پژوهشگر: محبوبه بختیاری

 چکیده

ازدواج موقت یا متعه، یکی از اقسام ازدواج است که خداوند متعال آن را تسهیلی برای افراد نیازمند و به نوعی همچون بدیلی برای ازدواج دائم قرار داده است؛ تا بتواند جبران کننده ی نقاط ضعف ازدواج دائم بوده و در عین حال سختی های ازدواج دائم را نداشته باشد.

 در رابطه با مشروعیت ازدواج موقت میتوان گفت که بخشی از آیه ی 24 سوره ی نساء به آن دلالت دارد که علمای شیعه به این مسئله اذعان دارند. در روایات اهل بیت علیه السلام نیز توصیه هایی راجع به ازدواج موقت صورت گرفته است و آن را مشروع دانسته اند. ولی اهل سنت دلالت آیه ی قرآن بر ازدواج موقت را رد می کنند و یا حداقل معتقدند که اگر هم راجع به ازدواج موقت بوده ، بعدا نسخ شده است. حتی گاهی با استناد به برخی روایات ، مدعی نسخ آیه می شوند.

آن چه که در این باره مسلم و قطعی است و بین شیعه و سنی مورد اتفاق است ، این است که این نوع ازدواج در زمان رسول اکرم صل الله علیه و آله مشروع بوده و در آن زمان ممانعتی صورت نگرفته است و حتی بعد از زمان ابوبکر تا بخشی از زمان خلافت عمر هم این حکم اجرا می شده تا اینکه عمر از آن و از (( متعه ی حج )) نهی کرد. اما امروزه این نوع ازدواج چهره ی مناسبی در جامعه ندارد و افراد آن را زیاد نمی پسندند. شاید خود این مسئله باعث افزایش فساد شده باشد. ولی جامعه ی امروز نیاز بیشتری به وجود چنین ازدواجی در خود احساس می کند و نیاز است مسئولین اقدامات لازم در جهت فرهنگ سازی درست در این زمینه به عمل آورند.

     واژگان کلیدی واژگان کلیدی که در این تحقیق وجود دارد عبارت است از: (( ازدواج )) ،((موقت )) و(( متعه )

موضوعات: مقالات  لینک ثابت



[یکشنبه 1396-04-04] [ 11:22:00 ق.ظ ]