصل کلیات ومفهوم شناسی است و بخش دوم که پاسخ به پرسش های فرعی است مشتمل بر دو فصل است : فصل اول بیانگر اصول  و روش های مدیریت  زمان است ، فصل دوم آسیب شناسی مدیریت زمان و بخش سوم که پاسخ به پرسش اصلی است و مهم ترین بخش این پژوهش  است در 4 فصل تنظیم شده است: فصل اول عبادت، فصل دوم کار و تلاش ، فصل سوم خواب و تفریحات سالم ، فصل چهارم نمونه هایی از وقت شناسی در زندگی ائمه اطهار و بزرگان.

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 09:41:00 ق.ظ ]





      در آمدی بر گواهان در روزقیامت از دیدگاه قرآن   ...

    در آمدی بر گواهان در روزقیامت از دیدگاه قرآن

    فرزانه زمانی

    چکیده

    موضوع پژوهش که در پیش رو دارید در آمدی بر گواهان در روز قیامت از دیدگاه قرآن است. هدف از این تحقیق بررسی بعضی از مسائلی است که در روز قیامت اتفاق می افتد و یکی از مسائل مهم آن شهادت گواهان و شاهدان بر اعمال روز قیامت است که پیرامون آن مسائلی را ذکر نمودیم. من در گردآوری این تحقیق از منابع معتبری استفاده کردم. و روش کارم در ارائه این تحقیق کتاب خانه ای است. واژگان کلیدی این تحقیق ، گواهان،قیامت است . پس از جمع آوری مطالب به برخی نتایج رسیدم که به آن اشاره می کنم.

    زندگی ما به همین دنیا ختم نمی شود و آخرت و روز حسابی هم هست و در آن جا عدالت خداوند برای ما به نمایش گذاشته می شود و اعتقاد و باورها در مورد این که کسانی هستند که به اعمال ما گواهی می دهند و حتی لحظه ای از یاد ما غافل نیستند اگر چه که ما در دنیا غافل از یاد خدا بودیم و کارهایی انجام دادیم که روزی آن ها را فراموش کردیم و لیکن خداوند و گواهانی هستند که شاهد بر همه اعمال ما هستند و آن ها در  آخرت بر اعمال ما گواهی می دهند. پس می فهمیم که هیچ کاری در دنیا بدون حساب نبوده و هر آن چه که انجام می دادیم از نیک و بد در دفتر اعمال ثبت و ضبط شده تامدرکی باشد برای روز جزا.

    کلیدواژه: شاهد،گواه،قیامت

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



     [ 08:05:00 ق.ظ ]





      برگزاری «کارگاه مهارت کرسی آزاد اندیشی»   ...

     

    کارگاه مهارت کرسی آزاد اندیشی در روزهای یکشنبه و دوشنبه با حضور جمعی از طلاب علاقمند و با حضور استاد آقایی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود برگزار گردید.

    ادامه »

    موضوعات: فعالیت های پژوهشی  لینک ثابت



    [دوشنبه 1397-01-20] [ 08:38:00 ق.ظ ]





      حزن و اندوه از دیدگاه قرآن و روایات   ...

    حزن و اندوه از دیدگاه قرآن و روایات

    فهیمه کوهی

    چکیده

    موضوع پژوهشی که پیش روی شماست تحت عنوان حزن و اندوه از دیدگاه قرآن و روایات می­باشد.

    انسان بالفطره طالب شادی و سرور است. خدای تبارک و تعالی در آیات الهی یکی از ویژگی­های مؤمنین را شادی و سرور دانسته و وعده اعطای آن را به انسان داده است.

    با توجه به آیات و روایات یکی از ویژگی­های دنیا پیچیدگی و همراهی آن با غم ها و شادی هاست. ولي به طور تكويني در مقابل خوشی و شادی ها غم و اندوه نیز وجود داردو از آن­جا که  انسان موجودی است چندبعدی و بعد احساس و عاطفه یکی از ابعاد وجودی وی میباشد ، به همین جهت گاهی اندوهگین و گاهی شاد ومسرور است . اما اندوه­ها و غصه­ها به خودی خود ارزشی ندارند بلکه زمانی که زمینه را برای شکوفایی و تکامل انسان فراهم آورند ارزشمند خواهد بود. و هم­چنین حزنی که نقش و تأثیر بسزایی در سازندگی مؤمن داشته و مؤمن آن را طریقی برای تزکیه نفس قراردهد، مطلوب و ستایش شده است.

    حزن و اندوه به سبب عوامل مختلفی در انسان بروز پیدا می­کند از جمله: میل و رغبت بی­اندازه به مظاهر دنیا، گناه، تنگدستی و… که می­توان بينش و تربیت اسلامی و تقویت ایمان و توجه به ناپایداری دنیا را بعنوان راه­های درمان آن برشمرد.

    شادی نیز یکی از نیازهای ضروری آدمی است که دارای جایگاه خاصی در قرآن می­باشد. دین اسلام به دلیل فطری بودن به همه نیازهای بشر از جمله شادی پرداخته و آن را در متون دینی تعلیم داده است. اما نه شادی عبث و بیهوده، بلکه شادی توأم با اهداف الهی که باعث کمال والای انسانی می­گردد.

    از جمله جلوه­های افزایش شادی و شادکامی و نشاط پایدار معنوی، استفاده از رهنمودهای دین، کم کردن وابستگی­ها، توکل به خدای متعال، اصلاح اندیشه­ها و در نهایت خداباوری است.

    هدف از این پژوهش: تفهیم و شناساندن معنای واقعی حزن و اندوه و شادی و اهمیت آن ودستیابی به این نتیجه که حزن ، شادی و نشاط تا زمانی که به حد افراط نرسیده مطلوب شمرده میشود.

     

    کلید واژه

    اندوه: غم، حزن، خوف،شادی

    موضوعات: چکیده تحقیق پایانی  لینک ثابت



    [جمعه 1397-01-17] [ 09:58:00 ق.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    وبلاگ پژوهش مدرسه